20-1-2004
Chrysler presenteert spectaculaire concept car ME Four-Twelve
Ook dit jaar heeft de Chrysler Group tijdens de Detroit Motor Show
voor een spectaculaire verrassing gezorgd. Geheel onverwachts werd de
Chrysler ME Four-Twelve concept car gepresenteerd, de meest
geavanceerde Chrysler ooit gebouwd.
Met zijn V12-motor voorzien van vier turbos en zijn spectaculaire
koetswerk verlegt deze onvervalste supercar de grenzen op het gebied
van prestaties en vormgeving. En hoewel de ME Four-Twelve de ultieme
uiting is van Chrysler Groups capaciteiten, is hij toch in een
recordtijd van minder dan twaalf maanden ontwikkeld en gebouwd.
Het project ME Four-Twelve geldt als één van de meest zorgvuldig
bewaarde geheimen voor zowel de buitenwereld als grote delen van onze
eigen organisatie, zegt Trevor Creed, Senior Vice President Chrysler
Group Design. Het idee voor deze supercar ontstond toen we nadachten
over een opvolger van de Dodge Tomahawk, die wij vorig jaar op de show
van Detroit hebben getoond. Er is wel een duidelijk verschil tussen de
twee ontwerpen; ging het bij de Tomahawk puur om zijn design, bij de
ME Four-Twelve spelen design en techniek juist een even grote rol. De
ME Four-Twelve markeert Chryslers entree tot de allerhoogste
snelheidsregionen, aldus Creed.
Het model is zowel in aërodynamisch als esthetisch opzicht volmaakt in
balans en straalt pure snelheid en kracht uit. De ME Four-Twelve is
Chryslers creatieve en eigentijdse interpretatie van de klassieke
supercar met middenmotor.
AMG-motor en Ricardo-transmissie
Het hart van de ME Four-Twelve is een aluminium 6,0 liter V12 met vier
turbos, die is ontwikkeld door AMG. De motor is goed voor ronduit
spectaculaire specificaties: het maximum vermogen is maar liefst 625
kW/850 pk bij 5.750 toeren per minuut, terwijl het maximum koppel 1150
Nm bedraagt een waarde die beschikbaar is tussen 2.500 en 4.500 toeren
per minuut. Het specifiek vermogen is 142 pk/liter, terwijl de
pk-gewicht verhouding van de 1.310 kg wegende auto op slechts 1,54
kg/pk ligt. De Chrysler ME Four-Twelve is met deze cijfers
grensverleggend in de klasse van de supercars.
Vanzelfsprekend leidt dit tot ongeëvenaarde prestaties. De ME
Four-Twelve sprint in slechts 2,9 seconden van nul naar 60 mijl (96
km/u) en in 6,2 seconden van nul naar 100 mijl (160 km/u). De
kwart-mijl (400 meter) legt hij af in slechts 10,6 seconden en hij
heeft dan een eindsnelheid van 227,2 km/u. De topsnelheid ligt bij
benadering op 400 km/u. Eén van de belangrijkste aspecten van de
AMG-motor is zijn bijzonder effectieve warmtehuishouding een
voorwaarde om dergelijke imposante prestaties te kunnen bereiken. De
zeventraps Ricardo Double Clutch Transmission is speciaal voor deze
Chrysler ontwikkeld. Bijzonder is de elektronisch geregelde dubbele
koppeling waarmee schakelbewegingen in slechts 200 milliseconden
worden voltooid.
Stijve honingraatstructuur
De Chrysler ME Four-Twelve heeft een carrosserie van koolstofvezel,
die is verbonden met een extreem stijve en lichte monocoque kuip van
een koolstofvezel/aluminium honingraatstructuur. Ook de aluminium
kreukelzones en metalen subframes dragen bij aan de stijfheid van de
totale carrosserie, die op dit punt het niveau van een racewagen
heeft. De wielophanging bestaat uit dubbele draagarmen, aluminium
reactiestangen en omvat schroefveren en elektronisch geregelde
dempers. De tandheugelbesturing is bekrachtigd en extreem direct met
slechts 2,4 omwentelingen van uiterst links naar rechts. De
geventileerde keramische remschijven zijn 65 procent lichter dan
vergelijkbare exemplaren van ijzer en hebben een diameter van liefst
381 mm. De remklauwen tellen elk zes zuigers. De wielen zijn groot: 19
inch voor en 20 inch achter. Eromheen liggen banden van Michelin:
265/35ZR19 voor en 335/30ZR20 achter.
De Chrysler ME Four-Twelve is 4,54 meter lang, 2,00 meter breed en
slechts 1,14 meter hoog. De vormgeving is mede bepaald in de
windtunnel. Bijzonder is de achterspoiler, die over een afstand van
tien centimeter kan uitschuiven, zodat de neerwaartse druk kan
toenemen tot 421 kg als de auto 300 km/u rijdt. De Chrysler heeft
zelfs bij dergelijke snelheden een goede stabiliteit. Het design
reflecteert de snelheid. Ook in het interieur, waar de bijzondere
koolstofvezel monocoque prominent in het zicht ligt. De auto heeft
verder met leder beklede sportstoelen, een in hoogte verstelbaar
stuurwiel, automatische airconditioning en een hoogwaardige stereo.
Enkele bijzonderheden:
* de stoelframes zijn van koolstofvezel, zodat de gehele stoel maar
12,3 kg weegt
* er is veel bewegingsvrijheid voor de inzittenden: hoofdruimte is
942 mm, beenruimte 1085 mm
* een glazen dakpaneel loopt door over volledige lengte van het dak
* er is een verstelbare voetsteun voor de passagier, zodat die zich
bij extreem bochtenwerk schrap kan zetten
Ultiem statement
De ME Four-Twelve is voor ons een ultiem statement op het gebied van
zowel design als technologie, aldus Wolfgang Bernhard, Chief Operating
Officer Chrysler Group. Deze auto laat zien hoever wij zijn met het
creëren van spannende, begerenswaardige autos. En we blijven nog
realistisch ook, want de ME Four-Twelve is geen echte conceptcar, maar
een prototype waarmee we tegen de zomer ook daadwerkelijk kunnen gaan
rijden.
AutoRai