AutoRai

16-1-2004

Toyota vestigt voor 7e jaar op rij verkooprecord in Europa

Toyota heeft in 2003 voor het zevende jaar op rij een recordaantal autos verkocht in Europa, ondanks de zware marktomstandigheden en de sterke concurrentie.

Met 834.661 geleverde autos - 21.651 van het merk Lexus en 813.010 van het merk Toyota - zag s werelds op twee na grootste autoproducent de verkopen met tien procent stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar, terwijl de totale markt met bijna twee procent daalde.

Dit resulteerde in een marktaandeel van 4,7 procent. Dit is het hoogste marktaandeel ooit voor Toyota in Europa. Voor 2004 heeft Toyota zich ten doel gesteld maar liefst 850.000 autos van de merken Toyota en Lexus te verkopen in Europa.

Van de Toyota Yaris werd in 2003 een recordaantal van 216.453 exemplaren verkocht voor de vijfde keer op rij een record en een stijging van twee procent ten opzichte van 2002. De alom geprezen Toyota RAV4 behaalde ook een recordverkoop van 105.076 exemplaren een stijging van tien procent ten opzichte van 2002. De RAV4 is de best verkopende Sport Utility Vehicle (SUV) in Europa. Van de legendarische Toyota Land Cruiser werd ook een recordaantal exemplaren verkocht in 2003: 38.495 een stijging van maar liefst 122 procent ten opzichte van 2002. En in 2003 werden van de Toyota Corolla (inclusief de Corolla Verso) 221.503 exemplaren verkocht. Ondertussen vestigde de luxueuze Sport Utility Vehicle (SUV) van Lexus, de RX300, met 9.440 verkochte exemplaren een stijging van 58 procent ten opzichte van het voorgaande jaar ook een nieuw jaarrecord.

Met een verkooprecord van 133.776 autos (+2 procent) was het Verenigd Koninkrijk in 2003 de grootste Europese markt van Toyota. Italië was de op één na grootste, met een verkooprecord van 125.369 autos (+3 procent), terwijl Duitsland de op twee na grootste markt was (106.056 autos, +2 procent). Frankrijk (73.319 autos, +8 procent) en Spanje (43.898 autos, +37 procent) vestigden ook nieuwe verkooprecords en waren respectievelijk de op drie na en de op vier na grootste markt van Toyota. De jaarlijkse verkoopcijfers waren ook de hoogste ooit in Polen (36.088 autos, +52 procent), Rusland (25.110 autos, +211 procent), Hongarije (12.145 autos, +21 procent), en Tsjechië (6.406 autos, +26 procent).

Nederlandse verkopen ook fors gestegen
In Nederland stegen de verkopen van Toyota met 5,3 procent, terwijl de totale automarkt voor nieuwe autos met 4,2 procent in omvang verminderde. Het marktaandeel van Toyota personenautos kwam hiermee in 2003 op 5,3 procent uit. Lexus liet in Nederland een nog grotere stijging zien. Het prestigemerk zag de verkopen met 9,7 procent groeien. Een en ander is geheel in lijn met de meerjarenplannen van Toyota en Lexus in Nederland.

Superieure kwaliteit
Toyotas reputatie op het gebied van superieure kwaliteit werd in 2003 bevestigd, toen de autos van Toyota en Lexus bovenaan eindigden in een klanttevredenheidsonderzoek van het onderzoeksbureau J.D. Power onder autobezitters in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Milieuvriendelijke technologie
In 2004 willen we graag verder bouwen op dit zevende jaar op rij waarin we een recordaantal autos verkochten. We gaan verder met het uitbreiden en ontwikkelen van onze milieuvriendelijke technologie met de Europese lancering van de tweede generatie van de hybride Toyota Prius in het begin van het jaar en met het revolutionaire Toyota D-CAT-systeem, dat bijdraagt tot schonere emissies van dieselmotoren, aldus Dr. Takis Athanasopoulos, Chief Operating Officer van Toyota Motor Marketing Europe (TMME).

Toyota is van mening dat het door een nog beter dealernetwerk en een steeds sterkere modelreeks kan blijven voldoen aan de wensen van de gevarieerde en veeleisende Europese klant, concludeert Dr. Athanasopoulos.