Gemeente Waterland
Het Wet voorzieningen gehandicapten vervoer (wvg vervoer) wordt door
gehandicapten en ouderen met mobiliteitsbeperkingen gemiddeld met het
rapportcijfer zeven gewaardeerd. Dit blijkt uit het telefonisch
onderzoek dat een onafhankelijk onderzoeksbureau in november 2003
heeft gehouden in opdracht van de gemeenten in de regio Zaanstreek-
Waterland. De hulpvaardigheid en rijstijl van de chauffeur worden het
hoogst gewaardeerd met een 7,6. Het op tijd komen wordt het laagst
gewaardeerd met een 6,7.
Centraal in het onderzoek stond de vraag hoe de gebruikers van het
door de gemeente gesubsidieerde - Wvg-vervoer denken over de kwaliteit
van de dienstverlening en de mate waarin Connexxion zich houdt aan de
afgesproken tijdstippen. Ook de telefonische bereikbaarheid, de
hulpvaardigheid van de chauffeur en de klachtenafhandeling kwamen aan
de orde. Daarnaast wilden de gemeenten met het onderzoek achterhalen
waarom een groot deel van de geïndiceerden geen gebruik maakt van het
Wvg-vervoer. Het onderzoek werd gehouden onder 575 geïndiceerden
waarvan 402 personen het afgelopen jaar gebruik hebben gemaakt van het
Wvg-vervoer. Bijna driekwart van de onderzochte groep maakt gebruik
van het Wvg-vervoer om familie en vrienden te bezoeken. Het vervoer
wordt ook veel gebruikt om te winkelen of naar een hobby of sport te
reizen. Ongeveer de helft van de gebruikers neemt doorgaans een
hulpmiddel mee. Gebruikers willen graag dat het mogelijk wordt om met
het Wvg-vervoer naar het ziekenhuis te gaan voor een behandeling of
bezoek aan een specialist. Hier zijn de zorgverzekeraars echter
verantwoordelijk voor.
Volgens 81 procent van de gebruikers kwam het busje of de taxi bij de
laatst gemaakte rit op tijd. Het afgelopen half jaar kwam twee procent
van het bestelde vervoer helemaal niet opdagen. Over de afhandeling
van klachten is iets meer dan de helft van de klagers tevreden. Het
beschikken over een alternatief voor het Wvg-vervoer is de
belangrijkste reden om geen gebruik te maken van het Wvg-vervoer.
De onderzoeksresultaten zijn inmiddels met Connexxion taxi services
besproken. Op korte termijn worden mogelijke verbeteracties
doorgevoerd.