Ingezonden persbericht


Schoep & Van der Toorn ontwikkelt visuele identiteit IJburg

Amsterdam, 20 januari 2004 - Communicatieadviesbureau Schoep & Van der Toorn heeft een nieuw gezicht ontwikkeld voor projectbureau IJburg. De visuele identiteit voor het projectbureau van de nieuwe Amsterdamse woonwijk symboliseert het samengaan van stad en water.

Schoep & Van der Toorn ontwikkelde de identiteit voor projectbureau IJburg binnen de voorgeschreven huisstijl van de stad Amsterdam. Herkenbare elementen daarvan zijn de drie andreaskruisen, de basiskleuren rood, wit, grijs en zwart en het voorgeschreven basislettertype Avenir. Met deze elementen en op basis van de strakke richtlijnen werd een herkenbare en onderscheidende visuele verschijning voor het projectbureau ontworpen.

Uitgangspunt voor de nieuwe vormentaal van projectbureau IJburg vormt een gestileerde druppel die de lay-out en vlakverdeling bepaalt. De druppel symboliseert de nauwe verbintenis van IJburg met het alom aanwezige water. Het contrast dat in de druppel ligt besloten - vierkant en cirkel - staat voor het samengaan van stad en water.

Uit het voorgeschreven kleurenpalet koos het Amsterdamse bureau een beeldbepalend magenta. Het samenspel van deze signaalkleur met het rood, grijs en zwart van de huisstijl van Amsterdam levert een dynamisch beeld op dat goed aansluit bij de kernwaarden van IJburg: stoer, chic, dualistisch en fluïde.

Als bijlage treft u een aantal voorbeelden van de nieuwe identiteit van IJburg aan.

(See attached file: IJburg case SvdT.pdf)

Creative director: Robert Jahn
Design: Ko Sliggers
Account: Robin den Hoed
Verantwoordelijk bij klant: Igor Roovers, Jolanda Backer, Doede Jaarsma

Over Schoep & Van der Toorn
Schoep & Van der Toorn voegt als creatief adviesbureau voor opdrachtgevers effectieve waarde toe op het snijvlak van markt, omgeving en organisatie. We doen dit door op onconventionele wijze verbanden te leggen, consequenties te overzien en betekenisvolle oplossingen te ontwikkelen. Door deze aanpak zijn we in staat - volstrekt middelenvrij - inspirerende concepten te bedenken en verrassend werk te maken.

Als full-servicebureau kunnen we die belofte waarmaken, omdat we alle belangrijke disciplines onder een dak hebben; corporate communicatie, branding en marketing. Maar ook interactieve communicatie, public relations en onderzoek.

Bij Schoep & Van der Toorn werken strategische creatieven en creatieve strategen volledig geïntegreerd aan merkimago's. Elementen die bepalen hoe een merk wordt ervaren door de markt worden door ons ontwikkeld en vormgegeven. Een merk is voor ons een visie of mentaliteit, die zich manifesteert in producten, diensten, bedrijven en/of mensen.



Ingezonden persbericht