INTERPRESARIO

Wereldster Udo Jürgens kan bogen op 50-jarige carrière

Het is zaterdagavond en de wijzers van de klok kruipen tergend langzaam vooruit... Zo ervaren de 10.000 enthousiaste bezoekers die naar de König Pilsener (kan het nog Duitser?) Arena in Oberhausen zijn gekomen het tenminste. Zij wachten vol spanning op de enige echte legende uit de hedendaagse Duitse Showbizz: Udo Jürgens. Deze internationaal gelauwerde zanger/componist zal over een paar minuten voor het eerst in zijn 50-tig jarige carrière zijn opwachting maken in de Nederlands-Duitse grensplaats. Hoe geliefd hij is blijkt al uit de reacties van het publiek; Jan Vayne-achtige pianoklanken van bekende Udo-hits (en dat zijn er heel veel) klinken door de Arena en worden uit volle borst meegezongen.... De tribune vakken zijn tot op de laatste stoel gevuld met fans uit alle leeftijdscategorieën en roepen om: Udo, Udo, Udo, Udo.......

En dan is het klokslag 20.00 uur; een zakelijk stem deelt mee dat het concert 'später anfangt' vanwege problemen in de parkeergarage.'Wir warten bis alle gästen auf irhem platz sind....' Dat hij nog 'um verständnis betet' hoort helaas niemand meer. Een snerpend fluitconcert is het gevolg. Het is niet duidelijk of men nu zo fluit omdat de bekende Duitse pünktlichkeit hier pijnlijk geweld wordt aangedaan of dat men Udo nu eindelijk in levende lijve wil zien en horen.

Dan is het leed geleden in de Oberhauser-Arena. Lichten doven, het adrenalinepeil in de zaal stijgt pijlsnel tot ver boven het landelijk gemiddelde.... De zachte jazzy pianoklanken gaan langzaam over in een andere sfeer.... Een supertrouper spotlight springt aan en daar staat hij, de man die wij ook zo goed kennen van hits als Merci Chérie (1965), Griechischer Wein(1975), Ein ehrenwertes Haus (1976), Aber bitte mit Sahne (1977) en Mit 66 Jahren (1978) en dan noemen we meer hits niet dan wel! Behalve in Nederland worden deze megahits ook meegezongen in vrijwel alle andere landen van Europa en ver daarbuiten; Amerika (Noord & Zuid), Canada, Zuid-Afrika en Japan...

Het fenomeen Udo Jürgens wordt door zijn publiek begroet met een donderende staande ovatie. Wil hij die avond überhaupt nog aan optreden toekomen dan zal hij zelf een einde moeten maken aan dit warme welkom. Dat doet hij na een paar minuten ook.... Zittend op een barkruk kijkt hij via een close-up op een enorm videoscherm recht de zaal in en zingt....... De Arena komt als bij toverslag tot rust. Ontwapenend eerlijk zingt hij over zijn levenservaringen, de ups & downs, zijn wallen en rimpels.... Vanavond sta ik voor u en zing de liedjes die laten horen wie ik ben......

Udo:
'Als ik terug kijk op mijn leven, naar alle prijzen die ik heb mogen ontvangen, naar alle grote evenementen waar ik mocht optreden, als ik denk aan alle werelddelen die ik mocht bezoeken en aan alle grote namen uit de muziekwereld waarmee ik mocht werken dan denk ik; dat kan ik niet zelf geweest zijn, dat moet over iemand anders gaan. Al die herinneringen..., het zijn er gewoon te veel voor een mens om te onthouden. Maar er ligt veel opgeslagen in mijn onderbewustzijn. Soms lees ik iets over mezelf en dan denk ik; ach ja, dat is ook nog gebeurd.... Toch heeft dit hectische bestaan mij niet wezenlijk veranderd. Ik ben altijd gewoon mezelf gebleven. Nog steeds ben ik heel kwetsbaar en ik beschik zeker niet over een geweldig zelfbewustzijn zoals men wellicht zou denken. Nog steeds ben ik die twijfelaar die ik als kind en jongeman ook was. Nu, op mijn 69e is mijn karakter niet anders dan toen. Het succes heeft mij niet arrogant gemaakt maar eerder zeer kritisch op mezelf.'

