Algemene Onderwijsbond

Reactie Algemene Onderwijsbond op rapport Commissie Blok:

Achterstandsbeleid versterken in plaats van onverantwoorde bezuinigingen

Allochtonen hebben volgens de commissie Blok een groot deel van hun onderwijsachterstand ingelopen. Het is daardoor duidelijk dat leraren en leerlingen op achterstandsscholen de afgelopen decennia een enorme prestatie hebben geleverd, die volgens de Algemene Onderwijsbond lang niet altijd op de juiste waarde is geschat. Een taak die bovendien nog niet is volbracht. Onderwijs vervult bij integratie een sleutelrol, wat betekent dat uitstekende taalmethoden en voldoende goed opgeleide leerkrachten voorwaarde zijn voor een succesvolle aanpak. Juist bij achterstandsscholen manifesteert zich op dit moment het lerarentekort. Volgens voorzitter Walter Dresscher maakt dat duidelijk dat het aantrekkelijker maken van het beroep van leraar topprioriteit moet krijgen. "Anders treedt er stagnatie op bij de verbetering van de onderwijspositie en verdere integratie van allochtonen." Nu bezuinigen om het achterstandenbeleid - zoals het kabinet doet - is daarom onverantwoord.

De commissie Blok besteedt veel aandacht aan de zwarte en witte scholen. De AOb ziet in de praktijk dat zwarte scholen vooral voorkomen in achterstandswijken. Met schoolkeuze van de ouders heeft dat meestal zelden te maken, maar veel meer met de samenstelling van een bepaalde buurt. De aanbeveling van de commissie om de oplossing te zoeken in de huisvesting, lijkt de AOb dan ook een goede. De basisschool is in eerste instantie een buurtschool, en dat zou zo moeten blijven. Verplichte spreiding lijkt de AOb daarom geen acceptabele aanpak. Verder wijst AOb-voorzitter Walter Dresscher er op dat tijdens de conferentie Zwarte en witte scholen alle organisaties in het onderwijs, ook de vertegenwoordigers van de schoolbesturen, een manifest hebben ondertekend waarin alle scholen een acceptatieplicht aanvaarden. Daarmee zijn discussies over het wel of niet handhaven van artikel 23 in feite overbodig geworden. Scholen moeten op basis van die verklaring in principe elk kind dat zich aanmeldt opnemen indien het de grondslag van de school respecteert. De meest witte scholen zijn vaak scholen van zeer bijzondere richtingen. Het gaat dan om reformatorische scholen, vrije scholen, bijzondere pedagogische stromingen en schoolverenigingen. Een aantal daarvan hanteert een hoge vrijwillige ouderbijdrage. Grote groepen ouders weten echter niet dat het om een vrijwillige bijdrage gaat, waardoor deze werkt als een psychologische barrière. De AOb zou daarom liever zien dat de vrijwillige ouderbijdrage verdwijnt of een maximum krijgt. Ouders die de eigen bijdrage echt niet kunnen betalen zouden hiervoor bijvoorbeeld in de vorm van bijzondere bijstand kunnen worden geholpen.

Meer informatie: Robert Sikkes, manager communicatie, 06-12967847