ECOFYS

Ecofys ontvangt Europese prijs voor promotie van duurzame energie

Ecofys heeft gisteravond namens Soltherm Europe de Europese Prijs voor Beste Promotie van Duurzame Energie in ontvangst genomen. De ceremonie vond plaats in Berlijn tijdens de European Conference for Renewable Energy, dat door de Europese Commissie georganiseerd wordt. Soltherm Europe is een initiatief voor de promotie van zonneboilersystemen in Europa en wordt gecoördineerd door Ecofys.

Campaign for Take-Off
De Europese Unie heeft zich ten doel gesteld om in 2010 de bijdrage van duurzame energiebronnen aan het energiegebruik te laten uitkomen op 12%. De Campaign for Take-Off werd in 1999 gestart om de interesse bij de industrie, investeerders en het publiek te vergroten. Deze campagne richt zich op sectoren als zonnestroomsystemen, zonneboilersystemen, wind turbines en verschillende soorten bio-energie-installaties. Binnen het kader van deze Campaign for Take-Off werd gisteravond de prijs uitgereikt door jury-voorzitter Robles Piquer.

Soltherm Europe
Voor de sector zonnewarmte, waar zonnecollectoren en zonneboilers toe behoren, streeft de EU naar 100 miljoen m2 geïnstalleerde zonnecollectoren in 2010. Dat zou een besparing van 1.5% van het Europese energiegebruik betekenen, ofwel bijna 20% van de EU Kyoto verplichtingen. Om dit daadwerkelijk te bereiken is er een gemiddelde jaarlijkse marktgroei van meer dan 25% nodig. Soltherm Europe is een initiatief dat in 2002 in het leven geroepen is om bij te dragen aan deze structurele marktgroei.

Marktontwikkelingsstrategie
Als Europees coördinator is Ecofys de drijvende kracht achter Soltherm. Kees van der Leun, directeur van Econcern, de holding waartoe Ecofys behoort, is vanaf het begin betrokken bij Soltherm Europe. Van der Leun: 'De uitdaging zit hem in het stimuleren van de vraag en tegelijkertijd het creëren van een degelijke infrastructuur die aan deze vraag kan voldoen.' In de afgelopen twee jaar heeft Soltherm op beide fronten al goede resultaten geboekt. Zo'n 50 partners uit 10 landen hebben zich aangesloten bij Soltherm en zijn er voor de verschillende schakels in de markt (consumenten, fabrikanten, installateurs en campagnevoerders) een schat aan informatie en hulpmiddelen beschikbaar gemaakt: marktanalyses, campagne richtlijnen en instrumenten, overzichten van standaarden en certificaten, etc. Dit alles is toegankelijk via de website www.soltherm.org. Bovendien levert Soltherm Europe expertondersteuning bij marketing campagnes. Van der Leun: 'Er lopen momenteel tien campagnes in Europa. Door een intensieve kennisuitwisseling tussen verschillende landen hebben campagnevoerders veel van elkaar kunnen leren over welke methodes effectief zijn. We verwachten dat er eind dit jaar zo'n kleine 15 miljoen m2 aan zonnecollectoren geïnstalleerd zal zijn in Europa.' Om de marktgroei nog meer te versnellen pleit Soltherm voor een Europese verordening voor zonnewarmte, naar voorbeeld van een verordening die de laatste jaren in Barcelona in werking is. Daar is het verplicht om bij nieuwbouw en renovatie gebruik te maken van zonneboilersystemen.