PERSBERICHT - 2003-12-23

'Visit USA' opent Amerikaans verkeersbureau in Diemen

Na 30 jaar Amerika promotie richting reisagent en consument opent de Stichting Visit USA op donderdag 19 januari een Amerikaans verkeersbureau op Nederlandse bodem. Het verkeersbureau wordt gevestigd in de Hogeschool InHolland in Diemen. De ambassadeur van de Verenigde Staten in ons land, Clifford M. Sobel, verricht de officiële opening.

Tot op heden heeft de Stichting Visit USA, namens haar leden, de dienstverlenende rol op zich genomen om Amerika als toeristische bestemming te promoten middels een beperkt aktiviteitenpakket gericht op de reisindustrie en consument.

Uit onderzoek is echter gebleken dat er zeer veel behoefte is aan een tastbaar informatiepunt in de vorm van een verkeersbureau. Om dit te bewerkstelligen heeft de Stichting Visit USA het initiatief genomen om het "Visit USA Center" op te richten en voortaan van daaruit al haar activiteiten te ontplooien. Hiervoor is een samenwerkingsverband aangegaan met Hogeschool INHOLLAND te Diemen. Het center is al vanaf 1 oktober in de Hogeschool gevestigd. Gedurende de komende maanden wordt toegewerkt naar de officiële opening voor het publiek die op 19 januari 2004 zal plaatsvinden.

Visit USA Center

De hoofdtaken van het verkeersbureau zijn als volgt: Het promoten van Amerika als toeristische bestemming voor de Nederlandse consument en reisindustrie;
Het verstrekken van concrete toeristische informatie over Amerika; Boekingsmogelijkheden bieden voor de Nederlandse consument (opbrengsten financieren nieuwe amerika promotie);

De Amerikaanse Travel Industry Association (TIA) ondersteunt de werkzaamheden van de Stichting Visit USA en leent als overkoepelende organisatie van de Amerikaanse reisindustrie haar See America branding aan het Center. Het center zal dan ook mede onder die naam gaan opereren als het Visit USA/See AmericaCenter.

Thematische aanpak
Het Center zal continu de informatie en producten van haar leden/sponsoren promoten. Dit zal gebeuren aan de hand van een thematische en regionale aanpak. Leden/sponsors worden ingedeeld in 6 verschillende regios. Elke twee maanden zal er één regio centraal staan in het Center. In deze twee maanden krijgen leden uit de desbetreffende regio de mogelijkheid om hun producten te tonen middels display-ruimte en product-inserts (zie reisproduct).

De themas zijn afgeleid van het drivers en destinations model. Dit is een reeds bestaand, erkend en door de Stichting Visit USA getoetst model waarin de highlights per regio worden onderwezen aan de reisindustrie.

Hogeschool INHOLLAND
Het verkeersbureau is gevestigd in de centrale hal van Hogeschool INHOLLAND te Diemen Zuid (Amsterdam). Het gebouw is uitstekend bereikbaar, zowel met openbaar vervoer als met de auto. Door het samenwerkingsverband met Hogeschool INHOLLAND is er de mogelijkheid om gebruik te maken van de vele faciliteiten die de school te bieden heeft.

Dit zijn mogelijkheden zoals :

- gebruik van vergaderruimtes en auditorium.
- organiseren van workshops, cursussen en productpresentaties.
- gebruik van computerlokalen.

- beschikbaarheid van professionele catering.
- publiek toegankelijk sfeervol Grand Café.

Op de lokatie INHOLLAND zijn er goede mogelijkheden om het product continu te blijven ontwikkelen. De student speelt hierin een belangrijke rol. Er wordt namelijk een leerwerkbedrijf gecreëerd. Dit biedt de mogelijkheid om studenten te laten nadenken over onderwerpen die gerelateerd zijn aan het verkeersbureau welke direct in de praktijk geïmplementeerd kunnen worden.

Onder permanente leiding van leden uit het bestuur van de Stichting Visit USA zullen derdejaars studenten gedurende hun gehele stagejaar het Center bemannen. Ook de ervaring van docenten zal een grote rol spelen bij het ontwikkelen van het verkeersbureau. Bijna alle docenten van de opleiding Tourism Management hebben jarenlange ervaring in de toeristische branche.

Reisproduct
Met de genoemde themas in het achterhoofd zal een reisproduct voor de consument ontwikkeld worden. Dit wordt een overkoepelend product bestaande uit drie onderdelen: vervoer, verblijf en vermaak. De leden zullen betrokken worden bij het ontwikkelen van dit product dat alleen via het center (en de website) aangeboden gaat worden.

Dit aanbod staat voor een bepaalde periode vast en zal elke 2 maanden aangevuld worden met inserts van de regios welke op dat moment het thema van het Center zijn. Het geld dat met de verkoop van dit reisproduct wordt verdiend zal worden ingezet voor uitbreiding van de promotieactiviteiten van het center.

Vakantiebeurs 2004
Van 13 tot 18 januari 2004 zal het "Visit USA SeeAmerica Center" zich ook presenteren op de vakantiebeurs in Utrecht. Hier zal de stichting samen met de TIA en de Commercial Service van de Amerikaanse Ambassade weer het "SeeAmerica Pavilion" organiseren. De Vakantiebeurs is de grootste consumenten vakantiebeurs ter wereld en trekt tussen de 150.000 en 180.000 bezoekers.