Op 30 september 1934 wordt in de Oostenrijkse provincie Karinthië de boerenfamilie Bockelmann verblijd met de geboorte van zoon Udo Jürgen. Samen met zijn oudere broer John en jongere broer Manfred groeit hij op.

Udo:
'De wil en wens om de muziek in te gaan waren als kind al zeer sterk in mij aanwezig. Het was als vanzelfsprekend dat mijn leven en muziek één zouden zijn. Op 15-jarige leeftijd mocht ik toelatingsexamen doen voor het conservatorium en toen bleek gelukkig ook dat ik talent had. Mijn ouders hebben me nooit tegengehouden. Mijn vader, die landbouwer was, zei tegen me: 'Ik vind het goed wat je doet en ik bewonder je talent. Maar je moet het zelf doen. Je moeder en ik kunnen je niet helpen'. Aan het conservatorium heb ik vooral jazz en klassieke muziek gestudeerd. Na mijn examen was het heel moeilijk om geld te verdienen. In Klagenfurt, de grootste stad in Karinthië, zat een lokaal radiostation en daar speelde regelmatig de bigband van British Forces Netwerk. Op mijn 17e vroeg ik wat muzikanten uit dit orkest om in mijn jazzband te spelen. Zo begon het. Ik componeerde, arrangeerde en was een redelijk goede jazzpianist. Misschien kan ik ze zelf ook nog eens gaan zingen dacht ik'.

Aanvankelijk ging het Udo niet voor de wind. Hij kreeg een platencontract maar moest liedjes van anderen zingen. Het werd één groot fiasco. Maar het tij keerde.... Hij zond zijn eigen composities in naar Europese festivals. Knokke was daar een van. Zijn ingezonden liedje Jenny (zeven jaar later noemt hij zijn dochter zo...) wordt een hit in België. Zijn liedjes beginnen op te vallen en Shirley Bassey vraagt hem een lied voor haar te schrijven: Reach for the stars wordt in 1960 een wereldhit!

Udo:
'Inmiddels was ik al 30 jaar, getrouwd en ons eerste kind was op komst. Er moest brood op plank komen en blijven. De hit met Shirley Bassey leverde natuurlijk geld op maar het leverde voor mij persoonlijk nog iets veel belangrijkers op; zelfvertrouwen! Ik wist, ondanks dat niemand er echt in geloofde, dat ik mijn eigen liedjes moest gaan schrijven en zingen. In 1964 heb ik toen voor het eerst meegedaan aan het Eurovisie Songfestival met Warum nur, warum? Ik eindigde met dit lied op de 5e plaats en het werd nog een redelijke hit in Europa ook. Maar......(hij lacht er nog steeds smakelijk om en slaat zich van pret op de bovenbenen) Matt Monroe, een beroemde zanger uit de jaren zestig, nam het op in het Engels. Walk Away stond in een mum van tijd op nr. 1 in Engeland en op nr.2 in Amerika. Daarna volgden nog veel meer landen....

Voor mij is dat echt DE grote doorbraak geweest. Dankzij het vele geld dat ik opeens verdiende kon ik behalve heerlijk gaan leven ook muzikaal onafhankelijk gaan werken. Eindelijk kon ik dat gaan doen wat ik altijd al zo graag wilde; mijn eigen liedjes gaan zingen! In 1965 won ik met Merci Chérie het Eurovisie Songfestival, wat toen nog echt een kwalitatief goed liedjesfestival was in plaats van tegenwoordig een ordinair mediaspektakel, en daarna is eigenlijk alles wat ik gedaan heb een extreem groot succes geweest. Grote namen uit de showbizz wilden opeens allemaal liedjes van mijn hand: Sammy Davis jr., Frankie Laine, Bing Crosby, Brenda Lee, Bobby Darin, Nancy Wilson, Sarah Vaughn, Catherina Valente, Sacha Distel.... Het was ongelooflijk!

