Nieuwe SIRE campagne vóór en dóór jongeren onthuld
Winnende studenten bepalen gezicht bijzondere campagne Talent tegen Geweld
Amsterdam, 21 januari 2004 - Begin februari gaat de nieuwe SIRE-campagne
van start: Talent tegen Geweld. Deze campagne tegen zinloos geweld in de
leefomgeving van jongeren is uniek in de geschiedenis van SIRE. Hij is
namelijk ontwikkeld door jongeren in plaats van een professioneel
reclamebureau. Meer dan 150 studenten van ruim 11 opleidingen hebben vorig
jaar meer dan 400 ideeën voor de campagne ingestuurd na een oproep van
SIRE. Gisteravond werd in Club Panama in Amsterdam bekendgemaakt welke
talenten hebben gewonnen. De uitingen van deze studenten zijn
gezichtsbepalend voor de campagne die actueel inspeelt op het geweldsthema
dat onveranderd aandacht verdient.
Het doel van de campagne Talent tegen Geweld is jongeren bewuster te maken
van de oorzaken en gevolgen van geweld in de dagelijkse leefomgeving. Dit
onderwerp leeft het meest bij jongeren, zo is gebleken uit een onderzoek
dat SIRE naar aanleiding van het 35-jarig bestaan heeft laten uitvoeren
door Intomart. SIRE is van mening dat een campagne vóór jongeren het meest
effect heeft als deze dóór jongeren is gemaakt. Daarom werd vorig jaar de
Talent tegen Geweld-prijsvraag uitgeschreven.
Prijsuitreiking
De studenten konden meedingen in verschillende categorieën. Een deskundige
jury onder leiding van Michel van Honk, voorzitter van het SIRE-bestuur,
heeft alle uitingen beoordeeld. Dinsdagavond 20 januari heeft de jury de
winnende talenten bekendgemaakt . De prijsuitreiking vond plaats na een
gesprek tussen studenten, SIRE en betrokkenen over de campagne. De avond
werd gepresenteerd door Jack Spijkerman.
Over SIRE
SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderwerpen
die voor de samenleving belangrijk zijn maar niet door andere partijen
worden opgepakt, aan de orde te stellen en bespreekbaar te maken Dit
gebeurt via ideële - dus niet commerciële - campagnes. Sinds de oprichting
in 1967 zijn er meer dan 85 campagnes ontwikkeld, zoals 'De maatschappij,
dat ben jij' en 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.' De Talent
tegen Geweld-campagne werd o.a. mede mogelijk gemaakt door onder meer
communicatieadviesbureau Bennis Porter Novelli uit Amstelveen en Acta
Organisatie & Communicatie uit Den Haag.