AutoRai

20-1-2004

Mazda snelst groeiende Japanse automerk in Nederland

Het afgelopen jaar was voor Mazda in Nederland bijzonder succesvol. Niet alleen werden er maar liefst drie nieuwe modellen geïntroduceerd, ook de verkoop van nieuwe personenautos steeg aanzienlijk en wel met 43,7 procent.

Daarmee is Mazda en het snelst groeiende Japanse merk in Nederland en gerekend over alle merken het op twee na snelst groeiende merk in Nederland. In totaal werden er vorig jaar 11.147 Mazdas in Nederland verkocht.

Het grootste aandeel in deze succesvolle cijfers werd geleverd door de Mazda6, runner-up in de verkiezing Auto van het Jaar 2003. Begin 2003 werd de nieuwe Mazda2 geïntroduceerd, die als opvolger van de Demio meer het Zoom-Zoom karakter van een Mazda van deze tijd uitstraalde. Het afgelopen jaar werden er van deze nieuwe compacte auto uit het B-segment totaal 1814 verkocht.

De Mazda6 was met 5470 eenheden de onbetwiste bestseller van 2003, een stijging van 133,6 procent ten opzichte van het aantal in 2002 (2341). Als opvolger van de zeer succesvolle Mazda 323 (totaal in Nederland 153.440 eenheden, in Europa 1.920.543) werd eind vorig jaar de Mazda3 geïntroduceerd. De auto behaalde meteen na zijn introductie de 2e plaats bij de verkiezing Auto van het Jaar 2004. Dit jaar, met de komst van de Mazda3 met dieselmotor, begin mei, is de verwachting dat er zon 6000 exemplaren van de Mazda3 Sport en Mazda3 Sedan verkocht zullen worden.

Eind november 2003 stond de revolutionaire Mazda RX-8 bij de Mazda-dealers in Nederland, de enige productieauto met een rotatiemotor. Voor deze bijzondere motor ontving Mazda vorig jaar de Internationale Engine of the Year Award 2003. Samen met andere modellen uit het gamma, zoals de Mazda Premacy, de Mazda MPV en de Mazda 323, zorgde dit model voor meer dan 30 procent van de verkoop van Mazda in Nederland.