Ministerie van Economische Zaken

Berichtnaam: Consumentenportaal staiksterk uitgebreid
Nummer: 441

Datum: 19-01-2004


Het consumentenportaal www.staiksterk.nl is in het eerste jaar van zijn bestaan flink uitgebreid en vernieuwd. De site geeft informatie over rechten en plichten van consumenten. Behalve concrete antwoorden op specifieke vragen over consumentenrecht, verwijst staiksterk.nl de bezoeker ook door naar organisaties die verder kunnen helpen.
Onderzoek onder bezoekers van de site heeft uitgewezen dat men tevreden is over de geboden informatie (gemiddeld waarderingscijfer 7,1), maar dat behoefte bestaat aan nog specifiekere advisering. Het merendeel van de bezoekers raadpleegt de site vanwege een conflict met een leverancier of omdat men niet tevreden is over een product of een geleverde dienst.
Bij deze (eerste) uitbreiding van de site zijn bestaande themas als verkeer en vervoer en vakantie en recreatie aangevuld. Zo kan de consument nu bijvoorbeeld nagaan wat zijn rechten en plichten zijn bij een overboekte vlucht, wanneer zijn bagage verloren is gegaan of beschadigd is, of wat hij kan doen bij schade wegens aanrijding door een onbekende.
Als nieuwe themas zijn toegevoegd communicatie en geld en verzekeringen.
Voor de komende periode staat nog een aantal uitbreidingen en vernieuwingen op de rol. Zo worden de themas wonen en interieur en geld en verzekeringen verder uitgebreid en zijn als nieuwe themas voorzien kopen op internet, eten en drinken en gezondheid.
De website staiksterk.nl is een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken. De voor het consumentenbeleid verantwoordelijke staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken beschouwt de site www.staiksterk.nl als een belangrijk onderdeel van haar beleid, gericht op de versterking van de positie van de consument.