Vrijdag 16 januari, 14.15 uur, aula
Promotie: drs. E.I. Timmers
De kwaliteit van het (bewegings)onderwijs is in sterke mate
afhankelijk van de kwaliteit van de docenten. Om een hoge kwaliteit
van beginnende docenten te verkrijgen en om studenten veel rendement
uit hun opleiding te laten halen, is een krachtige leerwerkomgeving
onmisbaar. Wat dat is, beschrijft de Groningse opleider Edwin Timmers
in zijn proefschrift. Hij ontwikkelde een opleidingsmodel, waarin die
verdieping in de studie wordt gerealiseerd. Uit Timmers onderzoek
blijkt dat onderwijsontwikkeling succesvol verloopt als de docenten
van een ontwikkelteam vrijwel volledig verantwoordelijk zijn voor het
onderwijsprogramma, en als ze daarvoor voldoende ruimte en tijd
krijgen. Wanneer veranderen als een (van elkaar) leren wordt opgevat,
bevordert dat het ontstaan van een lerend docententeam. Het is de
beste garantie voor een geslaagde onderwijsontwikkeling. Een
potentieel krachtige leerwerkomgeving kenmerkt zich onder andere door
een zelfstandig leren oplossen van praktijkproblemen door
probleemgestuurd projectonderwijs. Leerlingen actief laten leren
betekent dat in het bewegingsonderwijs de nadruk komt te liggen op het
slim (sportgericht) leren oplossen van bewegingsproblemen. Het effect
op de lange termijn is dat ze al bewegend schemas, werkpatronen en
vuistregels leren toepassen, waarmee ze zelfstandig de eigen
bewegingsontwikkeling en die van anderen kunnen beïnvloeden. Titel
proefschrift: Krachtig opleiden van vakdocenten bewegingsonderwijs.
Promotores: prof.dr. P. De Knop en prof.dr. J.G.J.C. Lodewijks.
Noot voor de pers
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met persvoorlichter drs.
Pieter Siebers (013 4662004, P.H.C.Siebers@uvt.nl).
Universiteit van Tilburg