Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van

uw kenmerk

ons kenmerk
TRCDL/2004/155
datum
19-01-2004

onderwerp

Brief LNV inzake couperen schapenstaarten

bijlagen
1

Geachte Voorzitter,

In het op 1 september 1996 inwerking getreden Ingrepenbesluit is het couperen van schapen verboden, waarbij in artikel 2 is bepaald dat het couperen van staarten nog vijf jaar na inwerkingtreding van het besluit is toegestaan. Tegen de achtergrond van het gedachtegoed van het Ingrepenbesluit - de integriteit en het welzijn van het dier zijn belangrijke aspecten die moeten worden meegewogen - werd het couperen van schapenstaarten niet meer nodig gevonden. Gesteld werd dat door het nemen van managementmaatregelen - het scheren van de staart of de achterhand, een aanpassing van het graslandmanagement, medicatie en een andere rassenkeuze - eventuele problemen konden worden voorkomen. De overgangsperiode van 5 jaar is destijds ingesteld om de sector de mogelijkheid te bieden op het coupeerverbod te anticiperen.

datum
19-01-2004

kenmerk
TRCDL/2004/155

bijlage

Vanaf het moment dat het coupeerverbod daadwerkelijk van kracht is geworden, heeft uw Kamer het onderwerp regelmatig aan de orde gesteld omdat in de praktijk welzijnsproblemen worden gemeld bij ongecoupeerde schapen. In verband daarmee heeft de Tweede Kamer tijdens de begrotingsbehandeling van mijn departement eind 2003 een motie ingediend en aangenomen waarin wordt gevraagd de sector via een ontheffingsmaatregel tegemoet te komen. Daarbij zou volgens het voorstel van de Tweede Kamer een praktiserend dierenarts moeten vaststellen dat de ontheffing noodzakelijk is.

Tijdens de genoemde begrotingsbehandeling heb ik al aangegeven dat de vorm waarin de ontheffing wordt gevraagd voor mij niet acceptabel is. Het is ongewenst om een privaat persoon (in dit geval de dierenarts) te laten bepalen of een bedrijf van een bepaalde wettelijke plicht kan worden ontheven. Als deze weg toch zou worden ingeslagen dan wordt een bepaalde bevoegdheid bij een privaat persoon neergelegd waarvoor ik geen verantwoordelijkheid meer kan dragen. Voorts zal er waarschijnlijk een situatie ontstaan waarbij zich verschillen voordoen in de beoordeling door dierenartsen zonder een kaderstellend en regisserend beeld. Bovendien komt de dierenarts in een ongewenste dubbelrol omdat hij enerzijds een objectief oordeel moet vellen over de gezondheidssituatie op het bedrijf en hij anderzijds door de schapenhouder wordt ingeroepen om de gevraagde hulp te verlenen. Geconcludeerd moet worden dat bij de uitvoering van de motie een ongewenste en bovendien een ondoorzichtige situatie zou ontstaan.

Niettemin ben ik - zoals ik tijdens de begrotingsbehandeling al had aangegeven - bereid geweest om de inhoud van de motie nader te bezien. Zoals aangegeven in mijn brief van 17 december jl., heb ik de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) om advies gevraagd inzake de problematiek van het couperen van schapenstaarten. Ik heb de KNMvD bereid gevonden hier op korte termijn gevolg aan te geven zodat thans een advies van hen op tafel ligt (zie bijlage).

Ten behoeve van het advies hebben vertegenwoordigers van de KNMvD in verschillende delen van het land de ervaringen met het coupeerverbod geïnventariseerd. Daaruit is gebleken dat de dierenartspraktijken vrijwel geen klachten ontvangen over welzijnsproblemen bij schapen die optreden in relatie tot het niet-couperen. De KNMvD geeft aan dat er geen doorslaggevende veterinaire gronden zijn gevonden die het couperen van schapen noodzakelijk maken met als gevolg dat een dierenarts geen grond zal hebben voor het op individuele basis verstrekken van een schriftelijke ontheffing, zoals die in de motie van de Kamer wordt gevraagd. Indien er sprake is van een welzijnsprobleem dan gaat het hier volgens de KNMvD om een managementprobleem, dat met de juiste managementmaatregelen kan worden opgelost. De KNMvD noemt onder andere het kort houden van de wol door op tijd te scheren, juiste voeding, preventieve middelen, vliegenbestrijding en graslandmanagement. Voorts geeft de KNMvD aan dat het schapenras eveneens een rol speelt omdat voor een aantal rassen meer inspanning nodig is voor het houden van schapen met niet-gecoupeerde staarten dan voor andere rassen. Om die reden stelt de KNMvD dat de reeds verleende vrijstellingen tot en met 2006 nodig kunnen zijn om managementaanpassingen mogelijk te maken.

Alles afwegende kom ik tot de conclusie dat de door de Kamer voorgestelde ontheffingsmaatregel niet uitgevoerd kan worden. Desalniettemin zijn er door de praktijk problemen gemeld die voor de Kamer aanleiding zijn geweest tot het opnieuw aannemen van de motie. Aangegeven wordt dat ondanks de overgangstermijnen in het Ingrepenbesluit de schapensector nog niet klaar is voor een feitelijk coupeerverbod; de juiste managementmaatregelen zijn nog niet geïmplementeerd. De Kamer blijft daarom nadrukkelijk aandringen op een oplossing.

Om feitelijk toch tegemoet te komen aan de wens van de Kamer zie ik mij dan ook genoodzaakt het coupeerverbod van de schapenstaarten nader op te schorten tot 1 september 2006. Ik zal hiertoe de vrijstellingsregeling Ingrepen zo spoedig mogelijk aanpassen, zodat het couperen gedurende dit lammer-seizoen weer is toegestaan. Met dit uitstel tot 2006 geef ik de schapensector opnieuw gelegenheid om het management daadwerkelijk aan te passen, dan wel om te kiezen voor een ras waarbij het niet-couperen van de staart minder problemen oplevert. Na 1 september 2006 ga ik er vanuit dat de sector in brede zin zijn verantwoordelijkheid heeft genomen zodat er geen problemen meer zullen optreden en zal het coupeerverbod, in navolging van hetgeen reeds nu praktijk is in enkele noordelijke EU-lidstaten, onverkort voor alle schapenrassen gelden.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman

Bijlage:
Standpunt Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde inzake het couperen van schapenstaarten (PDF-formaat, 49 Kb)
Voor downloaden van PDF-bestanden: Zie het origineel




---