CDA

19-01-04
CDA: Commissie Blok heldere analyse maar teleurstellende aanbevelingen

'De CDA-fractie wil de commissie Blok bedanken voor al haar werkzaamheden. Het resultaat is een omvangrijk tijdsdocument over 30 jaar integratiebeleid.'

'De wijze van onderzoek gebruik makend van literatuur onderzoek in combinatie met hoorzittingen, vindt het CDA aan te bevelen voor toekomstig parlementair onderzoek', aldus de eerste reactie op de presentatie van het integratierapport van de commissie Blok.

Het is echter teleurstellend dat de conclusies en aanbevelingen die uit de analyses volgen veelal te vrijblijvend en algemeen zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het hoofdstuk over de grote invloed vanuit de landen van herkomst. De bevindingen uit dit hoofdstuk rechtvaardigen en vereisen concrete vervolgstappen. Daarnaast is er regelmatig sprake van een gebrekkige samenhang tussen de gemaakte analyses en de getrokken conclusies: als gevolg hiervan staan ze soms haaks op elkaar. Zo worden de conclusies en aanbevelingen ten aanzien van onderwijs en integratie niet ondersteund door de analyses. 'Verder is het uiterst jammer en teleurstellend dat de commissie nergens de conclusie lijkt te willen of durven trekken dat het integratiebeleid gefaald heeft, ook niet daar waar deze conclusie toch gerechtvaardigd lijkt.'

Voor het verbeteren van het integratiebeleid is het noodzakelijk dat er lessen worden getrokken uit het verleden. Dat betekent dat het falen van gevoerd beleid moet worden onderkend en vervolgens concrete maatregelen en doelstellingen voor de toekomst worden geformuleerd. Op dit punt voldoet het rapport niet aan de verwachtingen: de aanbevelingen zijn onvoldoende concreet.

'Op het terrein van migratie, inburgering en integratie en de invloed vanuit de landen van herkomst zal de gemaakte analyse moeten leiden tot nieuwe maatregelen om te voorkomen dat we over dertig jaar met een rapport zitten over zestig jaar falend integratiebeleid.' Het beperken van de enorme toestroom migranten door strengere eisen aan gezinsvorming, burgerschapsvorming centraal stellen in het onderwijs en tijdens de inburgering èn het aanpakken van dubbele nationaliteit zijn hiervan een aantal voorbeelden. 'We moeten lessen trekken uit het verleden en direct perspectief bieden voor verbetering in de nabije toekomst.'

U kunt de presentatie van het rapport van de Commissie Blok live volgen op
http://www.omroep.nl/nos/nieuws/binnenland/2004/januari/190104/blok.ht ml