In die jaren ben ik ook voor het eerst naar Nederland gekomen voor optredens.
Jullie land heeft een gigantische schoonheid. Amsterdam vond ik altijd een
van de mooiste steden ter wereld. Nog steeds is de stad van een betoverende
schoonheid maar door het gedoogbeleid van drugs zie ik toch ook de verloedering en verval. Erg jammer! Voor de Duitstalige landen is Nederland een land waar in onze ogen onvoorstelbaar veel getolereerd wordt en waar wij enorm veel van kunnen leren. Met angst wordt er gekeken naar het beleid van de Nederlandse regering. Persoonlijk bewonder ik zeer die openheid en de wil om nieuwe manieren te willen uitproberen. Het is goed voor Duitsland om zo een buurland te hebben'.

Udo komt graag naar Nederland en realiseert zich dat hij de enige Duitstalige artiest is die dergelijke grote concerten in ons land geeft.

Udo:
'Ik weet wat Nederland geleden heeft tijdend het 3e rijk. Al die slachtoffers. Het is verschrikkelijk geweest. Ik weet en begrijp dat dit diepe, diepe sporen heeft achtergelaten en dat er nog steeds veel wantrouwen is ten opzichte van Duitsers en Duitstaligen. Volkomen begrijpelijk. Juist daarom vind ik het zo geweldig als mensen deze gevoelens overwinnen en toch naar mijn concerten komen. Een van mijn meest emotionele ervaringen heeft zich afgespeeld na een concert dat ik eens gaf in het Amsterdamse Concertgebouw. Na afloop kwam een tamelijk oude vrouw naar mij toe. Zij keek mij aan en vroeg: 'Herr Jürgens, darf ich Sie eine Minute sprechen?'. Ze sprak goed Duits maar niet perfect. Ze nam mijn hand en zei: 'Sinds 40 jaar heb ik geen woord Duits meer gesproken. Ik ben Joods en kom uit Duitsland. In de oorlog ben ik naar Nederland gevlucht en heb hier vijf lange jaren ondergedoken gezeten. Mijn hele familie is omgekomen en ik had gezworen om nooit meer een woord Duits te spreken. Toen hoorde ik uw liedjes en ben blijven luisteren...ze grepen me aan. Voor het eerst heb ik niet direct de knop omgedraaid. Vanavond ben ik met een groot schuldgevoel naar uw concert gekomen. Maar ik heb genoten van uw optreden. Er valt een zware last van me af want ik durf nu weer Duits te spreken...Ik was zo diep getroffen door haar verhaal...het maakte me verdrietig en gelukkig tegelijk. Uiteindelijk is dat ook wat ik met mijn liedjes wil; een lach en een traan ontlokken.

Aan de concerten die ik nu geef is een jaar gewerkt. De teksten zijn extreem goed, vol humor, satire en ironie, de arrangementen zijn fantastisch met veel jazz-invloeden, mijn stem is beter dan ooit en ik voel me geweldig. Het leven is een zware opgave en dat kun je alleen maar aan als je een grote voorraad positieve energie hebt. Daarom geloof ik dat je veel van het leven moet genieten om steeds die batterijen weer op te laden. Dat is ook wat ik de bezoekers van mijn concerten wil meegeven; positieve energie'.

Na afloop van het concert kunnen we vol overtuiging constateren dat dat
Udo Jürgens bijzonder goed lukt. Zijn eigen droom om nog eens een jazz-CD op te nemen zal met deze positieve levensinstelling wel lukken. Het concert van Udo in de Heineken Music Hall op 20 januari is dus een aanrader voor iedereen die kampt met een winterdepressie.

14 jan 04 11:13