20-1-2004
Mazda snelst groeiende Japanse automerk in Nederland
Het afgelopen jaar was voor Mazda in Nederland bijzonder succesvol.
Niet alleen werden er maar liefst drie nieuwe modellen geïntroduceerd,
ook de verkoop van nieuwe personenautos steeg aanzienlijk en wel met
43,7 procent.
Daarmee is Mazda en het snelst groeiende Japanse merk in Nederland en
gerekend over alle merken het op twee na snelst groeiende merk in
Nederland. In totaal werden er vorig jaar 11.147 Mazdas in Nederland
verkocht.
Het grootste aandeel in deze succesvolle cijfers werd geleverd door de
Mazda6, runner-up in de verkiezing Auto van het Jaar 2003. Begin 2003
werd de nieuwe Mazda2 geïntroduceerd, die als opvolger van de Demio
meer het Zoom-Zoom karakter van een Mazda van deze tijd uitstraalde.
Het afgelopen jaar werden er van deze nieuwe compacte auto uit het
B-segment totaal 1814 verkocht.
De Mazda6 was met 5470 eenheden de onbetwiste bestseller van 2003, een
stijging van 133,6 procent ten opzichte van het aantal in 2002 (2341).
Als opvolger van de zeer succesvolle Mazda 323 (totaal in Nederland
153.440 eenheden, in Europa 1.920.543) werd eind vorig jaar de Mazda3
geïntroduceerd. De auto behaalde meteen na zijn introductie de 2e
plaats bij de verkiezing Auto van het Jaar 2004. Dit jaar, met de
komst van de Mazda3 met dieselmotor, begin mei, is de verwachting dat
er zon 6000 exemplaren van de Mazda3 Sport en Mazda3 Sedan verkocht
zullen worden.
Eind november 2003 stond de revolutionaire Mazda RX-8 bij de
Mazda-dealers in Nederland, de enige productieauto met een
rotatiemotor. Voor deze bijzondere motor ontving Mazda vorig jaar de
Internationale Engine of the Year Award 2003. Samen met andere
modellen uit het gamma, zoals de Mazda Premacy, de Mazda MPV en de
Mazda 323, zorgde dit model voor meer dan 30 procent van de verkoop
van Mazda in Nederland.
AutoRai