Proef dynamisch inhaalverbod voor vrachtwagens
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat heeft besloten dit jaar twee
proeven te starten met dynamische inhaalverboden voor vrachtwagens.
Deze proeven worden gehouden op de A2 met drie rijstroken tussen
Abcoude en Maarssen (Utrecht) en op de A2/A76 met twee rijstroken
tussen Grathem en Kerensheide/Ten Eschen (Limburg).
De proef tussen Abcoude en Maarssen start eind 2004, de proef tussen
Grathem en Kerensheide nog voor de zomer van 2004. Als het druk op
deze snelwegen wordt, geven verkeersborden langs of boven de weg
automatisch aan dat er een inhaalverbod voor vrachtwagens van kracht
is. Daarnaast wordt een handhavingsproef gedaan door cameratoezicht op
een snelweg met een bestaand statisch inhaalverbod. Hiervoor moet nog
een snelweg worden aangewezen.
Het doel van de proeven met het dynamisch inhaalverbod is om te kunnen
beoordelen of de doorstroming van het verkeer verder wordt bevorderd
en het een bijdrage levert aan de verkeersveiligheid. Er worden
proeven gedaan op twee- en driestrooks autosnelwegen om te bekijken of
er verschillen zijn.
De proef met het cameratoezicht op een van de andere snelwegen bekijkt
of de handhaving van het inhaalverbod voor vrachtwagens op een
effectieve en minder arbeidsintensieve manier gedaan kan worden.
Op drukke snelwegen geldt al een inhaalverbod voor vrachtwagens. Soms
geldt het inhaalverbod alleen in de spits, soms de hele dag. Het
systeem bij de dynamische proeven maakt gebruik van de detectielussen
in het wegdek die de hoeveelheid en snelheid van het verkeer meten.
Boven een bepaald percentage verkeer, verschijnt automatisch het bord
met het inhaalverbod voor vrachtwagens. Na afronding van de proeven
wordt besloten hoe het inhaalverbod voor vrachtwagens verder wordt
ontwikkeld.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat