PERSBERICHT - 2003-12-23
'Visit USA' opent Amerikaans verkeersbureau in Diemen
Na 30 jaar Amerika promotie richting reisagent en consument opent de
Stichting Visit USA op donderdag 19 januari een Amerikaans
verkeersbureau op Nederlandse bodem. Het verkeersbureau wordt
gevestigd in de Hogeschool InHolland in Diemen. De ambassadeur van de
Verenigde Staten in ons land, Clifford M. Sobel, verricht de officiële
opening.
Tot op heden heeft de Stichting Visit USA, namens haar leden, de
dienstverlenende rol op zich genomen om Amerika als toeristische
bestemming te promoten middels een beperkt aktiviteitenpakket gericht
op de reisindustrie en consument.
Uit onderzoek is echter gebleken dat er zeer veel behoefte is aan een
tastbaar informatiepunt in de vorm van een verkeersbureau. Om dit te
bewerkstelligen heeft de Stichting Visit USA het initiatief genomen om
het "Visit USA Center" op te richten en voortaan van daaruit al haar
activiteiten te ontplooien. Hiervoor is een samenwerkingsverband
aangegaan met Hogeschool INHOLLAND te Diemen. Het center is al vanaf 1
oktober in de Hogeschool gevestigd. Gedurende de komende maanden wordt
toegewerkt naar de officiële opening voor het publiek die op 19
januari 2004 zal plaatsvinden.
Visit USA Center
De hoofdtaken van het verkeersbureau zijn als volgt:
Het promoten van Amerika als toeristische bestemming voor de
Nederlandse consument en reisindustrie;
Het verstrekken van concrete toeristische informatie over Amerika;
Boekingsmogelijkheden bieden voor de Nederlandse consument
(opbrengsten financieren nieuwe amerika promotie);
De Amerikaanse Travel Industry Association (TIA) ondersteunt de
werkzaamheden van de Stichting Visit USA en leent als overkoepelende
organisatie van de Amerikaanse reisindustrie haar See America branding
aan het Center. Het center zal dan ook mede onder die naam gaan
opereren als het Visit USA/See AmericaCenter.
Thematische aanpak
Het Center zal continu de informatie en producten van haar
leden/sponsoren promoten. Dit zal gebeuren aan de hand van een
thematische en regionale aanpak. Leden/sponsors worden ingedeeld in 6
verschillende regios. Elke twee maanden zal er één regio centraal
staan in het Center. In deze twee maanden krijgen leden uit de
desbetreffende regio de mogelijkheid om hun producten te tonen middels
display-ruimte en product-inserts (zie reisproduct).
De themas zijn afgeleid van het drivers en destinations model. Dit is
een reeds bestaand, erkend en door de Stichting Visit USA getoetst
model waarin de highlights per regio worden onderwezen aan de
reisindustrie.
Hogeschool INHOLLAND
Het verkeersbureau is gevestigd in de centrale hal van Hogeschool
INHOLLAND te Diemen Zuid (Amsterdam). Het gebouw is uitstekend
bereikbaar, zowel met openbaar vervoer als met de auto. Door het
samenwerkingsverband met Hogeschool INHOLLAND is er de mogelijkheid om
gebruik te maken van de vele faciliteiten die de school te bieden
heeft.
Dit zijn mogelijkheden zoals :
- gebruik van vergaderruimtes en auditorium.
- organiseren van workshops, cursussen en productpresentaties.
- gebruik van computerlokalen.
- beschikbaarheid van professionele catering.
- publiek toegankelijk sfeervol Grand Café.
Op de lokatie INHOLLAND zijn er goede mogelijkheden om het product
continu te blijven ontwikkelen. De student speelt hierin een
belangrijke rol. Er wordt namelijk een leerwerkbedrijf gecreëerd. Dit
biedt de mogelijkheid om studenten te laten nadenken over onderwerpen
die gerelateerd zijn aan het verkeersbureau welke direct in de
praktijk geïmplementeerd kunnen worden.
Onder permanente leiding van leden uit het bestuur van de Stichting
Visit USA zullen derdejaars studenten gedurende hun gehele stagejaar
het Center bemannen. Ook de ervaring van docenten zal een grote rol
spelen bij het ontwikkelen van het verkeersbureau. Bijna alle docenten
van de opleiding Tourism Management hebben jarenlange ervaring in de
toeristische branche.
Reisproduct
Met de genoemde themas in het achterhoofd zal een reisproduct voor de
consument ontwikkeld worden. Dit wordt een overkoepelend product
bestaande uit drie onderdelen: vervoer, verblijf en vermaak. De leden
zullen betrokken worden bij het ontwikkelen van dit product dat alleen
via het center (en de website) aangeboden gaat worden.
Dit aanbod staat voor een bepaalde periode vast en zal elke 2 maanden
aangevuld worden met inserts van de regios welke op dat moment het
thema van het Center zijn. Het geld dat met de verkoop van dit
reisproduct wordt verdiend zal worden ingezet voor uitbreiding van de
promotieactiviteiten van het center.
Vakantiebeurs 2004
Van 13 tot 18 januari 2004 zal het "Visit USA SeeAmerica Center" zich
ook presenteren op de vakantiebeurs in Utrecht. Hier zal de stichting
samen met de TIA en de Commercial Service van de Amerikaanse Ambassade
weer het "SeeAmerica Pavilion" organiseren. De Vakantiebeurs is de
grootste consumenten vakantiebeurs ter wereld en trekt tussen de
150.000 en 180.000 bezoekers.