Nieuw-Vlaamse Alliantie
Eerst een goed treinaanbod, pas dan gratis (15/01/04)
Minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte verklaart
triomfantelijk dat het directiecomité van de NMBS zijn voorstel om het
woon-werkverkeer gratis te maken, heeft goedgekeurd. Aangezien deze
maatregel de NMBS geen euro kost, is dit net hetzelfde als een kind
vragen of het OK is dat Sinterklaas op bezoek komt. De factuur van
Vande Lanottes verkiezingsbelofte wordt doorgeschoven naar de
bedrijven. En die gaan dankzij Vande Lanottes regering al gebukt onder
de zwaarste loonkosten in heel de OESO.
De N-VA wil dat het openbaar vervoer in de eerste plaats wordt
uitgebouwd als valabel alternatief voor het autoverkeer. Een zoveelste
socialistische verkiezingsstunt met een gratis-maatregel verandert
daar niets aan. Wat heb je er aan dat de trein gratis is, wanneer er
gewoonweg geen trein is of overvol zit, traag is en niet stipt?
Minister Vande Lanotte gebruikt de NMBS voor eigen electoraal
voordeel. Dat deed hij overigens al tijdens de vorige zittingsperiode
toen hij in een mum van tijd een systeem van waardebonnen voor
treinkaarthouders door de strot van de NMBS ramde. De noodlijdende
spoorwegmaatschappij is er nooit volledig voor vergoed. Vande Lanotte
betaalt zijn eigen verkiezingscampagne met het geld van een ander.
Deze keer verzekert de minister dat het gratis pendelverkeer de NMBS
geen cent zal kosten. Maar opnieuw is het niet Vande Lanotte die
betaalt.
Intussen blijken de echte problemen van de NMBS Vande Lanotte niet te
beroeren:
· Sinds einde 2001 moet er een nieuwe beheersovereenkomst tussen de
staat en de NMBS afgesloten worden. Ze is er nog steeds niet en het
lijkt erop dat deze regering er geen werk van wil maken. De N-VA vindt
het ongehoord dat de NMBS zonder problemen een vijfde van zijn treinen
kan afschaffen en toch nog voldoet aan de eisen van het oude
beheerscontract dat stilzwijgend verlengd is.
· Er bestaat grote onzekerheid over de mate waarin het
investeringsplan, broodnodig voor de Vlaamse werkgelegenheid, zal
uitgevoerd worden en vooral wanneer.
· Het dossier van de voorstadstreinen rond Brussel, het zogenaamde
GEN, zit muurvast. Rond de IJzeren Rijn is het verdacht stil. Het
grensoverschrijdend verkeer verkommert.
De N-VA is er vast van overtuigd dat de trein een duurzaam alternatief
kan vormen voor het dichtslibben van onze wegen. Maar dan moeten de
treinen wel meer, sneller en comfortabeler gaan rijden. Vlaanderen
heeft met het decreet over de basismobiliteit een waardevol instrument
om het openbaar vervoer kwalitatief te verbeteren. Jammer genoeg
kunnen de Vlamingen de NMBS geen kwaliteitseisen opleggen. Tot zolang
zal het spoor voor veel Vlamingen onvoldoende aantrekkelijk zijn.
Gratis vervoer verandert daar niks aan, zeker niet wanneer er helemaal
geen treinen rijden (o.a. het Maasland) of waar de spoorontsluiting
benedenmaats is (o.a. de Westhoek en Limburg). De N-VA wil een goede
vriend van Vande Lanotte parafraseren: zorg eerst voor een uitstekend
treinaanbod. Gratis treinen kunnen dan maar ook niet eerder de kers op
de taart zijn.
Auteur:
Frieda Brepoels
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be