Nieuw-Vlaamse Alliantie


Eerst een goed treinaanbod, pas dan gratis (15/01/04)

Minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte verklaart triomfantelijk dat het directiecomité van de NMBS zijn voorstel om het woon-werkverkeer gratis te maken, heeft goedgekeurd. Aangezien deze maatregel de NMBS geen euro kost, is dit net hetzelfde als een kind vragen of het OK is dat Sinterklaas op bezoek komt. De factuur van Vande Lanottes verkiezingsbelofte wordt doorgeschoven naar de bedrijven. En die gaan dankzij Vande Lanottes regering al gebukt onder de zwaarste loonkosten in heel de OESO.
De N-VA wil dat het openbaar vervoer in de eerste plaats wordt uitgebouwd als valabel alternatief voor het autoverkeer. Een zoveelste socialistische verkiezingsstunt met een gratis-maatregel verandert daar niets aan. Wat heb je er aan dat de trein gratis is, wanneer er gewoonweg geen trein is of overvol zit, traag is en niet stipt?

Minister Vande Lanotte gebruikt de NMBS voor eigen electoraal voordeel. Dat deed hij overigens al tijdens de vorige zittingsperiode toen hij in een mum van tijd een systeem van waardebonnen voor treinkaarthouders door de strot van de NMBS ramde. De noodlijdende spoorwegmaatschappij is er nooit volledig voor vergoed. Vande Lanotte betaalt zijn eigen verkiezingscampagne met het geld van een ander. Deze keer verzekert de minister dat het gratis pendelverkeer de NMBS geen cent zal kosten. Maar opnieuw is het niet Vande Lanotte die betaalt.

Intussen blijken de echte problemen van de NMBS Vande Lanotte niet te beroeren:


· Sinds einde 2001 moet er een nieuwe beheersovereenkomst tussen de staat en de NMBS afgesloten worden. Ze is er nog steeds niet en het lijkt erop dat deze regering er geen werk van wil maken. De N-VA vindt het ongehoord dat de NMBS zonder problemen een vijfde van zijn treinen kan afschaffen en toch nog voldoet aan de eisen van het oude beheerscontract dat stilzwijgend verlengd is.

· Er bestaat grote onzekerheid over de mate waarin het investeringsplan, broodnodig voor de Vlaamse werkgelegenheid, zal uitgevoerd worden en vooral wanneer.

· Het dossier van de voorstadstreinen rond Brussel, het zogenaamde GEN, zit muurvast. Rond de IJzeren Rijn is het verdacht stil. Het grensoverschrijdend verkeer verkommert.

De N-VA is er vast van overtuigd dat de trein een duurzaam alternatief kan vormen voor het dichtslibben van onze wegen. Maar dan moeten de treinen wel meer, sneller en comfortabeler gaan rijden. Vlaanderen heeft met het decreet over de basismobiliteit een waardevol instrument om het openbaar vervoer kwalitatief te verbeteren. Jammer genoeg kunnen de Vlamingen de NMBS geen kwaliteitseisen opleggen. Tot zolang zal het spoor voor veel Vlamingen onvoldoende aantrekkelijk zijn. Gratis vervoer verandert daar niks aan, zeker niet wanneer er helemaal geen treinen rijden (o.a. het Maasland) of waar de spoorontsluiting benedenmaats is (o.a. de Westhoek en Limburg). De N-VA wil een goede vriend van Vande Lanotte parafraseren: zorg eerst voor een uitstekend treinaanbod. Gratis treinen kunnen dan maar ook niet eerder de kers op de taart zijn.

Auteur:
Frieda Brepoels
Nieuw-Vlaamse Alliantie

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be