Gemeente Stein


Duurzaam veilig verkeer in Stein
15-01-2004
Duurzaam veilig verkeer in Stein
Met de aanleg van 30 km-zones in de woonwijken in Stein, Elsloo, Berg aan de Maas, Urmond en Meers, wil het gemeentebestuur het verkeer in onze gemeente duurzaam veilig maken. Om de wijken waar de 30 km-limiet geldt duidelijk herkenbaar te maken, wordt een aantal verkeersmaatregelen getroffen.

Duurzaam Veilig
Het programma Duurzaam Veilig is het resultaat van nieuwe samenwerking tussen alle wegbeheerders in Nederland waarin van de volgende drie basisprincipes wordt uitgegaan:

- Scheiden.
Bij grote verschillen van snelheid, richting en massa moeten de verkeerssoorten waar het om gaat, liefst fysiek gescheiden worden;
- Mengen.
Waar fysiek scheiden niet mogelijk of ongewenst is, resteert er maar één echte oplossing: het drastisch terugbrengen van de onderlinge snelheidsverschillen.

- Zorgen voor voorspelbaar verkeersgedrag.
Door de verkeerssituatie voor eenieder herkenbaar en begrijpelijk te maken kan op een concrete manier geanticipeerd worden op het verkeersgedrag van anderen.

In onze gemeente zijn allereerst de wegen ondergebracht in de daarvoor ontwikkelde categorieën, variërende van stroomwegen (de snelwegen) via de gebiedsontsluitingswegen (zoals de Steinderweg) naar de erftoegangswegen (woonstraten).Elke categorie heeft een eigen functie. Het feitelijk gebruik van de wegen moet daarmee in overeenstemming zijn.

Daarom zal de huidige inrichting van de wegen aangepast moeten worden.

Vervolgens werd de bromfietser de rijbaan op geleid en zo van het fietsverkeer gescheiden. De fietser heeft voorrang van rechts gekregen. De laatste stap is het inrichten van de woonwijken tot verblijfsgebieden waar slechts 30 km/h mag worden gereden.

Bij deze relatief lage snelheid kunnen veel ongelukken worden voorkomen en daarnaast zullen bij een onverhoopte aanrijding de gevolgen voor met name de kwetsbare verkeersdeelnemers minder ernstig zijn.

Om de overgang van een gebiedsontsluitingsweg naar het verblijfsgebied duidelijk aan te geven, wordt hierbij gebruik gemaakt van o.a. verkeersborden, wegmarkeringen en inritconstructies. Ook een poortconstructie met een asfaltdrempel en vrije doorgang voor de fietser wordt gebruikt om de grenzen van de het verblijfsgebied aan te duiden.

Julianastraat-Raadhuisstraat-Plakstraat in Urmond en Berg aan de Maas Uit de evaluatie van de effectiviteit van de bestaande verkeersmaatregelen blijkt dat de doelstellingen uit het GVVP niet helemaal worden gehaald. De Julianastraat-Raadhuistraat-Plakstraat heeft op dit moment niet de juiste inrichting die past bij een erftoegangsweg.

Daarom worden op dit moment plannen voorbereid voor aanvullende maatregelen in deze straten. Zodra deze plannen gereed zijn, wordt er met de belanghebbenden contact opgenomen.