Ministerie van Economische Zaken

Berichtnaam: Informatie over telefoontarieven probleem voor consument
Nummer: 443

Datum: 20-01-2004


Consumenten willen onafhankelijke informatie over tarieven, voorwaarden en de kwaliteit van de dienstverlening van aanbieders van mobiele en vaste telefonie. Dat blijkt uit een kwantitatief onderzoek dat de Consumentenbond heeft uitgevoerd in opdracht van minister Brinkhorst van Economische Zaken. Bij voorkeur vernemen zij die informatie via een intersite, waarop aanbieders met elkaar worden vergeleken. Daarbij moet duidelijk zijn wie achter deze intersite zit. Andere bronnen, waaronder schriftelijke blijven daarnaast noodzakelijk.


Consumenten zouden verder graag willen dat de tarieven en voorwaarden allemaal op dezelfde manier worden weergegeven, om deze zaken beter met elkaar te kunnen vergelijken. Zeer welkom is informatie die is afgestemd op de persoonlijke situatie, bijvoorbeeld door gebruik te kunnen maken van rekenmodellen.


Dit kwantitatieve onderzoek, een vervolg op het eerder verschenen rapport 'Transparantie van de telecommunicatiemarkt', is uitgevoerd door middel van een enquête onder 2.700 leden van de Consumentenbond. Geprobeerd is te achterhalen wat de meningen, wensen en behoeften zijn van consumenten over de middelen om de telecommunicatiemarkt transparanter te maken.
Voor vergaren van informatie scoort internet beter dan andere media, met name de site van toezichthouder OPTA. De helft van de respondenten vindt dat zij door een vergelijkingssite te gebruiken een betere keuze voor een aanbieder kunnen maken. Een gespecificeerde telefoonrekening wordt wel als handig controlemiddel van het eigen belgedrag en belkosten gezien, maar niet zo zeer als hulpmiddel bij het maken van een keuze van een aanbieder.