ECOFYS
Ecofys ontvangt Europese prijs voor promotie van duurzame energie
Ecofys heeft gisteravond namens Soltherm Europe de Europese Prijs voor
Beste Promotie van Duurzame Energie in ontvangst genomen. De ceremonie
vond plaats in Berlijn tijdens de European Conference for Renewable
Energy, dat door de Europese Commissie georganiseerd wordt. Soltherm
Europe is een initiatief voor de promotie van zonneboilersystemen in
Europa en wordt gecoördineerd door Ecofys.
Campaign for Take-Off
De Europese Unie heeft zich ten doel gesteld om in 2010 de bijdrage
van duurzame energiebronnen aan het energiegebruik te laten uitkomen
op 12%. De Campaign for Take-Off werd in 1999 gestart om de interesse
bij de industrie, investeerders en het publiek te vergroten. Deze
campagne richt zich op sectoren als zonnestroomsystemen,
zonneboilersystemen, wind turbines en verschillende soorten
bio-energie-installaties. Binnen het kader van deze Campaign for
Take-Off werd gisteravond de prijs uitgereikt door jury-voorzitter
Robles Piquer.
Soltherm Europe
Voor de sector zonnewarmte, waar zonnecollectoren en zonneboilers toe
behoren, streeft de EU naar 100 miljoen m2 geïnstalleerde
zonnecollectoren in 2010. Dat zou een besparing van 1.5% van het
Europese energiegebruik betekenen, ofwel bijna 20% van de EU Kyoto
verplichtingen. Om dit daadwerkelijk te bereiken is er een gemiddelde
jaarlijkse marktgroei van meer dan 25% nodig. Soltherm Europe is een
initiatief dat in 2002 in het leven geroepen is om bij te dragen aan
deze structurele marktgroei.
Marktontwikkelingsstrategie
Als Europees coördinator is Ecofys de drijvende kracht achter
Soltherm. Kees van der Leun, directeur van Econcern, de holding
waartoe Ecofys behoort, is vanaf het begin betrokken bij Soltherm
Europe. Van der Leun: 'De uitdaging zit hem in het stimuleren van de
vraag en tegelijkertijd het creëren van een degelijke infrastructuur
die aan deze vraag kan voldoen.' In de afgelopen twee jaar heeft
Soltherm op beide fronten al goede resultaten geboekt. Zo'n 50
partners uit 10 landen hebben zich aangesloten bij Soltherm en zijn er
voor de verschillende schakels in de markt (consumenten, fabrikanten,
installateurs en campagnevoerders) een schat aan informatie en
hulpmiddelen beschikbaar gemaakt: marktanalyses, campagne richtlijnen
en instrumenten, overzichten van standaarden en certificaten, etc. Dit
alles is toegankelijk via de website www.soltherm.org. Bovendien
levert Soltherm Europe expertondersteuning bij marketing campagnes.
Van der Leun: 'Er lopen momenteel tien campagnes in Europa. Door een
intensieve kennisuitwisseling tussen verschillende landen hebben
campagnevoerders veel van elkaar kunnen leren over welke methodes
effectief zijn. We verwachten dat er eind dit jaar zo'n kleine 15
miljoen m2 aan zonnecollectoren geïnstalleerd zal zijn in Europa.' Om
de marktgroei nog meer te versnellen pleit Soltherm voor een Europese
verordening voor zonnewarmte, naar voorbeeld van een verordening die
de laatste jaren in Barcelona in werking is. Daar is het verplicht om
bij nieuwbouw en renovatie gebruik te maken van zonneboilersystemen.