Federale regering Belgie
Vruchtbare samenwerking leidt tot vereenvoudiging
(2004-01-16)
Persbericht van de Ministerraad
De Ministerraad heeft de Staatssecretarissen Peter Vanvelthoven en
Vincent Van Quickenborne, verantwoordelijk voor respectievelijk de
Informatisering van de Staat en de Administratieve Vereenvoudiging, de
opdracht gegeven hun goede samenwerking verder te zetten om zo een
aantal belangrijke vereenvoudigingsprojecten, dank zij een uitgekiende
ICT-ondersteuning, te verwezenlijken.
Voor Staatssecretaris Vanvelthoven concentreren de beslissingen van de
Ministerraad zich rond zes punten:
1. Task Force Administratieve Vereenvoudiging en informatisering van
de Staat: de federale Task Force wordt heropgestart, onder het
voorzitterschap van de Premier. Alle inspanningen rond Informatisering
en Administratieve Vereenvoudiging worden in de Task Force
gecoördineerd.
2. De éénvormigheid van Informatie:
de elektronische identiteitskaart, die beveiligde overheidsdiensten
garandeert, wordt aanvaard als unieke identificatiekaart voor alle
federale overheidstoepassingen en wordt tevens aan de Gemeenschappen
en Gewesten aangeboden.
De FEDMAN (het netwerk waarop het dataverkeer van de federale overheid
beveiligd wordt verstuurd) zal door alle Federale OverheidsDiensten
(FOD's) worden gebruikt, en eveneens aan de Gemeenschappen en Gewesten
worden aangeboden.
Hetzelfde geldt voor de federale Portaalsite, www.belgium.be , die
meer dan ooit de unieke toegangspoort tot alle soorten
overheidsinformatie moet worden. Om de communicatie met de federale
overheid te vereenvoudigen, krijgen alle federale ambtenaren een
uniform e-mailadres, voornaam.naam@belgium.be
3. De Staatssecretaris, in samenwerking met de Minister van
Binnenlandse Zaken, introduceert een eID-label voor toepassingen met
de elektronische identiteitskaart (eID). Op die manier worden ook
bedrijven gestimuleerd gebruik te maken van de eID, en garandeert het
label een absoluut beveiligde toepassing. Hetzelfde geldt voor
kaartlezers: de bestaande kaartlezers en de apparaten die nog op de
markt komen, krijgen een eID-label indien ze aan alle voorwaarden
voldoen.
4. Een belangrijk element in het creëren van nieuwe banen, is het
verminderen van de administratieve last van bedrijven. Het volledige
circuit van openbare aanbestedingen (van het publiceren over het
indienen van een offerte tot en met de toewijzing en de uitvoering)
wordt geïnformatiseerd. Momenteel wordt alleen de publicatie door een
beperkt aantal overheidsdiensten gebruikt.
5. Kruispuntbank Ondernemingen: de KBO wordt verder uitgebouwd, en
vanaf 1 april maken de Staatssecretarissen bekend welke nieuwe
toepassingen via de KBO beschikbaar worden gesteld.
6. Tax-on-web II: de Ministerraad beslist dat Tax-on-Web verder wordt
uitgebreid. Mandaathouders zullen voor derden de elektronische
belastingsaangifte kunnen invullen, en ook belastingsambtenaren kunnen
een volmacht krijgen om burgers aan het loket elektronisch verder te
helpen. Ten slotte wordt het ook mogelijk om de bijlagen elektronisch
toe te voegen.
De Ministerraad heeft op voorstel van Staatssecretaris Van
Quickenborne 16 concrete voorstellen goedgekeurd inzake de
administratieve vereenvoudiging. Doel is om de administratieve lasten
op bedrijven in 2004 verder te verminderen op drie terreinen:
- startende zelfstandigen en bedrijven
- fiscale verplichtingen
- sociale verplichtingen
Het opstarten van een bedrijf zal verder worden vereenvoudigd door het
uniek ondernemingsloket te versterken en meer bevoegdheden te geven.
