Gemeente Dordrecht

Persbericht Dordrecht

Sociale Dienst Dordrecht komt goed uit vergelijking

De Sociale Dienst Dordrecht heeft betere resultaten dan gemiddeld op bijna alle indicatoren die zijn gehanteerd bij de Benchmark algemene bijstandswet 2003. Het was voor de vierde keer dat de sociale dienst deelnam aan de Benchmark en de resultaten zijn goed in vergelijking met andere gemeenten en in vergelijking met voorgaande jaren.

De benchmark is een instrument in het kader van kwaliteitsbeheer- en verbetering. Door een vergelijking van gegevens en prestaties met andere gemeenten en een analyse van de uitkomsten daarvan kunnen de eigen resultaten worden verbeterd. De benchmark wordt uitgevoerd door een speciaal projectbureau dat verbonden is aan de VNG. De basis van de benchmark is een uitgebreide vragenlijst. Dordrecht is ditmaal vergeleken met Groningen, Enschede, Arnheme, Nijmegen, Amsterdam, Breda, Den Bosch, Tilburg en Maastricht.

De Sociale Dienst Dordrecht presteert goed en efficiënt. De ontwikkeling van het klanten! bestand in Dordrecht was in 2002 g unstiger dan in de rest van het land. Vooral de uitstroom uit de bijstand was hoger. De tijdigheid van onderzoek naar de rechtmatigheid van de verstrekte uitkeringen is in orde. In vergelijking met voorgaande jaren en andere gemeenten waren de opbrengsten uit terugvordering en verhaal zeer hoog, het ziekteverzuim daalde van 12% naar 8,6%. De uitvoeringskosten zijn gestegen en dat heeft vooral te maken met de toenemende inspanningen van de gemeente om de uitstroom te bevorderen.

Punten van aandacht betreffen onder meer het relatief hoge aantal voorschotten dat verstrekt wordt; de hoogte van het bedrag bij ontdekking van fraude en het betrekkelijk geringe aantal maatregelen dat opgelegd wordt. De Sociale Dienst gaat na in hoeverre op deze punten verbetering kan worden gerealiseerd en of hierbij eventueel gebruik kan worden gemaakt van de ervaringen van andere gemeenten.