Ministerie van Defensie


---

Brieven aan de Kamer
---

Rapport TCOD "Botsing YPR met trein nabij Assen"

16-1-2004 16:56:00

Bij een tragisch ongeval op 17 juni 2003 op een onbeveiligde spoorwegovergang nabij Assen kwam een trein in botsing met een YPR-pantservoertuig van de Koninklijke landmacht. Hierbij verloren een militair en de chauffeur van het pantservoertuig, een burgerambtenaar van het ministerie van Defensie, het leven en raakte de treinmachinist zwaar gewond. Een tweede militair liep lichtere verwondingen op.

De Tijdelijke Commissie Ongevallen Defensie (TCOD) heeft een onderzoek ingesteld naar de toedracht van dit ongeval. De TCOD is op 7 maart 2003 geïnstalleerd en heeft tot taak onafhankelijk onderzoek te doen naar de oorzaken van ongevallen waarbij Defensie betrokken is. Ook bekijkt de TCOD de manier waarop Defensie met de gevolgen van ongevallen is omgegaan en probeert zij lessen te trekken voor de toekomst. De TCOD zal functioneren totdat de algemene en permanente ongevallenraad, de Onderzoeksraad voor Veiligheid, zijn werkzaamheden zal aanvangen.

Vanochtend heb ik uit handen van de voorzitter van de TCOD, dr. ir. J.P. Visser, het rapport "Botsing YPR met trein nabij Assen" in ontvangst genomen. Dit rapport bied ik u hierbij aan.

De TCOD constateert in het rapport tekortkomingen in het veiligheidsmanagement bij Defensie in het algemeen, en dat bij de Koninklijke landmacht in het bijzonder. Zo meent de TCOD dat het personeel nog onvoldoende doordrongen is van het belang van veiligheid op de werkvloer. Het rapport doet voorts een aantal aanbevelingen voor verbetering.

Defensie streeft naar een hoge graad van geoefendheid van het personeel, dat tijdens uitzendingen zware en verantwoordelijke taken moet uitvoeren. Daarbij neemt veiligheid een zeer belangrijke plaats in. De geoefendheid mag nooit ten koste gaan van de veiligheid.

De afgelopen jaren heeft Defensie ter vergroting van de veiligheid veel maatregelen genomen. Begin vorig jaar is bijvoorbeeld de plaatsing van dodehoekspiegels voltooid, óók voor tactische voertuigen waar plaatsing van deze spiegels volgens de letter van de wet niet is vereist. Daarnaast is er veel aandacht voor de uitvoering van de regeling werk- en rusttijden en voor het gebruik van speciale beschermende kleding door het defensiepersoneel. Voorts wordt binnen de defensieorganisatie thans een nieuw veiligheidsmanagementsysteem ingevoerd.

Onafhankelijk onderzoek is zeer nuttig en noodzakelijk om het functioneren van grote organisaties tegen het licht te houden en ze alert te houden. Defensie zal het rapport en de aanbevelingen van de TCOD dan ook nauwgezet bestuderen. Binnen drie maanden zal ik de Tweede Kamer een reactie doen toekomen.

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

C. van der Knaap

* TCOD titelblad en algemene informatie

* TCOD Inhoudsopgave

* TCOD Samenvatting

* TCOD Voorwoord

* TCOD Hoofdstuk 1

* TCOD Hoofdstuk 2

* TCOD Hoofdstuk 3

* TCOD Hoofdstuk 4

* TCOD Hoofdstuk 5

* TCOD Hoofdstuk 6

* TCOD Hoofdstuk 7

* TCOD Bijlage A

* TCOD Bijlage B

* TCOD Bijlage C

* TCOD Bijlage D

* TCOD Bijlage E

* TCOD Lijst met afkortingen