Het ultieme doel is de opstarttermijn van 56 dagen te beperken tot 3
dagen. Zodoende kunnen we het aantal starters (2002: 3%; 2003 3,9%)
verder opdrijven. Volgende beslissingen zijn daartoe genomen:
1. de oprichting van een vennootschap zal sneller en gemakkelijker
kunnen door de elektronische aansluiting van de notaris op de
Kruispuntbank Ondernemnigen. Vandaag duurt deze procedure 10 tot 30
dagen. Dit zal worden herleid tot 1dag. De aansluiting wordt voorzien
tegen 1 september 2004. Ook de publicatie in het elektronisch Belgisch
Staatsblad zal tegen de zelfde datum worden vergemakkelijkt. Ten
slotte voorzien we een publiek toegankelijke statutendatabase tegen 1
januari 2005.
2. Eveneens zal de BTW-inschrijving in het ondernemingsloket kunnen
geschieden. Dit levert een tijdsbesparing op van 5 tot 10 dagen.
Vandaag moet men immers na het ondernemingsloket nog eens apart naar
het BTW-kantoor.
3. Er zal gestart worden met een complete elektronische
opstartmogelijkheid voor cafés, restaurants en hotels. Naast de
ondernemingsformaliteiten zullen ook alle attesten en vergunningen
(Federaal Agentschap voor de Voedselveiligheid, verkoop tabak en
alcohol,...) kunnen worden geregeld in het uniek ondernemingsloket.
4. Tegen 1 september 2004 komt er een concreet voorstel van
modernisering van de vestigingswetgeving van 1998, na consultatie met
de betrokken organisaties. Het project wordt aangestuurd door de
Minister van Middenstand.
Voor bestaande bedrijven zullen bestaande verplichtingen vereenvoudigd
worden:
1. bedrijven met een omzet tussen 500.000 en 1.000.000 euro zullen
volstaan met een driemaandelijkse in plaats van een maandelijkse
BTW-aangifte, met uitsluiting van fraudegevoelige sectoren. Dit zorgt
voor een administratieve vereenvoudiging voor meer dan 25.000
bedrijven. Deze maatregel gaat in op 1 januari 2005.
2. de verplichting tot het houden van de papieren boekhouding wordt
afgeschaft indien de elektronische boekhouding de nodige garanties
biedt om fraude tegen te gaan.Een voorontwerp van Koninklijk Besluit
is hiertoe voorbereid, en zal medio maart 2004 op de Ministerraad
worden goedgekeurd. Hetzelfde geldt voor de verplichting om
blanco-boeken te laten paraferen of viseren blad na blad door de
griffie van de handelsrechtbank. Dit impliceert minder papieren voor
honderdduizenden bedrijven en zelfstandigen.
3. De elektronische belastingsaangifte (tax-on-web) wordt uitgebreid
zodat meer mensen (2003: 57.000) er gebruik van maken. Daartoe zullen
ambtenaren die op vandaag voor 400.000 burgers de belastingsaangifte
invullen gebruik maken van deze elektronische aangifte.
4. Ook op het vlak van de sociale verplichtingen van bedrijven zal er
verder worden vereenvoudigd. Nadat de multifunctionele aangifte (DMFA)
en Dimona op 1 januari 2003 werden opgestart en die beide betrekking
hebben op loon en arbeidstijden, zullen ook andere gegevens in verband
met tewerkstelling geëlektroniseerd worden via de aangifte van sociale
risico's. Concreet denken we de aangifte van een arbeidsongeval.
5. Specifiek voor de horeca en de tuinbouw zal de vrijstelling van de
aangifte voor gelegenheidswerkers met 1 jaar worden uitgesteld tot 1
januari 2005. Eerst moet er een studie komen naar de vermindering van
de administratieve lasten voor deze sectoren.
6. Ten slotte zal onder leiding van de Minister van Werk een nota
worden voorbereid om het elektronisch afsluiten van arbeidscontracten
en de elektronische kennisgeving, en dit tegen 1 mei 2004.
Al deze voorstellen zullen worden geïntegreerd in de actieplannen
"vereenvoudiging" die elke minister tegen 15 februari aanstaande klaar
zal hebben, hetgeen zal resulteren in een totaal actieplan
administratieve vereenvoudiging einde maart 2004. Elk trimester volgt
een rapportering aan de ministerraad die de resultaten zal
implementeren.
De Algemene Directie Externe Communicatie Kanselarij van de Eerste
Minister kan u bereiken op het volgende adres: cmr@premier.fed.be