Amsterdams bedrijfsleven en overheid voor een beter bereikbaar
Westpoort en Teleport
15 januari 2004 - Lisa Neves Gonçalves
In de loop van 2004 en 2005 worden maatregelen genomen om de
bereikbaarheid van Westpoort en Teleport te verbeteren. Dit maakt
wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Zeehaven) vanavond
bekend tijdens zijn toespraak op de Nieuwjaarsreceptie van de
Ondernemersvereniging Regio Amsterdam (ORAM). Overheid en
bedrijfsleven hebben op initiatief van ORAM, TLN en Kamer van
Koophandel de koppen bij elkaar gestoken om op korte termijn de
doorstroming van het verkeer in Westpoort en Teleport te verbeteren.
Het bedrijfsleven gaat samen met de gemeente en Rijkswaterstaat voor
de middellange termijn nog meer maatregelen uitwerken om de periode
tot het gereedkomen van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg te
overbruggen.
Mark van der Horst gaat vervolgens in op een rapportage die door
ORAM-voorzitter Jasper Heusdens aan de wethouder wordt aangeboden.
Westpoort en Teleport zijn twee belangrijke bedrijfslocaties in
Amsterdam-West.Verwacht wordt dat de malaise op de kantorenmarkt
tijdelijk is en dat de groei weer verder zal aantrekken. Op Teleport
komen nieuwe kantoren gereed. Westpoort is een groeiend haven- en
industriegebied, waar de komende jaren ook veel nieuwe
bedrijfslocaties in gebruik zullen worden genomen. De nieuwe en
bestaande bedrijven zullen naar verwachting aanzienlijke groei in de
aan- en afvoer van goederen teweegbrengen.
De korte termijnmaatregelen zijn gericht op de verbetering van de
verkeersdoorstroming in het gebied door optimale afstelling van
verkeerslichten (o.a. groene golf) en betere snelheids- en
roodlichthandhaving op kruispunten, het wegnemen van wegversmallingen,
het stimuleren van vervoersmanagement en het gebruik van collectief
vervoer.
Naast de bovengenoemde maatregelen voor 2004 en 2005 wordt voor de
middellange termijn gedacht aan verbeteringen aan de op- en afritten
van de A10 en verplichte rijroutes om de bedrijfsgebieden binnen te
komen of te verlaten. Daarbij wordt extra rekening gehouden met de
specifieke eigenschappen van de vele vrachtauto's die naar Westpoort
moeten. Vrachtauto's trekken langzamer op en hebben meer ruimte nodig
in bochten dan personenauto's. Veel aandacht is er ook voor de
doorstroming van het verkeer tijdens de bouw van de Tweede Coentunnel
en de Westrandweg. Deze nieuwe infrastructuur is van vitaal belang
voor de bereikbaarheid van het gebied, maar wordt pas over zeven tot
negen jaar opgeleverd. De werkgroep van overheid en bedrijfsleven zal
de maatregelen voor de middellange termijn, die naar verwachting vanaf
2006 ten uitvoer zullen worden gebracht, in de loop van 2004 verder
uitwerken.
Betrokken partijen zijn ORAM, TLN, KvK Amsterdam, dienst
Infrastructuur, Verkeer en vervoer, Gemeentelijk Havenbedrijf
Amsterdam, Ontwikkelingsbedrijf Amsterdam, Dienst Amsterdam Beheer,
Rijkswaterstaat Noord-Holland, Verkeer.Advies, Verkeerspolitie.
Pb-010
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam