---
Kamervragen en antwoorden
---
Antwoord op vragen over de mogelijke oprichting van een multinationale Groep
Maritieme Patrouillevliegtuigen (MARPAT)
16-1-2004 16:01:00
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke kamervragen
van de leden Van Baalen, Kortenhorst, Bakker, Huizinga-Heringa, Van
der Staaij en Herben over de mogelijke oprichting van een
multinationale Groep Maritieme Patrouillevliegtuigen (MARPAT) (uw
kenmerk 2030404870).
DE MINISTER VAN DEFENSIE
Bijlage bij de antwoorden op kamervragen over de mogelijke oprichting
van een multinationale Groep Maritieme Patrouillevliegtuigen (MARPAT)
(uw kenmerk 2030404870).
1. Bent u bekend met de volgende studies resp. publicaties over de
toekomst van de Groep Maritieme Patrouille Vliegtuigen (MARPAT), resp.
Marinevliegkamp Valkenburg (MVKV):
* "Touwtrekken rondom Marinevliegkamp Valkenburg; onderhandelen op
basis van een collectieve beslissingsruimte binnen het politiek
keuzevraagstuk Marinevliegkamp Valkenburg" van ir J. Feuth van de
faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit Delft, februari
2003 (Nr Bk 23.92.63);
* "Het afstoten van een complete militaire capaciteit, reëel of
idee-fixe?" van de Gemeenschappelijke Medezeggenschapscommissie
van Marinevliegkamp Valkenburg (GMC) van 9 oktober 2003;
* "De Prinsjesdagbrief en de Koninklijke Marine" van Clingendael
Centre for Strategic Studies (CCSS Survey, nr. 1, 15 oktober
2003);
* "Een vangstverbod voor de Orion" door de heer Ko Colijn in Vrij
Nederland van 18 oktober 2003?
Ja.
2. Bent u van mening dat bovengenoemde studies resp. publicaties bij
het door u op basis van de motie Van Baalen c.s. (29 200 X, nr. 33)
aan de Kamer toegezegde onderzoek naar de mogelijkheden van een
multinationale MARPAT en het openhouden van Marinevliegkamp
Valkenburg, mede op basis van publiek-private samenwerking (PPS),
dienen te worden betrokken?
Genoemde studies/publicaties zijn bij gevraagde onderzoeken betrokken.
3. Heeft u inmiddels in het overleg met uw Duitse, Belgische,
Portugese en Amerikaanse collegas de oprichting van een multinationale
MARPAT aan de orde gesteld en heeft u daarbij aangegeven dat
multinationale samenwerking boven verkoop voor Nederland de eerste
keus is?
De studie naar een multinationale MARPAT wordt binnen enkele weken aan
de Kamer aangeboden.
4. Heeft u een concreet onderzoek ingesteld naar de levensvatbaarheid
van publieke-private samenwerking bij de exploitatie van het MVKV?
Welke private investeerders, zoals bijvoorbeeld NV Luchthaven
Schiphol, het Britse Sigma en het Australische Morrison en welke
collega-departementen zijn inmiddels bij dit onderzoek betrokken? Is
het juist dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat naar deze
mogelijke private partners afhoudend heeft gereageerd?
Er is een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheid van een
vervolgbestemming van Valkenburg als vliegveld voor overheidsvluchten
en commerciële vluchten. De departementen van Algemene Zaken,
Buitenlandse Zaken, Justitie en Binnenlandse Zaken en
Koninkrijkrelaties zijn verzocht aan te geven of zij bereid zijn
kostendekkende tarieven te betalen voor het gebruik van Valkenburg.
Met het ministerie van Verkeer en Waterstaat is overleg geweest over
het beleid ten aanzien van regionale luchtvaartterreinen. Er zijn
contacten geweest met de Schiphol Groep en met Infratil/Morrison & Co
Ltd. Het rijksbeleid is over het algemeen terughoudend wat nieuwe
burgervliegvelden betreft.
5. Op welke termijn denkt u een volledig, objectief en voldragen
onderzoek aan de Kamer te kunnen aanbieden?
De aangekondigde onderzoeken over de afstoting van de Orions en over
de toekomst van het MVKV worden de Kamer binnen enkele weken
toegezonden (zie ook het antwoord op vraag 3).
6. Hoe verklaart u dat een Letter of Intentmet de Bondsrepubliek
Duitsland over de verkoop van tien gemoderniseerde Orions is gesloten
vóórdat de Kamer, op basis van uw onderzoek, zich expliciet over de
toekomst van de MARPAT heeft uitgesproken?
7. Betekent deze Letter of Intentdat u de Kamer voor voldongen feiten
plaatst ten aanzien van de verkoop van de desbetreffende Orions?
Op 31 oktober jl. hebben de Duitse en de Nederlandse regeringen
een Letter of Intent(LoI) ondertekend waarin het wederzijdse voornemen
is bevestigd om, afhankelijk van parlementaire goedkeuring, de tien
Nederlandse Orions aan Duitsland te verkopen. De geraamde opbrengst
van de afstoting van de MARPAT en het MVKV vormt in de huidige
defensieplannen zon wezenlijk onderdeel van de noodzakelijke
ombuigingen, namelijk een kwart van de opbrengst van alle operationele
maatregelen, dat de regering het gerechtvaardigd achtte de Duitse
belangstelling in een document vast te leggen. De Orions worden niet
afgestoten voordat de studie naar de mogelijkheden van een
internationale MARPAT is voltooid en daarover met de Tweede Kamer is
overlegd. Zie ook het antwoord op vragen van het lid Kortenhorst over
de toekomst van Maritieme Patrouillevliegtuigen (uw kenmerk
2030403280).
8. Deelt u de mening dat eerst een PPS-constructie voor het
regeringsvliegveld Valkenburg dient te worden onderzocht alvorens
andere opties aan de orde zijn?
Bij de verkenning van opties voor de herbestemming van Valkenburg
wordt niet alleen naar een vervolgbestemming als burgervliegveld
gekeken, maar ook naar de wensen en belangen die er zijn wat betreft
andere rode (wonen en werken) en groene (natuur) functies. De
verkenning van de verschillende opties loopt parallel,waarbij het
uitgangspunt is dat een eventuele doorstart van het vliegkamp niet ten
laste van de defensiebegroting komt.
Nieuws
Ministerie van Defensie