Ingezonden persbericht


-PERSBERICHT-

Tom den Hartog van Fujitsu Services Key Account Manager van het Jaar 2003

Maarssen, 19 januari 2004

Tom den Hartog, werkzaam bij IT-dienstverlener Fujitsu Services, is tot Key Account Manager van het Jaar 2003 gekozen. Den Hartog is verantwoordelijk voor accounts en prospects die voor zijn organisatie van grote financiële en strategische waarde zijn. Hij bleek de beste in het realiseren en onderhouden van succesvolle relaties met opdrachtgevers. De prijs werd hem op 15 januari jl. uitgereikt tijdens het jaarlijkse Sales Event van de SMA (Sales Management Association) in de Efteling in Kaatsheuvel.

De SMA organiseert al 33 jaar de verkiezing van Commercieel Manager van het Jaar. De gelijktijdige verkiezing van Key Account Manager van het Jaar was een primeur voor Nederland. Voor de verkiezing meldden zich 42 kandidaten. Daaruit werden, met medewerking van Sales & Marketing Recruitment en Interim Management, vijf finalisten geselecteerd: Tom den Hartog van Fujitsu Services, Toke Reijs van Kema Quality, Laurens Hoekstra van NijkampNijboer, Henk Dollekamp van Douwe Egberts Coffee Systems International en Wim Doorewaard van Nestlé Purina Petcare.

De jury - bestaande uit voorzitter Marian Digena, directeur MCPN, Reynier van Bommel, commercieel directeur Van Bommel Shoes, Maries Dinaux, voorzitter NIMA Sales Examencommissie, en Adriaan van Essen, managing director Batenborch Interim Management - beoordeelde het vijftal aan de hand van criteria als commerciële resultaten, aansturing van de interne organisatie, relatiebeheer, klanttevredenheid, carrièreverloop en persoonlijkheid. Tom den Hartog van Fujitsu Services bleek de beste papieren te hebben: hij kwam als winnaar uit de bus.

Het juryoordeel over de prijswinnaar was unaniem: "Tom den Hartog van Fujitsu Services in Maarssen heeft ruime ervaring in het verkoopvak. Hij leidt o.a. het verkoopteam voor de grootste klant, KLM. Zijn inzet op het gebied van account management heeft geresulteerd in het grootste IT-outsourcing-contract (40 miljoen euro) in de historie van Fujitsu Services in Nederland." Daarnaast roemde de jury zijn ambitie, vakkennis, analytische gaven, evenwichtige persoonlijkheid en vermogen om de resultaten van de dienstverlening tastbaar te maken voor de klant. Zo kon KLM berekenen dat IT-outsourcing het bedrijf een besparing zou opleveren van maar liefst 15 miljoen euro.

Op basis daarvan sloot de luchtvaartmaatschappij op 1 april jl. een vierjarig contract met Fujitsu Services waarin zij een groot deel van het beheer van haar kantoorautomatisering in Nederland aan de IT-dienstverlener uitbesteedde. Aan de voorbereiding van dit contract is diverse jaren gewerkt. Tom den Hartog: "Accountmanagement is een vak, geen kunstje. Om een dergelijke megadeal te kunnen sluiten, is wederzijds vertrouwen essentieel. IT-outsourcing is een traject dat vele jaren beslaat. Als IT-dienstverlener moet je de kennis en kunde in huis hebben over de specifieke activiteiten en behoeften van de klant. Daarnaast moet je de dienstverlening zó afstemmen op de klant dat hij zich kan focussen op zijn kernactiviteiten. En dat is luchtvaart, niet IT."

Informatie Sales Management Association (SMA)
De SMA, opgericht in 1971, is de Nederlandse beroepsvereniging voor sales- en accountmanagers. De vereniging wil een bijdrage leveren aan de professionalisering van sales- en accountmanagement door het uitwisselen van kennis en ervaring en het initiëren en ondersteunen van opleidingen van middelbaar tot universitair niveau.

Motto van de SMA is 'kennis en ervaring verenigd'. Om dit te realiseren, heeft de vereniging drie platforms in het leven geroepen: een Nationaal Platform, gericht op het organiseren van bijeenkomsten voor leden, een Educatie Platform, gericht op het ontwikkelen van relaties met andere partijen op educatief vlak, en een Projecten Platform, gericht op het initiëren van salesgerichte projecten, zoals de verkiezing van de Commercieel Manager en Key Account Manager van het Jaar.

Meer informatie: www.sma.nl

Corporate informatie Fujitsu Services
Fujitsu Services is het Europese IT-services-onderdeel van Fujitsu Limited. Deze Japanse multinational behoort tot de grootste IT-concerns ter wereld. Op het gebied van IT-services neemt het concern wereldwijd de derde plaats in.

Fujitsu Services ontwerpt, bouwt en beheert IT-infrastructuren. Voor de logistieke en retailmarkt ontwerpt, bouwt en beheert Fujitsu Services specifieke business solutions. Het bedrijf stelt zich ten doel organisaties beter te laten presteren, waardoor zij klanten innovatiever, sneller, slagvaardiger en efficiënter kunnen bedienen.

Bij de Nederlandse vestiging, Fujitsu Services B.V., in Maarssen zijn ruim 850 IT-specialisten werkzaam. Daarvan zijn er 200 actief bij de internationale Helpdesk en het Infracentre, van waaruit op afstand systemen en infrastructuren worden beheerd. Fujitsu Services B.V. heeft samenwerkingsverbanden met onder andere Fujitsu Siemens Computers, HP, Sun, Cisco, Microsoft en Oracle.

Meer informatie: http://nl.services.fujitsu.com