INSPECTIE V EN W
Inspectie wijzigt wereldwijd procedures tegen ijsafzetting op fokker 70 en fokker 100
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft naar aanleiding van het nog
lopende onderzoek betreffende de noodlanding van een Fokker 70 op 5
januari 2004 bij München in Duitsland wereldwijd een Bijzondere
Luchtwaardigheids Aanwijzing uitgevaardigd. Deze aanwijzing geldt voor
alle eigenaren van Fokkers 70 en 100 in een bepaalde
motorconfiguratie.
Betrokken partijen hebben sterke aanwijzingen dat het vliegtuig van
Austrian Airlines in uitzonderlijke ijsomstandigheden heeft gevlogen.
Hierdoor kon zich, naar huidige inzichten, in korte tijd veel ijs
opbouwen op de motorgondels en mogelijk op de voorranden van de
vleugels. Na het aanzetten van de ontijzingssystemen zijn mogelijk
grote brokken ijs losgeraakt en in de motoren terecht gekomen. Het nog
lopende onderzoek, uitgevoerd onder leiding van de Duitse
Bundesstelle für Flugunfall Untersuchung, heeft uitgewezen dat tijdens
de naderingsfase van de vlucht in beide motoren alle zogenaamde
'ice-impact'-panelen zijn losgeraakt, die vervolgens de luchtstroom in
de motoren blokkeerden waardoor de motoren onvoldoende stuwvermogen
leverden en een noodlanding noodzakelijk werd. Zoals bekend heeft de
piloot de noodlanding in een weiland bij München professioneel
uitgevoerd. Het toestel telde vier bemanningsleden en 28 passagiers.
Fokker Services, dochteronderneming van Stork Aerospace en houder van
het typecertificaat voor de Fokker 70- en Fokker 100-vliegtuigen,
heeft de gebruikers van deze typen direct op de hoogte gesteld van de
eerste voorlopige bevindingen van het ingestelde onderzoek naar de
oorzaak van de problemen. Vooruitlopend op de Bijzondere
Luchtwaardigheids Aanwijzing van de Inspectie heeft Fokker
Services operationele aanbevelingen gedaan om motorproblemen door
ijsafzetting te voorkomen.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat, die het typecerticaat heeft
verstrekt voor de Fokker-toestellen, heeft thans ter waarborging van
de veiligheid een Bijzondere Luchtwaardigheids Aanwijzing uitgegeven.
Alle Fokker 70- en Fokker 100-eigenaren binnen en buiten Europa zullen
door hun luchtvaartautoriteit worden verplicht met ingang van 17
januari 2004 deze aanwijzing op te volgen.
De nu verplicht gestelde procedures moeten bewerkstelligen dat de
piloten de systemen die ijsafzetting op de vleugels en motoren
tegengaan, tijdig aanzetten. Daarnaast worden de
luchtvaartmaatschappijen nogmaals gewezen op de reeds bestaande en
vereiste procedures met betrekking tot inspectie van ijsafzetting op
het vliegtuig vóórdat het opstijgt.
Momenteel wordt door Rolls-Royce Deutschland, de leverancier van de
motoren, gewerkt aan specifieke instructies voor inspectie en zo nodig
reparatie van de 'ice-impact' panelen van hun motoren.
Henk Houtman, 070 - 3517484
16 jan 04 11:04