Gemeente Stein
Duurzaam veilig verkeer in Stein
15-01-2004
Duurzaam veilig verkeer in Stein
Met de aanleg van 30 km-zones in de woonwijken in Stein, Elsloo, Berg
aan de Maas, Urmond en Meers, wil het gemeentebestuur het verkeer in
onze gemeente duurzaam veilig maken. Om de wijken waar de 30 km-limiet
geldt duidelijk herkenbaar te maken, wordt een aantal
verkeersmaatregelen getroffen.
Duurzaam Veilig
Het programma Duurzaam Veilig is het resultaat van nieuwe samenwerking
tussen alle wegbeheerders in Nederland waarin van de volgende drie
basisprincipes wordt uitgegaan:
- Scheiden.
Bij grote verschillen van snelheid, richting en massa moeten de
verkeerssoorten waar het om gaat, liefst fysiek gescheiden worden;
- Mengen.
Waar fysiek scheiden niet mogelijk of ongewenst is, resteert er maar
één echte oplossing: het drastisch terugbrengen van de onderlinge
snelheidsverschillen.
- Zorgen voor voorspelbaar verkeersgedrag.
Door de verkeerssituatie voor eenieder herkenbaar en begrijpelijk te
maken kan op een concrete manier geanticipeerd worden op het
verkeersgedrag van anderen.
In onze gemeente zijn allereerst de wegen ondergebracht in de daarvoor
ontwikkelde categorieën, variërende van stroomwegen (de snelwegen) via
de gebiedsontsluitingswegen (zoals de Steinderweg) naar de
erftoegangswegen (woonstraten).Elke categorie heeft een eigen functie.
Het feitelijk gebruik van de wegen moet daarmee in overeenstemming
zijn.
Daarom zal de huidige inrichting van de wegen aangepast moeten worden.
Vervolgens werd de bromfietser de rijbaan op geleid en zo van het
fietsverkeer gescheiden. De fietser heeft voorrang van rechts
gekregen. De laatste stap is het inrichten van de woonwijken tot
verblijfsgebieden waar slechts 30 km/h mag worden gereden.
Bij deze relatief lage snelheid kunnen veel ongelukken worden
voorkomen en daarnaast zullen bij een onverhoopte aanrijding de
gevolgen voor met name de kwetsbare verkeersdeelnemers minder ernstig
zijn.
Om de overgang van een gebiedsontsluitingsweg naar het verblijfsgebied
duidelijk aan te geven, wordt hierbij gebruik gemaakt van o.a.
verkeersborden, wegmarkeringen en inritconstructies. Ook een
poortconstructie met een asfaltdrempel en vrije doorgang voor de
fietser wordt gebruikt om de grenzen van de het verblijfsgebied aan te
duiden.
Julianastraat-Raadhuisstraat-Plakstraat in Urmond en Berg aan de Maas
Uit de evaluatie van de effectiviteit van de bestaande
verkeersmaatregelen blijkt dat de doelstellingen uit het GVVP niet
helemaal worden gehaald. De Julianastraat-Raadhuistraat-Plakstraat
heeft op dit moment niet de juiste inrichting die past bij een
erftoegangsweg.
Daarom worden op dit moment plannen voorbereid voor aanvullende
maatregelen in deze straten. Zodra deze plannen gereed zijn, wordt er
met de belanghebbenden contact opgenomen.