Gemeente Amsterdam

Amsterdams bedrijfsleven en overheid voor een beter bereikbaar Westpoort en Teleport
15 januari 2004 - Lisa Neves Gonçalves
In de loop van 2004 en 2005 worden maatregelen genomen om de bereikbaarheid van Westpoort en Teleport te verbeteren. Dit maakt wethouder Mark van der Horst (Verkeer, Vervoer en Zeehaven) vanavond bekend tijdens zijn toespraak op de Nieuwjaarsreceptie van de Ondernemersvereniging Regio Amsterdam (ORAM). Overheid en bedrijfsleven hebben op initiatief van ORAM, TLN en Kamer van Koophandel de koppen bij elkaar gestoken om op korte termijn de doorstroming van het verkeer in Westpoort en Teleport te verbeteren. Het bedrijfsleven gaat samen met de gemeente en Rijkswaterstaat voor de middellange termijn nog meer maatregelen uitwerken om de periode tot het gereedkomen van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg te overbruggen.

Mark van der Horst gaat vervolgens in op een rapportage die door ORAM-voorzitter Jasper Heusdens aan de wethouder wordt aangeboden. Westpoort en Teleport zijn twee belangrijke bedrijfslocaties in Amsterdam-West.Verwacht wordt dat de malaise op de kantorenmarkt tijdelijk is en dat de groei weer verder zal aantrekken. Op Teleport komen nieuwe kantoren gereed. Westpoort is een groeiend haven- en industriegebied, waar de komende jaren ook veel nieuwe bedrijfslocaties in gebruik zullen worden genomen. De nieuwe en bestaande bedrijven zullen naar verwachting aanzienlijke groei in de aan- en afvoer van goederen teweegbrengen.

De korte termijnmaatregelen zijn gericht op de verbetering van de verkeersdoorstroming in het gebied door optimale afstelling van verkeerslichten (o.a. groene golf) en betere snelheids- en roodlichthandhaving op kruispunten, het wegnemen van wegversmallingen, het stimuleren van vervoersmanagement en het gebruik van collectief vervoer.

Naast de bovengenoemde maatregelen voor 2004 en 2005 wordt voor de middellange termijn gedacht aan verbeteringen aan de op- en afritten van de A10 en verplichte rijroutes om de bedrijfsgebieden binnen te komen of te verlaten. Daarbij wordt extra rekening gehouden met de specifieke eigenschappen van de vele vrachtauto's die naar Westpoort moeten. Vrachtauto's trekken langzamer op en hebben meer ruimte nodig in bochten dan personenauto's. Veel aandacht is er ook voor de doorstroming van het verkeer tijdens de bouw van de Tweede Coentunnel en de Westrandweg. Deze nieuwe infrastructuur is van vitaal belang voor de bereikbaarheid van het gebied, maar wordt pas over zeven tot negen jaar opgeleverd. De werkgroep van overheid en bedrijfsleven zal de maatregelen voor de middellange termijn, die naar verwachting vanaf 2006 ten uitvoer zullen worden gebracht, in de loop van 2004 verder uitwerken.

Betrokken partijen zijn ORAM, TLN, KvK Amsterdam, dienst Infrastructuur, Verkeer en vervoer, Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam, Ontwikkelingsbedrijf Amsterdam, Dienst Amsterdam Beheer, Rijkswaterstaat Noord-Holland, Verkeer.Advies, Verkeerspolitie.

Pb-010

© Gemeente Amsterdam