Gemeente Waterland


Het Wet voorzieningen gehandicapten vervoer (wvg vervoer) wordt door gehandicapten en ouderen met mobiliteitsbeperkingen gemiddeld met het rapportcijfer zeven gewaardeerd. Dit blijkt uit het telefonisch onderzoek dat een onafhankelijk onderzoeksbureau in november 2003 heeft gehouden in opdracht van de gemeenten in de regio Zaanstreek- Waterland. De hulpvaardigheid en rijstijl van de chauffeur worden het hoogst gewaardeerd met een 7,6. Het op tijd komen wordt het laagst gewaardeerd met een 6,7.

Centraal in het onderzoek stond de vraag hoe de gebruikers van het door de gemeente gesubsidieerde - Wvg-vervoer denken over de kwaliteit van de dienstverlening en de mate waarin Connexxion zich houdt aan de afgesproken tijdstippen. Ook de telefonische bereikbaarheid, de hulpvaardigheid van de chauffeur en de klachtenafhandeling kwamen aan de orde. Daarnaast wilden de gemeenten met het onderzoek achterhalen waarom een groot deel van de geïndiceerden geen gebruik maakt van het Wvg-vervoer. Het onderzoek werd gehouden onder 575 geïndiceerden waarvan 402 personen het afgelopen jaar gebruik hebben gemaakt van het Wvg-vervoer. Bijna driekwart van de onderzochte groep maakt gebruik van het Wvg-vervoer om familie en vrienden te bezoeken. Het vervoer wordt ook veel gebruikt om te winkelen of naar een hobby of sport te reizen. Ongeveer de helft van de gebruikers neemt doorgaans een hulpmiddel mee. Gebruikers willen graag dat het mogelijk wordt om met het Wvg-vervoer naar het ziekenhuis te gaan voor een behandeling of bezoek aan een specialist. Hier zijn de zorgverzekeraars echter verantwoordelijk voor.

Volgens 81 procent van de gebruikers kwam het busje of de taxi bij de laatst gemaakte rit op tijd. Het afgelopen half jaar kwam twee procent van het bestelde vervoer helemaal niet opdagen. Over de afhandeling van klachten is iets meer dan de helft van de klagers tevreden. Het beschikken over een alternatief voor het Wvg-vervoer is de belangrijkste reden om geen gebruik te maken van het Wvg-vervoer.

De onderzoeksresultaten zijn inmiddels met Connexxion taxi services besproken. Op korte termijn worden mogelijke verbeteracties doorgevoerd.