GroenLinks

GroenLinks Tweede-Kamerfractie 20 januari 2004 11:55
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Aanpassen vliegroutes Schiphol: problemen wederom afgewenteld op bewoners

(20 januari 2004)

GroenLinks is geschokt door het nieuws dat er op Schiphol recent een aantal gevaarlijke situaties is opgetreden door het samenkomen van de vliegroutes van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. GroenLinks heeft hier eerder in commissieverband vragen over gesteld. Problemen werden toen ontkend. De nu gekozen oplossing betekent voor bewoners nog meer overlast.

De problemen komen voort uit de wens van Schiphol en KLM om op bepaalde tijdstippen zeer veel vluchten ineens op beide parallelle banen af te wikkelen. Vanwege deze wens worden nu ook de handhavingspunten versoepeld: het herstel van de zogenaamde 'rekenfout'. GroenLinks pleit voor grotere spreiding van de vluchten over de dag. Dit zal de veiligheid ten goede komen en betekent dat bewoners niet te maken krijgen met extra geluidshinder.

GroenLinks vindt het schandalig dat de bewoners nu geconfronteerd worden met extra geluidsoverlast en er niet wordt gekozen voor iets minder of meer gespreid vliegen. Met het voorstel wordt er lager gevlogen, meer over bewoonde gebieden en vertrekken lawaaiige vliegtuigen toch voor een groot deel van de Zwanenburgbaan.

GroenLinks heeft vragen geformuleerd en wil deze in zo snel mogelijk beantwoord zien, als opmaat naar een debat.

Wijnand Duyvendak

Bijlage: brief aan commissie met vragen


----

De Voorzitter van de vaste Kamercommissie
voor Verkeer en Waterstaat
Dhr. J. ten Hoopen

Datum

20 januari 2004

Onderwerp
Brief over onveilige voorvallen Schiphol

Geachte heer ten Hoopen,

Op 19 januari 2004 ontvingen wij een brief van Staatssecretaris Schultz over het aanpassen van de vliegroutes van de Zwanenburgbaan en Polderbaan als gevolg van zeer onveilige voorvallen. De brief roept zeer veel vragen op. Ik stel voor bijgevoegde vragen, eventueel aangevuld met vragen van andere commissieleden door te sturen naar de Staatssecretaris.

Groet,

Wijnand Duyvendak


--

Vragen over de brief van 19 januari 2004: 'operationele problematiek op Schiphol'


1) Staat bij het voorkomen van onveilige situaties, de capaciteit van het baangebruik buiten discussie en zullen de aanpassingen enkel voor rekening komen van de omwonenden die per saldo meer overlast zullen krijgen of wordt ook de capaciteit beperkt?


2) Komen de veiligheidsproblemen met betrekking tot de vliegroutes van de Polderbaan en Zwanenburgbaan voort uit de wens om op bepaalde tijdstippen zeer veel op beide banen te vliegen?


3) Is dit hetzelfde probleem waarvoor u nu het luchthavenverkeersbesluit wijzigt, met betrekking tot het herstel van de zogenaamde 'rekenfout'?


4) Maakt het herstel van de 'rekenfout'het probleem niet veel groter, daar er juist dan veel meer vanaf beide banen gezamenlijk gevlogen zal worden?


5) Hoe is het mogelijk dat er onnauwkeurigheid van de navigatieapparatuur optreedt, zodanig dat er afgeweken wordt van de vliegroutes?


6) Hoe is het mogelijk dat er aangevlogen wordt van de verkeerde vertrekroute? Wie heeft hier schuld aan?


7) Klopt het dat er nog zeer veel vliegtuigen op Schiphol toegelaten worden met een verouderde instrumentatie (niet in staat tot volgen waypoints)?


8) Bent u bereid de eisen aan het instrumentarium te verhogen, opdat alle vliegtuigen die vliegen op Schiphol in staat zijn de zogenaamde waypoints te volgen?


9) Bet u van plan het luchthavenverkeersbesluit aan te passen om de extra overlast, waaronder lager vliegen dan toegestaan, toe te laten? Zo ja, welke procedures zult u daarvoor doorlopen?


10) Is de consequentie van deze maatregel dat alle vliegtuigen met bestemming oosten niet meer op de Polderbaan, maar op de Zwanenburgbaan moeten vertrekken, waaronder ook de meest lawaaiige vliegtuigen?


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -