Gemeente Stein


Vaststelling tegemoetkomingsregeling
15-01-2004
Vaststelling tegemoetkomingsregeling
Burgemeester en wethouders hebben op 18 november 2003 de beleidsregel inzake tegemoetkoming in extra afvalkosten als gevolg van incontinentie of een stoma gemeente Stein 2004 vastgesteld. Deze nieuwe beleidsregel wordt in dit artikel nader toegelicht.

Algemeen
De belasting die per kilogram én per lediging wordt geheven, wordt via halfjaarnota´s in rekening gebracht. Deze nota´s worden ná afloop van ieder halfjaar toegezonden.
Voor de goede orde wordt hierbij opgemerkt dat het vast (basis)tarief ad 125,04 per woning op jaarbasis met de overige belasting(en) via de gecombineerde aanslag gemeentelijke belastingen voor het jaar 2004 in rekening wordt gebracht.

Aanpassing ondergrens (drempel)
Ingaande 2003 is in de incontinentieregeling een ondergrens (drempel) ingebouwd, waarvoor geen korting op het te betalen notabedrag mogelijk is. Dit in verband met het feit dat naast
incontinentie-/stomamateriaal ook nog ander afval (huishoudelijk afval) wordt aangeboden.
Hierbij is een drempelbedrag bepaald voor eenpersoonshuishoudens en meerpersoons-huishoudens. Na evaluatie is gebleken dat ± 74% van de meerpersoonshuishouden bestaat uit slechts twee personen, hetgeen heeft geleid tot invoering van een aparte drempel voor deze categorie.

Op grond hiervan is voor 2004 het drempelbedrag per halfjaar als volgt vastgesteld:

- voor eenpersoonshuishouden op 10,00 (= 59 kg of 9 ledigingen);
- voor tweepersoonshuishoudens op 20,00 (= 118 kg of 18 ledigingen);
- voor meerpersoonshuishoudens (drie of meer gezinsleden) op 28,50 (= 167,5 kg of 26 ledigingen).

De tegemoetkoming op het te betalen notabedrag gaat derhalve pas gelden als boven-genoemd drempelbedrag wordt overschreden.

Regeling
Inwoners van de gemeente Stein die aantonen dat zij om medische redenen langdurig gebruik maken van incontinentie- of stomamaterialen maken aanspraak op een tegemoet-koming in de extra afvalkosten tot een bedrag van maximaal 36,30 per halfjaar per persoon per huishouden.

Er geldt een drempel waarvoor geen tegemoetkoming mogelijk is. Voor eenpersoons-huishoudens is dat 10,00 per halfjaar, voor tweepersoonshuishoudens 20,00 per halfjaar en voor meerpersoonshuishoudens 28,50 per halfjaar op het te betalen notabedrag.

Bij mutaties (aanvang /beëindiging) in de loop van het heffingstijdvak worden de genoemde bedragen herleid tot maandbedragen. Het tarief voor een eventuele éxtra container/ emmer wordt vrijgesteld. Voor de bepaling van het huishoudtype (een-, twee- of meerpersoons) geldt als peildatum de eerste dag van het heffingstijdvak (1 januari en 1 juli)

Het aanvraagformulier
Om voor een tegemoetkoming in aanmerking te komen, dienen belanghebbenden jaarlijks een aanvraagformulier in te vullen én hierbij een actuele medische verklaring (van apotheek, leverancier, huisarts, behandelend specialist of Ziekenfonds) te overleggen, geldend voor het lopende belastingjaar. Gemakshalve is op de achterzijde van het aanvraagformulier een model van een medische verklaring opgenomen, dat hiervoor kan worden gebruikt.

Geregistreerde belanghebbenden
De mensen die voor het belastingjaar 2003 een aanvraag hebben ingediend en hierover een toekenningsbesluit hebben ontvangen, staan in de belastingadministratie geregistreerd en zijn dus bij de gemeente bekend. Deze mensen worden (eind januari) door de gemeente apart aangeschreven onder bijvoeging van het aanvraagformulier voor het belastingjaar 2004.

Door indiening hiervan én overlegging van een actuele medische verklaring wordt voldaan aan de incontinentieregeling van de gemeente Stein. Als uiterste indieningstermijn geldt
(1 maart 2004).

Nieuwe belanghebbenden
De mensen die voor de eerste keer een beroep doen op de incontinentieregeling moeten zelf een formulier aanvragen. Het aanvraagformulier is vanaf heden verkrijgbaar bij de Afdeling Belastingen (loket 2) in het gemeentehuis of wordt op verzoek toegezonden.

CZ-verzekerden
Door CZ is bekend gemaakt dat met ingang van 1 januari 2004 MediReva te Maastricht verantwoordelijk is voor de levering van incontinentiematerialen in de regio. Voorheen gebeurde dit door de plaatselijke apothekers. Op grond van deze wijziging heeft MediReva toegezegd dat aan de verzekerden op telefonisch verzoek een verklaring over structureel gebruik van deze materialen op medisch voorschrift (de voormalige apothekersverklaring) wordt toegezonden. MediReva te Maastricht is telefonisch bereikbaar onder nummer 043-4086820.

Voor nadere informatie over de incontinentieregeling kunt u contact opnemen met de Afdeling Belastingen, telefoon (046)4359335.