Vialis
BR>

Trajectcontrole A4 vergroot pakkans hardrijder

Vialis gaat trajectcontrole op de A4 realiseren. Het systeem dat wordt ingevoerd door het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) vergroot de pakkans voor hardrijders doordat in tegenstelling tot een incidentele momentopnam bij het flitspaalsysteem de permanent gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten.

Uit de huidige bestaande trajectcontroles op de A13 bij Overschie en de A1 bij Deventer blijkt dat slechts twee tot drie procent van de weggebruikers te hard rijdt op deze tracés. In totaal zullen er de komende tijd zes nieuwe trajectcontrolesystemen worden ingevoerd. Vialis gaat samen met Gatsometer, dat als wereldmarktleider geldt op het gebied van snelheidscamera's, een trajectcontrolesysteem realiseren op de A4 tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep.

Voordelen
Voor het BVOM dient de trajectcontrole meerderde doeleinden. Naast het eerdergenoemde voordeel om de snelheid op meerdere momenten te meten, is de invoering van de trajectcontrole primair bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren. Bovendien is het trajectcontrolesysteem minder vatbaar voor vandalisme. De voordelen van de snelheidsmeetmethode beperken zich niet alleen tot het BVOM. Zo kan de weggebruiker profiteren van een betere doorstroming die wordt veroorzaakt doordat de snelheidsverschillen tussen de weggebruikers kleiner wordt. Bovendien wordt er minder schade aan het milieu aangericht. Vialis en Gatsometer maken het op de A4 voor het eerst ook mogelijk om de controle toe te passen op de aangepaste maximumsnelheden die via de matrixborden worden weergegeven in geval van files of bij wegwerkzaamheden.

Principe
Het principe van trajectcontrole is eenvoudig. Camera's registreren op verschillende punten elk passerend voertuig. Met behulp van de camerabeelden kan op eenvoudige wijze de gemiddelde snelheid worden berekend. Wanneer deze snelheid de maximumsnelheid overschrijdt, krijgt de automobilist een bekeuring thuisgestuurd. Het is niet de bedoeling dat het systeem dat zeven dagen per week, 24 uur per dag werkt, het bestaande systeem vervangt. De trajectcontrole is een aanvulling op bestaande controlemethoden als flitspalen, lasergun, mobiele radarapparatuur en videosurveillance.

Mobiele trajectcontrole
Naast de A4 zijn de A2 tussen Maarssen en Breukelen, de A12 tussen De Meern en Woerden, de N919 ter hoogte van Veenhuizen en de Zeelandbrug de andere locaties waar trajectcontrole wordt ingevoerd. Politieregio Flevoland krijgt een primeur. Daar wordt volgend jaar gestart met een verplaatsbaar trajectcontrolesysteem. Dit systeem is bedoeld om de ernstige ongelukken op polderwegen terug te dringen. Naar verwachting worden de zes nieuwe systemen in de loop van 2004 in gebruik genomen.

Meer informatie is te vinden op in 'dossier Trajectcontrole'op www.verkeershandhaving.nl