AutoRai

20-1-2004

Chrysler presenteert spectaculaire concept car ME Four-Twelve

Ook dit jaar heeft de Chrysler Group tijdens de Detroit Motor Show voor een spectaculaire verrassing gezorgd. Geheel onverwachts werd de Chrysler ME Four-Twelve concept car gepresenteerd, de meest geavanceerde Chrysler ooit gebouwd.

Met zijn V12-motor voorzien van vier turbos en zijn spectaculaire koetswerk verlegt deze onvervalste supercar de grenzen op het gebied van prestaties en vormgeving. En hoewel de ME Four-Twelve de ultieme uiting is van Chrysler Groups capaciteiten, is hij toch in een recordtijd van minder dan twaalf maanden ontwikkeld en gebouwd.

Het project ME Four-Twelve geldt als één van de meest zorgvuldig bewaarde geheimen voor zowel de buitenwereld als grote delen van onze eigen organisatie, zegt Trevor Creed, Senior Vice President Chrysler Group Design. Het idee voor deze supercar ontstond toen we nadachten over een opvolger van de Dodge Tomahawk, die wij vorig jaar op de show van Detroit hebben getoond. Er is wel een duidelijk verschil tussen de twee ontwerpen; ging het bij de Tomahawk puur om zijn design, bij de ME Four-Twelve spelen design en techniek juist een even grote rol. De ME Four-Twelve markeert Chryslers entree tot de allerhoogste snelheidsregionen, aldus Creed.

Het model is zowel in aërodynamisch als esthetisch opzicht volmaakt in balans en straalt pure snelheid en kracht uit. De ME Four-Twelve is Chryslers creatieve en eigentijdse interpretatie van de klassieke supercar met middenmotor.

AMG-motor en Ricardo-transmissie
Het hart van de ME Four-Twelve is een aluminium 6,0 liter V12 met vier turbos, die is ontwikkeld door AMG. De motor is goed voor ronduit spectaculaire specificaties: het maximum vermogen is maar liefst 625 kW/850 pk bij 5.750 toeren per minuut, terwijl het maximum koppel 1150 Nm bedraagt een waarde die beschikbaar is tussen 2.500 en 4.500 toeren per minuut. Het specifiek vermogen is 142 pk/liter, terwijl de pk-gewicht verhouding van de 1.310 kg wegende auto op slechts 1,54 kg/pk ligt. De Chrysler ME Four-Twelve is met deze cijfers grensverleggend in de klasse van de supercars.

Vanzelfsprekend leidt dit tot ongeëvenaarde prestaties. De ME Four-Twelve sprint in slechts 2,9 seconden van nul naar 60 mijl (96 km/u) en in 6,2 seconden van nul naar 100 mijl (160 km/u). De kwart-mijl (400 meter) legt hij af in slechts 10,6 seconden en hij heeft dan een eindsnelheid van 227,2 km/u. De topsnelheid ligt bij benadering op 400 km/u. Eén van de belangrijkste aspecten van de AMG-motor is zijn bijzonder effectieve warmtehuishouding een voorwaarde om dergelijke imposante prestaties te kunnen bereiken. De zeventraps Ricardo Double Clutch Transmission is speciaal voor deze Chrysler ontwikkeld. Bijzonder is de elektronisch geregelde dubbele koppeling waarmee schakelbewegingen in slechts 200 milliseconden worden voltooid.

Stijve honingraatstructuur
De Chrysler ME Four-Twelve heeft een carrosserie van koolstofvezel, die is verbonden met een extreem stijve en lichte monocoque kuip van een koolstofvezel/aluminium honingraatstructuur. Ook de aluminium kreukelzones en metalen subframes dragen bij aan de stijfheid van de totale carrosserie, die op dit punt het niveau van een racewagen heeft. De wielophanging bestaat uit dubbele draagarmen, aluminium reactiestangen en omvat schroefveren en elektronisch geregelde dempers. De tandheugelbesturing is bekrachtigd en extreem direct met slechts 2,4 omwentelingen van uiterst links naar rechts. De geventileerde keramische remschijven zijn 65 procent lichter dan vergelijkbare exemplaren van ijzer en hebben een diameter van liefst 381 mm. De remklauwen tellen elk zes zuigers. De wielen zijn groot: 19 inch voor en 20 inch achter. Eromheen liggen banden van Michelin: 265/35ZR19 voor en 335/30ZR20 achter.

De Chrysler ME Four-Twelve is 4,54 meter lang, 2,00 meter breed en slechts 1,14 meter hoog. De vormgeving is mede bepaald in de windtunnel. Bijzonder is de achterspoiler, die over een afstand van tien centimeter kan uitschuiven, zodat de neerwaartse druk kan toenemen tot 421 kg als de auto 300 km/u rijdt. De Chrysler heeft zelfs bij dergelijke snelheden een goede stabiliteit. Het design reflecteert de snelheid. Ook in het interieur, waar de bijzondere koolstofvezel monocoque prominent in het zicht ligt. De auto heeft verder met leder beklede sportstoelen, een in hoogte verstelbaar stuurwiel, automatische airconditioning en een hoogwaardige stereo. Enkele bijzonderheden:

* de stoelframes zijn van koolstofvezel, zodat de gehele stoel maar 12,3 kg weegt

* er is veel bewegingsvrijheid voor de inzittenden: hoofdruimte is 942 mm, beenruimte 1085 mm

* een glazen dakpaneel loopt door over volledige lengte van het dak
* er is een verstelbare voetsteun voor de passagier, zodat die zich bij extreem bochtenwerk schrap kan zetten

Ultiem statement
De ME Four-Twelve is voor ons een ultiem statement op het gebied van zowel design als technologie, aldus Wolfgang Bernhard, Chief Operating Officer Chrysler Group. Deze auto laat zien hoever wij zijn met het creëren van spannende, begerenswaardige autos. En we blijven nog realistisch ook, want de ME Four-Twelve is geen echte conceptcar, maar een prototype waarmee we tegen de zomer ook daadwerkelijk kunnen gaan rijden.