Gemeente Utrecht

2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
6 Vragen van de heer drs. R. Vriezen
(ingekomen 18 januari 2004)

Tijdelijke brug voor verkeer A-2 naar Leidsche Rijn via De Tol

De fractie van Burger en Gemeenschap heeft het college van B&W al enkele keren laten weten dat er een ernstig knelpunt dreigt te ontstaan voor het verkeer dat afkomt van de A-2 via de in aanbouw zijnde Stroomweg De Tol in Vleuten. Over deze weg zullen straks naar schatting 15.000-25.000 en mogelijk zelfs nog meer motorvoertuigen rijden.

De Stroomweg geeft aansluiting op de bestaande overweg De Tol. Deze overweg ligt op een van de drukst bereden spoorwegtrajecten in Nederland namelijk op de lijn Utrecht-Woerden en zal zodoende met name in de spitsuren een fors deel van de tijd gesloten zijn. De kans is groot dat de al maar toenemende stroom motorvoertuigen die straks via de A-2 over de 2x2 baans Stroomweg uitkomt bij deze 2x1 baans overweg met bestemming Leidsche Rijn, Veldhuizen, Vleuterweide en De Meern daardoor vast loopt. Hier zitten diverse risico's aan vast. Allereerst het veiligheidsrisico dat er vanwege de filevorming voertuigen op de overweg vast komen te staan, daarnaast bestaat de kans dat het verkeer alsnog een weg gaat zoeken door de dorpskern van Vleuten i.p.v. deze overweg en daarna de speciaal aangelegde stadsassen te gebruiken. Een ander bijkomend aspect is dat door het stilstaande verkeer het milieu onnodig extra wordt belast.

De fractie van Burger en Gemeenschap stelt voor om een tijdelijke brug te plaatsen die het verkeer over de huidige spoorlijn en ook over het nog aan te leggen dijklichaam laat rijden.

Navraag bij een eventuele leverancier van tijdelijke bruggen bijvoorbeeld via het systeem van koop door de gemeente Utrecht en later terugkoop door de leverancier geeft een grove prijs die ligt rond de E 700.000. Deze kosten moeten worden afgezet tegen de jarenlange verminderde kosten van onnodig dagelijks oponthoud en de daarmee gepaard gaande ergernis voor vele duizenden automobilisten en hun passagiers, de extra milieukosten en de voor een alternatieve oplossing te maken kosten zoals een mogelijke verbreding van de overweg, die een deel van de geschetste problemen niet op zal lossen. De wachttijden zullen namelijk blijven evenals de extra milieuvervuiling.

Bij uw afweging stellen wij u voor om ook rekening te houden met de jarenlange grote verkeersoverlast voor de bewoners van dit gebied die mede het gevolg is van falend overheidsbeleid op verschillende niveaus Met dit voorstel kunt u iets terugdoen voor de bewoners van dit gebied naast de al eerder vermelde andere voordelen.

Uit het bovenstaande volgen enkele vragen:

Stelt u veiligheid, te weten het voorkomen van ongelukken, doorstroming van verkeer en de leefwaardigheid in de kern Vleuten centraal? Bent u bereid de door ons aangedragen oplossing (milieu)technisch en financieel op haalbaarheid te onderzoeken? Wanneer u niet bereid bent dit alternatief uit te zoeken vernemen wij graag op basis van welke onderbouwde argumenten u kiest voor een andere oplossing?

Antwoord van Burgemeester en Wethouders
(verzonden 10 februari 2004)

Bij het ontwerpen en aanleggen van wegen staat veiligheid altijd centraal. Doorstroming van verkeer en de leefwaardigheid zijn belangrijke uitgangspunten. De uiteindelijke oplossing zal echter steeds moeten passen binnen de financiële kaders. Stroomweg De Tol zal behalve voor de kern Vleuten, ook een belangrijke functie vervullen voor o.a. Terwijde, Vleuterweide en Het Zand. In de ontwerpfase van deze weg is gekeken naar mogelijkheden om de gevolgen van de gedwongen gefaseerde aanleg van met name de spoorkruising zoveel mogelijk te beperken. Hiervoor is al in een vroeg stadium overleg gevoerd met ProRail. Ook tijdens het verdere ontwerpproces is nauw contact onderhouden met ProRail. Dit contact wordt tijdens de uitvoering voortgezet.

Neen.

De brug zou over het huidige en toekomstige spoor moeten worden aangelegd. De spooruitbreiding wordt gerealiseerd op een dijklichaam van circa 6 meter hoog. Daarbovenop komt de bovenleiding. Dat houdt in dat de brug tenminste 13 meter boven de huidige weg zou moeten komen te liggen. Om het verkeer op deze hoogte te krijgen zijn hellingen van meer dan 400 honderd meter lengte nodig. Bovendien zou het grondlichaam onderin ongeveer 80 meter breed worden. Deze grote ruimtelijke ingrepen maken het niet mogelijk om aan te sluiten op de huidige wegenstructuur. De door u genoemde kosten van EUR 700.000,00 zijn waarschijnlijk alleen de kosten van een brug. Daarbij komen echter nog de kosten van de enorme grondlichamen, kabels en leidingen, grondverwerving e.d.. Indien nu gestart zou worden met de planuitwerking zou deze brug, rekening houdend met de te doorlopen procedures en de noodzakelijke zettingsperiode, op z'n vroegst eind 2007 gereed zijn. De werkzaamheden van de spooruitbreiding starten over één jaar. De nieuwe spooronderdoorgang is reeds begin 2008 gereed. In verband met de toenemende verkeersdrukte is uitstel van de aanleg van de stroomweg tot 2008 geen optie. Er is daarom gekozen voor een tijdelijke spoorwegovergang (totdat het spoor omhoog is gelegd in 2008) in het tracé van de stroomweg, ter vervanging van de huidige spoorwegovergang in de Hindersteinlaan/Utrechtseweg. ProRail heeft ingestemd met de aanleg van deze tijdelijke spoorwegovergang. De spoorwegovergang krijgt een zelfde breedte als de stroomweg (2*2 rijstroken) en heeft daardoor een grotere capaciteit dan de huidige spoorwegovergang (2*1 rijstrook). De beveiliging van de spoorwegovergang is door ProRail uitgewerkt. Hierin zijn ter voorkoming van stilstaand verkeer op de spoorwegovergang extra maatregelen opgenomen. De kosten van deze tijdelijke spoorwegovergang zijn geraamd op EUR 900.000,00.

---- --