Ingezonden persbericht


Nieuwe SIRE campagne vóór en dóór jongeren onthuld

Winnende studenten bepalen gezicht bijzondere campagne Talent tegen Geweld

Amsterdam, 21 januari 2004 - Begin februari gaat de nieuwe SIRE-campagne van start: Talent tegen Geweld. Deze campagne tegen zinloos geweld in de leefomgeving van jongeren is uniek in de geschiedenis van SIRE. Hij is namelijk ontwikkeld door jongeren in plaats van een professioneel reclamebureau. Meer dan 150 studenten van ruim 11 opleidingen hebben vorig jaar meer dan 400 ideeën voor de campagne ingestuurd na een oproep van SIRE. Gisteravond werd in Club Panama in Amsterdam bekendgemaakt welke talenten hebben gewonnen. De uitingen van deze studenten zijn gezichtsbepalend voor de campagne die actueel inspeelt op het geweldsthema dat onveranderd aandacht verdient.

Het doel van de campagne Talent tegen Geweld is jongeren bewuster te maken van de oorzaken en gevolgen van geweld in de dagelijkse leefomgeving. Dit onderwerp leeft het meest bij jongeren, zo is gebleken uit een onderzoek dat SIRE naar aanleiding van het 35-jarig bestaan heeft laten uitvoeren door Intomart. SIRE is van mening dat een campagne vóór jongeren het meest effect heeft als deze dóór jongeren is gemaakt. Daarom werd vorig jaar de Talent tegen Geweld-prijsvraag uitgeschreven.

Prijsuitreiking
De studenten konden meedingen in verschillende categorieën. Een deskundige jury onder leiding van Michel van Honk, voorzitter van het SIRE-bestuur, heeft alle uitingen beoordeeld. Dinsdagavond 20 januari heeft de jury de winnende talenten bekendgemaakt . De prijsuitreiking vond plaats na een gesprek tussen studenten, SIRE en betrokkenen over de campagne. De avond werd gepresenteerd door Jack Spijkerman.

Over SIRE
SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderwerpen die voor de samenleving belangrijk zijn maar niet door andere partijen worden opgepakt, aan de orde te stellen en bespreekbaar te maken Dit gebeurt via ideële - dus niet commerciële - campagnes. Sinds de oprichting in 1967 zijn er meer dan 85 campagnes ontwikkeld, zoals 'De maatschappij, dat ben jij' en 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.' De Talent tegen Geweld-campagne werd o.a. mede mogelijk gemaakt door onder meer communicatieadviesbureau Bennis Porter Novelli uit Amstelveen en Acta
Organisatie & Communicatie uit Den Haag.