---
Brieven aan de Kamer
---
Rapport TCOD "Botsing YPR met trein nabij Assen"
16-1-2004 16:56:00
Bij een tragisch ongeval op 17 juni 2003 op een onbeveiligde
spoorwegovergang nabij Assen kwam een trein in botsing met een
YPR-pantservoertuig van de Koninklijke landmacht. Hierbij verloren een
militair en de chauffeur van het pantservoertuig, een burgerambtenaar
van het ministerie van Defensie, het leven en raakte de treinmachinist
zwaar gewond. Een tweede militair liep lichtere verwondingen op.
De Tijdelijke Commissie Ongevallen Defensie (TCOD) heeft een onderzoek
ingesteld naar de toedracht van dit ongeval. De TCOD is op 7 maart
2003 geïnstalleerd en heeft tot taak onafhankelijk onderzoek te doen
naar de oorzaken van ongevallen waarbij Defensie betrokken is. Ook
bekijkt de TCOD de manier waarop Defensie met de gevolgen van
ongevallen is omgegaan en probeert zij lessen te trekken voor de
toekomst. De TCOD zal functioneren totdat de algemene en permanente
ongevallenraad, de Onderzoeksraad voor Veiligheid, zijn werkzaamheden
zal aanvangen.
Vanochtend heb ik uit handen van de voorzitter van de TCOD, dr. ir.
J.P. Visser, het rapport "Botsing YPR met trein nabij Assen" in
ontvangst genomen. Dit rapport bied ik u hierbij aan.
De TCOD constateert in het rapport tekortkomingen in het
veiligheidsmanagement bij Defensie in het algemeen, en dat bij de
Koninklijke landmacht in het bijzonder. Zo meent de TCOD dat het
personeel nog onvoldoende doordrongen is van het belang van veiligheid
op de werkvloer. Het rapport doet voorts een aantal aanbevelingen voor
verbetering.
Defensie streeft naar een hoge graad van geoefendheid van het
personeel, dat tijdens uitzendingen zware en verantwoordelijke taken
moet uitvoeren. Daarbij neemt veiligheid een zeer belangrijke plaats
in. De geoefendheid mag nooit ten koste gaan van de veiligheid.
De afgelopen jaren heeft Defensie ter vergroting van de veiligheid
veel maatregelen genomen. Begin vorig jaar is bijvoorbeeld de
plaatsing van dodehoekspiegels voltooid, óók voor tactische voertuigen
waar plaatsing van deze spiegels volgens de letter van de wet niet is
vereist. Daarnaast is er veel aandacht voor de uitvoering van de
regeling werk- en rusttijden en voor het gebruik van speciale
beschermende kleding door het defensiepersoneel. Voorts wordt binnen
de defensieorganisatie thans een nieuw veiligheidsmanagementsysteem
ingevoerd.
Onafhankelijk onderzoek is zeer nuttig en noodzakelijk om het
functioneren van grote organisaties tegen het licht te houden en ze
alert te houden. Defensie zal het rapport en de aanbevelingen van de
TCOD dan ook nauwgezet bestuderen. Binnen drie maanden zal ik de
Tweede Kamer een reactie doen toekomen.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
C. van der Knaap
* TCOD titelblad en algemene informatie
* TCOD Inhoudsopgave
* TCOD Samenvatting
* TCOD Voorwoord
* TCOD Hoofdstuk 1
* TCOD Hoofdstuk 2
* TCOD Hoofdstuk 3
* TCOD Hoofdstuk 4
* TCOD Hoofdstuk 5
* TCOD Hoofdstuk 6
* TCOD Hoofdstuk 7
* TCOD Bijlage A
* TCOD Bijlage B
* TCOD Bijlage C
* TCOD Bijlage D
* TCOD Bijlage E
* TCOD Lijst met afkortingen
Ministerie van Defensie