Informatie: VOOR DE PERS
15-01-2004
CNV Spoorwegen: "Verschrikkelijke klap voor personeel NS
Internationaal"
Dit is echt verschrikkelijk nieuws voor de mensen die bij NS
Internationaal werken. Zo reageert vakgroepbestuurder Jerry Piqué van
CNV Spoorwegen op de vanmiddag bekend gemaakte aanstaande ontslaggolf
bij deze tak van NS. Van de 630 medewerkers verliezen in januari 2005
circa 250 mensen, meest baliemedewerkers, hun baan.
Piqué is wel gevoelig voor het argument van NS Internationaal dat
vooral de concurrentie van de goedkope vliegtuigmaatschappijen roet in
het eten gooit. De directie stelt hierdoor een tekort op te lopen van
13 miljoen euro.
Maar vervolgens beargumenteert de directie de voorgenomen ontslagen
met de visie dat internationale treinreizen voortaan heel goed via
internet en ticketautomaten kunnen worden geboekt. Dat is niet meer
dan een aanname. Dat systeem werkt alleen als alles goed loopt. En
alles móet goed lopen, want personeel om de aspirantreiziger bij te
staan als het níet goed loopt is dan niet meer voorhanden, stelt
Piqué. Volgens mij zijn zowel reiziger als NS Internationaal gebaat
bij een hoger, menselijk serviceniveau.
De ontslagen medewerkers vallen in 2005 onder het sociaal plan van NS.
Dat voorziet in bemiddeling binnen het eigen bedrijf of begeleiding
bij sollicitatie elders. Maar mensen zijn wel hun baan kwijt. En dat
is in het huidig economisch tijdgewricht een hele vervelende
boodschap, aldus Piqué.
De ontslaggolf gaat vooralsnog nagenoeg voorbij aan het rijdend
personeel van NS Internationaal. Wel staat reeds ter discussie of
NS-personeel op de ICE-verbinding met Frankfurt ook ná Keulen nog zal
blijven meereizen. Dit hangt af of er nieuwe afspraken kunnen worden
gemaakt over de verdeling van de kosten tussen NS Internationaal en
Deutsche Bundesbahn.
Houten, 15 januari 2004
Nadere inlichtingen:
Jerry Piqué (vakgroepbestuurder):
023 - 56 84 670
Wouter de Jong (persvoorlichter):
030 - 6 348 243
Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)