Ingezonden persbericht


Media Allert

Apple en Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid initiëren interactieve test over de taakverdeling thuis en op het werk.

Via internettest op zoek naar 'De Man van deze Tijd'

Op 15 januari 2004 starten Apple Computer B.V. en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid met de interactieve test 'Man van deze Tijd'. Middels deze test maken de deelnemers keuzes voor de inrichting van hun persoonlijke en professionele leven en de taakverdeling die daarbij hoort. De actie wordt ondersteund door de database van weekblad Intermediair.

Met de interactieve test word geprobeerd de doelgroep mentaal in beweging te laten komen en bewust stil te laten staan bij vragen als: 'Welke keuzes op het gebied van werk en privé maak jij eigenlijk?', 'Hoe zie je de rolverdeling tussen man en vrouw?' en 'Welke afspraken komen hier uit voort met je omgeving en hoe hou je je daaraan?'

Na afronding van de test is het mogelijk om je eigen antwoorden te spiegelen met die van bekende Nederlanders als Humberto Tan, Ruud Gullit, Bert Kuizenga en René Mioch. Ook je eigen omgeving kan de vragen voor jou invullen en van commentaar voorzien zodat je het verschil ziet tussen je zelfbeeld en het door anderen gepercipieerde imago van jou als 'Man van deze tijd'. Dit spiegeleffect is wellicht confronterend, maar kan zeker ook leiden tot een openbaring over hoe jij het nu geregeld hebt en hoe het ook anders zou kunnen.

En vooral deze leermomenten zijn belangrijk. De deelnemers worden dan ook uitgedaagd om hun eigen verhaal of praktische tips in te zenden. De meest inspirerende inzending maakt kans op een Apple i-Pod.

Apple is met deze samenwerking een intermediaire partner van het Ministerie binnen de projecten 'Mannen in de Hoofdrol'. Deze projecten beogen een bijdrage te leveren aan een grotere arbeidsparticipatie van vrouwen op de arbeidsmarkt en een grotere bijdrage van mannen aan de taken thuis, dit alles door middel van discussie en bewustwording. De filosofie van Apple sluit hierop aan, in die zin dat Apple in zijn visie een sterke mensgerichtheid uitdraagt: techniek dienst het leven van de mens te vergemakkelijken en zich aanpassen aan de mens. Hierbij hoort een grote mate van keuzevrijheid. De 'man van deze tijd' kiest voor deze eigen vrijheid en maakt daartoe afspraken met zijn partner/werkgever/collega's of vrienden om zijn leven zo in te richten dat hij ruimte creëert om zorgverantwoordelijkheid binnen het gezin te nemen.

Op 15 januari 2004 zullen circa 300.000 Apple gebruikers en circa 70.000 lezers van het weekblad Intermediair per e-mail worden benaderd om deel te nemen aan de test. Tevens is het mogelijk de interactieve test direct te maken op de website www.manvandezetijd.nl. De test blijft online tot 1 maart 2004.