Federale regering Belgie
Verhoging met 10 % van vrachtvervoer per trein
(2004-01-16)
Persbericht van de Ministerraad
De regering heeft een ontwerp goedgekeurd ter subsidiëring van het
gecombineerd goederenvervoer per trein (transport van containers) voor
een bedrag van 30 miljoen ¬ per jaar. Deze subsidiëring is nodig wil
men voorkomen dat nog meer vrachtveroer over de weg plaatsvindt. Met
deze ondersteuning wil men vrachtvervoerders aanzetten om voor
intermodaal vervoer te opteren via een competitief prijsaanbod. Dit
moet leiden tot een toename met 10% van het vrachtvervoer per spoor.
Het intermodaal vervoer is in België structureel niet winstgevend,
zelfs niet indien men nog veel meer kostendrukkend zou werken. De
afstanden in België zijn immers kleiner dan minimum nodig is om er een
winstgevende activiteit van te maken. Prijsverhogingen alleen zouden
geen soelaas bieden. Maar ook in grotere Europese landen wordt vandaag
reeds ruime subsidies verleend aan dat soort transport. België kan
zich niet veroorloven om achter te blijven, zeker niet in de
geliberaliseerde sector van het vrachtvervoer.
Het transport van containers laat toe gebruik te maken van de minst
vervuilende transportmiddelen over land, namelijk transport via
waterwegen en via het spoor. Deze laatste staat in voor een belangrijk
deel van het traject, zelfs wanneer het vertrek- en aankomstpunt ver
van een water- of spoorweg liggen.
Dit soort transport is dus zeer milieuvriendelijk, maar het moet ook
de belangrijke vaste kosten dekken die gepaard gaan met het overladen
van goederen van wegvoertuigen of schepen op een treinwagon.
Vanuit een relatief oogpunt belasten deze kosten vooral het
binnenlands vervoer, aangezien de afstanden daar veel korter zijn.
België beschikt reeds over een belangrijk netwerk van terminals, maar
ze moet dringend werk maken van een stimuleringsregeling door de
subsidiëring van de goederenbehandeling en de tractie over kleine
afstanden.
Concreet houdt de maatregel in dat de spoorwegmaatschappijen voor het
binnenlandse transport van containers (en wissellaadbakken) over een
afstand van meer dan 50 km zullen kunnen genieten van een bedrag van
20¬ per container + 0,4 ¬ per km alsook van een vermindering van de
bijdrage voor de spoorweginfrastructuur. De subsidie zal toegekend
worden op basis van de elektronische letters op de rijtuigen. Voor het
moment betreft het hier 300.000 containers.
Het gaat om een dubbele doelstelling:
* Men moet vermijden dat spoorwegmaatschappijen sommigen treinlijnen
opgeven
* de maatschappijen moeten een commercieel beleid kunnen voeren dat
nieuwe treinlijnen kan aantrekken.
De komende jaren zullen de vervoerde volumes vermoedelijk dalen, maar
o.a. door de goedgekeurde maatregelen mikt de regering voor de
middellange termijn op een verhoging met 10% van de vervoerde volumes
ten aanzien van de volumes van 2003.
Bovendien draagt deze maatregel bij tot de bestrijding van uitstoot
van broeikasgassen zoals vooropgesteld in de doelstellingen van Kyoto.
Kabinet van de Vice-Eerste en Minister van Begroting en
Overheidsbedrijven
Koningsstraat 180
1000 Brussel
Mevrouw Geneviève Lombaerts
Tel.: 02/210.19.21
Fax: 02/217.33.28
vivi.lombaerts@kabjv.be
De Algemene Directie Externe Communicatie Kanselarij van de Eerste
Minister kan u bereiken op het volgende adres: cmr@premier.fed.be