De Unie


PinkRoccade-Principeakkoord arbeidsvoorwaarden

19 januari 2004 - In de BRAVO 2003 hebben wij een tweetal afspraken gemaakt, waarover we de afgelopen tijd intensief hebben onderhandeld met de directie. De eerste afspraak betreft het vernieuwen van de pensioenregeling (SPPR-regeling), die minder kosten meebrengt voor het bedrijf en de medewerkers. Dit overleg is nog volop aan de gang en u hoort hier binnenkort meer over.

Van DAVO naar BRAVO
De tweede afspraak betreft het overhevelen van onderwerpen uit de diverse DAVOs (Deel Arbeidsovereenkomsten, regelingen op divisie-niveau) naar de BRAVO (ondernemings-CAO). Dit leidt tegelijkertijd tot harmonisatie van diverse arbeidsvoorwaarden binnen PinkRoccade.
Vakbonden zijn hier al lang voor. PinkRoccade ziet hier pas sinds kort het voordeel van. Doel van de harmonisatie is het vergemakkelijken van de overstap van de ene werkmaatschappij naar de andere. Dit is iets wat vele collegas, al dan niet vrijwillig, de laatste tijd hebben ondervonden. Mede door de sectorvorming zal op dit vlak de rust nog niet zijn weergekeerd. Ook voorkomt dit veel administratieve rompslomp en onduidelijkheid.
Daarnaast wordt er jaarlijks zeer veel energie gestoken in onderhandelingen tussen OR-en en directies. Doordat deze onderhandelingen steeds opnieuw op alle plekken moeten plaatsvinden, is er lang onzekerheid over de arbeidsvoorwaarden in de nieuwe situatie. Zo hebben collegas van u bij het huidige PRInS meegemaakt dat over hun arbeidsvoorwaarden wel 3 keer is onderhandeld, met alle onzekerheid van dien. Een omstandigheid die voor u en voor de bedrijfsvoering niet goed is.
Voor PinkRoccade komt er overigens een extra argument bij: het wordt makkelijker om de HR functie te centraliseren en gezamenlijk personeelsbeleid uit te voeren

Geen nadelig gevolg voor u
Van tevoren hebben wij de afspraak gemaakt dat de harmonisatie per saldo niet ongunstig mag zijn voor de individuele werknemer. Met andere woorden: u mag er niet op achteruit gaan. Dit is over het algemeen moeilijk te realiseren wanneer je op een groot aantal punten tot harmonisatie overgaat. Toch zijn we daar goed in geslaagd. We hebben daarvoor de belangrijke keuze gemaakt om het bedrijf wat betreft de arbeidsvoorwaarden op te splitsen in urenbedrijven (zoals Finance en ITM) en niet-urenbedrijven (zoals PRInS, Healthcare en Civility). De harmonisatie heeft zich uiteindelijk vooral binnen deze twee clusters afgespeeld. Er zijn dus nog steeds relatief grote verschillen tussen deze twee clusters.

Wat betekent dit in de toekomst?
De arbeidsvoorwaarden in de BRAVO zijn arbeidsvoorwaarden op CAO-niveau en komen in onderhandelingen tussen vakbonden en directie tot stand. Heel concreet betekent dit dat het nu voorliggende principe-akkoord geldend wordt op 31 december 2003. Per die datum worden de geharmoniseerde arbeidsvoorwaarden, die eerst in de DAVOs stonden, onderdeel van de BRAVO. Dus van de CAO. Deze arbeidsvoorwaarden worden direct meegenomen bij de CAO-onderhandelingen voor de BRAVO 2004, tussen vakbonden en directie, die nog moeten starten.

Wat is er nu afgesproken?
Het is een groot pakket veranderingen geworden. Het hele pakket wordt toegevoegd aan de CAO 2003. De tekst van het pakket (het principe-akkoord) kunt u op Synergy vinden en wordt samengevat in het Synergybericht van HR. Als u geen toegang tot Synergy heeft, kunt u de tekst opvragen bij ons secretariaat ( mrl-s@unie.nl ).

Totstandkoming Principeakkoord
Voor het eerst in de geschiedenis van onderhandelingen tussen vakbonden en directie bij PinkRoccade, zijn kaderleden als delegatieleden bij de onderhandelingen aanwezig geweest. Hiermee hebben we gezorgd dat we over de benodigde informatie beschikten en tegelijkertijd, dat er korte lijnen waren richting verschillende OR-en. De Unie vindt dat deze manier van werken duidelijk vruchten afgeworpen heeft. Wij maken ons er dan ook sterk voor dat bij de onderhandelingen over de BRAVO 2004 wederom kaderleden aanwezig zullen zijn!

Stemming
Aan u worden nu de verandering van arbeidsvoorwaarden ter stemming voorgelegd. U kunt uw stem uitbrengen via e-mail, mrl-s@unie.nl o.v.v. uw naam en lidmaatschapsnummer. Uiterlijk vrijdag 30 januari a.s. moet het uw stem bij ons binnen zijn. Alleen de uitgebrachte stemmen worden geteld.

Vragen
Voor vragen en/of opmerkingen kunt u contact opnemen met uw bestuurder, Babet Hendriks, via telefoonnummer (0345) 851 098, of via e-mail, ict@unie.nl, of met Jan Kees de Jong, delegatielid voor De Unie, via pronto 8078 of jc.dejong@pinkroccade.com.

Babet Hendriks
Bestuurder

maandag, 19 januari 2004