Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Campagne afstand houden niet mislukt

Het bericht in de Telegraaf van 16 januari 2004 waarin staat dat de verkeersveiligheidcampagne 2 seconden afstand, daar kun je mee thuiskomen zou zijn mislukt is gebaseerd op onjuiste gegevens. Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de krant cijfers gebruikt van een voormeting die een jaar vóór de campagne op de A12 bij Lage Weide heeft plaatsgevonden.

Volgens het ministerie is het onjuist om op grond van cijfers uit 2002 een campagne uit het najaar van 2003 mislukt te noemen. Uitspraken over de effecten van de campagne op het gedrag van weggebruikers kunnen pas worden gedaan wanneer de uitkomsten van de nameting op twaalf locaties in Nederland bekend zijn. Bovendien is er geen sprake van een miljoenen kostende overheidscampagne, zoals de Telegraaf schrijft. De kosten voor de campagne 2 seconden afstand, daar kun je mee thuiskomen bedragen een half miljoen euro.

Op grond van de uitslag van een onderzoek door het NIPO kunnen de resultaten van de in het najaar van 2003 gevoerde campagne 2 seconden afstand, daar kun je mee thuiskomen goed worden genoemd. Na afloop van de campagne kent 94 procent van de ondervraagde automobilisten de twee secondenregel. Voor de campagne was dat 77 procent. De doelgroep staat na de campagne positiever tegenover de twee secondenregel dan voor de campagne. Verder geeft 79 procent aan de twee secondenregel vaker toe te passen. Voor de campagne lag dat percentage op 60 procent. De doelstelling dat 65% van de doelgroep de regel wel eens toepast is hiermee ruim gehaald.

De effecten van de campagne op het feitelijke verkeersgedrag zijn nog niet bekend. Om daar inzicht in te krijgen, laat Verkeer en Waterstaat op twaalf plaatsen in Nederland met detectielussen in het wegdek de volgafstand tussen autos meten. Dit is in oktober 2002 voor het eerst gebeurd. Na de campagne worden de metingen op dezelfde locaties herhaald. Momenteel worden de meetgegevens verzameld. Overigens wordt het rijgedrag van automobilisten niet alleen beïnvloed door communicatie, maar voor een belangrijk deel ook door politietoezicht.

Lees voor meer informatie het eindrapport van het NIPO.