Universiteit van Tilburg

Vrijdag 16 januari, 14.15 uur, aula Promotie: drs. E.I. Timmers De kwaliteit van het (bewegings)onderwijs is in sterke mate afhankelijk van de kwaliteit van de docenten. Om een hoge kwaliteit van beginnende docenten te verkrijgen en om studenten veel rendement uit hun opleiding te laten halen, is een krachtige leerwerkomgeving onmisbaar. Wat dat is, beschrijft de Groningse opleider Edwin Timmers in zijn proefschrift. Hij ontwikkelde een opleidingsmodel, waarin die verdieping in de studie wordt gerealiseerd. Uit Timmers onderzoek blijkt dat onderwijsontwikkeling succesvol verloopt als de docenten van een ontwikkelteam vrijwel volledig verantwoordelijk zijn voor het onderwijsprogramma, en als ze daarvoor voldoende ruimte en tijd krijgen. Wanneer veranderen als een (van elkaar) leren wordt opgevat, bevordert dat het ontstaan van een lerend docententeam. Het is de beste garantie voor een geslaagde onderwijsontwikkeling. Een potentieel krachtige leerwerkomgeving kenmerkt zich onder andere door een zelfstandig leren oplossen van praktijkproblemen door probleemgestuurd projectonderwijs. Leerlingen actief laten leren betekent dat in het bewegingsonderwijs de nadruk komt te liggen op het slim (sportgericht) leren oplossen van bewegingsproblemen. Het effect op de lange termijn is dat ze al bewegend schemas, werkpatronen en vuistregels leren toepassen, waarmee ze zelfstandig de eigen bewegingsontwikkeling en die van anderen kunnen beïnvloeden. Titel proefschrift: Krachtig opleiden van vakdocenten bewegingsonderwijs. Promotores: prof.dr. P. De Knop en prof.dr. J.G.J.C. Lodewijks.

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichter drs. Pieter Siebers (013 4662004, P.H.C.Siebers@uvt.nl).