19-1-2004
Een interview met de ontwerper van de Daewoo Lacetti
Het is nog vroeg in het nieuwe jaar, maar het volgende nieuwe model
van Daewoo staat al in de startblokken. In februari zal de sportieve
Lacetti hatchback in Europa worden geïntroduceerd, als vervolg op GM
Daewoos productoffensief.
Dankzij het moderne, Italiaanse ontwerp door Giugiaro, een uitgebreide
standaarduitrusting en een prima prijs-kwaliteit-verhouding, biedt
deze voorwielaangedreven nieuweling een aantrekkelijke propositie voor
vooral jonge automobilisten met een oog voor design. De ruime
afmetingen (lengte 4.295 mm x breedte 1.725 mm x hoogte 1.445 mm)
voorzien de auto van meer ruimte dan gebruikelijk is in deze klasse,
vooral achterin. Drie krachtige viercilinder motoren met vier kleppen
per cilinder zorgen voor prima prestaties in combinatie met een
gematigd brandstofverbruik. Wat cilinderinhoud en vermogen betreft
biedt de Lacetti de volgende keuzes: 1,4 liter - 70 kW/93 pk, 1,6
liter - 80 kW/109 pk en 1,8 liter 90 kW/122 pk.
Tijdens een interview, dat recent plaatsvond op het hoofdkantoor van
zijn bedrijf in Moncalieri, nabij Turijn, beschreef Giorgetto
Giugiaro, de oprichter van Italdesign, het ontwikkelingsproces en de
styling-karakteristieken van de nieuwe Daewoo Lacetti.
Vraag:
Mijnheer Giugiaro, wanneer bent u gestart met de eerste ontwerpen voor
de Daewoo Lacetti?
Giugiaro:
Dat was in september 1998. In mei 1999 hadden we de basislijnen voor
het ontwerp gereed. Als partners van de auto-industrie streven we
continu naar een snel en efficiënt ontwerpproces.
Vraag:
Wat is de eerste stap in een ontwerpproces is het een schets op papier
of worden de eerste ideeën rechtstreeks op het computerscherm
uitgewerkt?
Giugiaro:
Met een potlood kun je een auto nog steeds sneller en boven
realistischer schetsen dan met de moderne hedendaagse
computertechnologie. De belangrijkste elementen in het aanvangstadium
zijn de uitgebalanceerde verhoudingen en de karakteristieke look van
de auto.
Vraag:
Wat is na de eerste handgeschetste ontwerpen de volgende stap?
Giugiaro:
De schets wordt vervolgens gescand, waarbij alle afmetingen worden
omgezet in CAD (Computer Aided Design) gegevens, volgens een bijzonder
complex principe. Hierna kan de auto in onze Virtual Reality studio
drie-dimensionaal en vanuit verschillende kanten worden bekeken. Het
resultaat is zó duidelijk dat het lijkt alsof de auto er daadwerkelijk
staat. Overigens kunnen de computergegevens ook worden gebruikt om
kleimodellen te ontwikkelen.
Vraag:
Laten we eens wat nauwgezetter naar de Lacetti kijken. Waar liggen
volgens u, vergeleken met zijn voorganger, de Daewoo Lanos, de
grootste styling-verschillen?
Giugiaro:
(lachend) Wanneer ik naar fotos van de Lanos kijk, lijkt het alsof ik
een vrouw voor het laatst heb gezien toen ze 14 was. En nu, met het
oog op de Lacetti, is het net alsof ze plotseling 25 is. Stilistisch
gezien lag de Lanos gewoon een autogeneratie achter en zijn zachtere,
minder opvallende contouren in ogenschouw nemend, is het duidelijk een
creatie van zijn tijd.
Vraag:
Naast het uiterlijk zijn er ook veel veranderingen in het interieur
doorgevoerd, nietwaar?
Giugiaro:
Dat klopt! Veel Lanos-rijders zullen bijzonder verrast zijn positief,
welteverstaan! Het Lacetti-interieur beschikt over veel mooie
stijldetails en toch voelt het interieur niet zwaar of te aan. Het
meest opvallende stylingkenmerk zijn de vier ronde ventilatieopeningen
in het dashboard, die dankzij hun metalen omlijsting volledig in
harmonie zijn met de zilverkleurige strip die horizontaal over het
dashboard loopt.
Vraag:
Laten we nu eens naar het uiterlijk kijken. Wat is in uw ogen het
meest aantrekkelijke onderdeel van de Lacetti?
Giugiaro:
Oh, onmiskenbaar de achterkant. Van achteren bekeken wijkt de Daewoo
bijzonder af van alle andere modellen in dit segment.
Vraag:
Dat is allereerst en bovenal te danken aan de opvallende
achterlichtunits. Ook de koplampen vallen erg in het oog. Is dit een
trend in de auto-industrie, ontwerpers die meer aandacht aan de lampen
schenken?
Giugiaro:
Jazeker, koplampen en achterlichten hebben zich van een puur
functioneel item ontwikkeld tot esthetische details met een eigen,
uniek ontwerp. Lichtunits zoals die van de Lacetti versterken de
totale indruk van een auto, zoals een mooi horloge of speciale juwelen
dat bij mensen doen.
Vraag:
U heeft ons al iets uitgelegd over de achterkant van de Lacetti. Wat
kunt u zeggen over de voorzijde?
Giugiaro:
Heldere, amandelvormige koplampen en een nieuwe, krachtige
radiatorgrille, met het Daewoo-logo geïntegreerd in de verchroomde
strip, vormen de meest opvallende elementen in het ontwerp van het
Lacetti-front.
Vraag:
En de zijkant? Kunt u daar ook iets over vertellen?
Giugiaro:
Van opzij bezien benadrukken de lange wielbasis, de korte overhang op
de hoeken, de bollingen in de wielkasten en de naar achter oplopende
heuplijn het dynamische karakter. Bij de hoeken van de wielkasten
wordt de lichtinval gebroken, waardoor de aandacht juist daar naartoe
wordt getrokken.
C.V.
Giorgetto Giugiaro is op 7 augustus 1938 geboren in Garessio, Italië.
Zijn talent voor auto-design werd in 1955 ontdekt door de
legendarische Hoofdingenieur van Fiat, Dante Giacosa, die hem binnen
het bedrijf haalde. Na uitstapjes bij Nuccio Bertone (1959 1965) en
Ghia (1965 1967) richtte Giugiaro in februari 1968 zijn eigen bedrijf
Italdesign op. Tot nu toe hebben Giugiaro en zijn team ruim 100
productiemodellen ontworpen, waarvan er tot vandaag de dag 40 miljoen
werden geproduceerd. In februari 1994 kwam Giugiaro in contact met
Daewoo. De Lanos, die in 1997 in Europa werd geïntroduceerd, was het
eerste model van Daewoo dat was vormgegeven door de vermaarde
Italiaanse ontwerpexperts. Andere door Giugiaro gestylde modellen zijn
de Daewoo Matiz (gelanceerd in 1998), de Kalos (2002) en de Evanda
(2003).
AutoRai