INSPECTIE V EN W

Inspectie wijzigt wereldwijd procedures tegen ijsafzetting op fokker 70 en fokker 100

De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft naar aanleiding van het nog lopende onderzoek betreffende de noodlanding van een Fokker 70 op 5 januari 2004 bij München in Duitsland wereldwijd een Bijzondere Luchtwaardigheids Aanwijzing uitgevaardigd. Deze aanwijzing geldt voor alle eigenaren van Fokkers 70 en 100 in een bepaalde motorconfiguratie.

Betrokken partijen hebben sterke aanwijzingen dat het vliegtuig van Austrian Airlines in uitzonderlijke ijsomstandigheden heeft gevlogen. Hierdoor kon zich, naar huidige inzichten, in korte tijd veel ijs opbouwen op de motorgondels en mogelijk op de voorranden van de vleugels. Na het aanzetten van de ontijzingssystemen zijn mogelijk grote brokken ijs losgeraakt en in de motoren terecht gekomen. Het nog lopende onderzoek, uitgevoerd onder leiding van de Duitse Bundesstelle für Flugunfall Untersuchung, heeft uitgewezen dat tijdens de naderingsfase van de vlucht in beide motoren alle zogenaamde 'ice-impact'-panelen zijn losgeraakt, die vervolgens de luchtstroom in de motoren blokkeerden waardoor de motoren onvoldoende stuwvermogen leverden en een noodlanding noodzakelijk werd. Zoals bekend heeft de piloot de noodlanding in een weiland bij München professioneel uitgevoerd. Het toestel telde vier bemanningsleden en 28 passagiers.

Fokker Services, dochteronderneming van Stork Aerospace en houder van het typecertificaat voor de Fokker 70- en Fokker 100-vliegtuigen, heeft de gebruikers van deze typen direct op de hoogte gesteld van de eerste voorlopige bevindingen van het ingestelde onderzoek naar de oorzaak van de problemen. Vooruitlopend op de Bijzondere Luchtwaardigheids Aanwijzing van de Inspectie heeft Fokker Services operationele aanbevelingen gedaan om motorproblemen door ijsafzetting te voorkomen.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat, die het typecerticaat heeft verstrekt voor de Fokker-toestellen, heeft thans ter waarborging van de veiligheid een Bijzondere Luchtwaardigheids Aanwijzing uitgegeven. Alle Fokker 70- en Fokker 100-eigenaren binnen en buiten Europa zullen door hun luchtvaartautoriteit worden verplicht met ingang van 17 januari 2004 deze aanwijzing op te volgen.
De nu verplicht gestelde procedures moeten bewerkstelligen dat de piloten de systemen die ijsafzetting op de vleugels en motoren tegengaan, tijdig aanzetten. Daarnaast worden de luchtvaartmaatschappijen nogmaals gewezen op de reeds bestaande en vereiste procedures met betrekking tot inspectie van ijsafzetting op het vliegtuig vóórdat het opstijgt.

Momenteel wordt door Rolls-Royce Deutschland, de leverancier van de motoren, gewerkt aan specifieke instructies voor inspectie en zo nodig reparatie van de 'ice-impact' panelen van hun motoren.

Henk Houtman, 070 - 3517484

16 jan 04 11:04