Ingezonden persbericht


PERSBERICHT WEEK 4


Mag het ook ietsje minder?


Utrecht op zoek naar de juiste maat

Utrecht is de vierde stad van het land. Toch is de stad met 265 duizend inwoners niet echt groot te noemen. De domstad presenteert zich ook niet als zodanig: Utrecht heeft geen skyline zoals Rotterdam, geen karakteristieke regeringsgebouwen zoals Den Haag en kent geen 'grande entree' zoals Amsterdam. Doet het 'kleintje' van de Randstad er niet beter aan zich te spiegelen aan provinciesteden als Groningen, Eindhoven of Tilburg? Of wil Utrecht met haar ambitieuze plannen nu echt een grote stad worden? TUMULT organiseert op dinsdag 20 januari een debat in de Lutherse kerk, Hamburgerstraat 9, Utrecht. Aanvang 20.00 uur. Entree Eu 3,5/CJP&U-pas Eu 2.

Onder leiding van Frits Lintmeijer, Maatschap voor communicatie, debatteren: Walther Lenting, wethouder Gemeente Utrecht (o.a. Leidsche Rijn en Stationsgebied), Oedzge Atzema, hoogleraar economische geografie Universiteit Utrecht, Lizet Keyzers, adviseur stedelijke ontwikkeling BVR, en Francine Houben, directeur architectenbureau Mecanoo.
Inleiding door Floris Alkemade, projectdirecteur OMA en jurylid van de Rietveld -prijs.

Utrecht is door de samenvoeging met Vleuten-De Meern en de bouw van Leidsche Rijn de snelst groeiende grote stad van Nederland, maar presenteert zichzelf nog steeds als provinciestad. Over veel grootstedelijke elementen in de stad zoals het stationsgebied, de tramlijn of hoogbouw worden eindeloze discussies gevoerd. Besluiten worden uitgesteld. Durft het stadsbestuur geen keuze te maken? Onlangs verweet de Rietveld -jury de Gemeente en architecten gebrek aan lef en visie. Utrecht kent te weinig gedurfde architectuurprojecten. Ook over Leidsche Rijn was de jury kritisch: de Vinex-locatie is niet logisch aan de stad gekoppeld.

Toch zijn er tekenen die het tegendeel bewijzen. Vorig jaar werd de Prins Clausbrug geopend om de verbindingen met Leidsche Rijn te versterken. Onlangs besloot de Gemeente dat de hoogte van de Domtoren (112m) niet langer onaantastbaar is, en afgelopen december werd het ambitieuze Plan A voor het stationsgebied goedgekeurd. Tot slot worden ook de spoorlijnen met Rotterdam en Amsterdam verdubbeld. Volgens economisch geograaf Atzema een absolute noodzaak om economisch als vierde stad te blijven meetellen. Wordt Utrecht dan toch een grote stad? De kleinschaligheid voorbij?

Dit debat is onderdeel van de reeks 'Parels in de luwte': vier debatten over de identiteit van de stad Utrecht die TUMULT en de Volkskrant dit seizoen samen organiseren.

Voor reserveringen of meer informatie: 030 2332430 of www.TUMULTdebat.nl.