Gemeente Katwijk


* Resultaten klanttevredenheidsonderzoek KRV gemeenten goede basis voor de toekomst

---

Resultaten klanttevredenheidsonderzoek KRV gemeenten goede basis voor de toekomst

Rijnsburg/Valkenburg/Katwijk, 20 januari 2004

De resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd in de gemeenten Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg geven aan dat de inwoners tevreden zijn over het functioneren van de gemeente.

De gemeenten Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg wilden graag weten wat er leeft onder de inwoners. Daarom is eind vorig jaar een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de dienstverlening. Uit iedere gemeente hebben 850 willekeurig gekozen inwoners een enquête thuisgestuurd gekregen (de burgerpeiling) en zijn bij de balies van de gemeenten Katwijk en Rijnsburg (het balieonderzoek) vragenlijsten neergelegd die mensen konden invullen. De resultaten zijn goed. Bepaalde onderdelen zijn voor verbetering vatbaar, maar over het algemeen zijn de inwoners zeer tevreden over de dienstverlening van hun gemeente.

De burgerpeiling
In de enquête werden vragen gesteld rond vier thema's:


· Relatie burger en bestuur

· Telefonische en schriftelijke dienstverlening
· Woon- en leefomgeving

· Gemeentelijke informatievoorziening

De algemene conclusie van de burgerpeiling is dat de inwoners van de drie gemeenten honkvast zijn en zeer tevreden met het wonen in hun gemeente. Rijnsburg scoorde hierbij het rapportcijfer 7.1, Katwijk een 7.7 en Valkenburg een 7.8. In vergelijking met andere gemeenten een zeer goede beoordeling, omdat het gemiddelde rapportcijfer in burgerpeilingen een zeven is.

Toch zijn er ook kritiekpunten uit het onderzoek naar voren gekomen, zoals het onderhoud en het schoonhouden van straten en voorzieningen. Hier zou meer aandacht aan kunnen worden besteed. De informatievoorziening via de website kan worden verbeterd, dit zou interactiever kunnen. Ook wordt de schriftelijke correspondentie niet altijd correct afgehandeld. Niet iedereen krijgt nu altijd een ontvangstbevestiging of een schriftelijke reactie.

Balieonderzoek
Het balieonderzoek richtte zich op de tevredenheid over de dienstverlening aan de balies in Katwijk en Rijnsburg: is de dienstverlening voldoende klant- en resultaatgericht? Hoe oordelen de inwoners daarover? Valkenburg heeft besloten niet mee te doen aan het balieonderzoek, omdat de gemeente Valkenburg niet zoals Rijnsburg en Katwijk beschikt over een centrale publieksbalie, maar over twee afzonderlijke sectorbalies.

De meeste inwoners zijn zeer tevreden over de dienstverlening bij hun bezoek. De algemene dienstverlening aan de balies wordt zowel in Katwijk als in Rijnsburg gemiddeld met het rapportcijfer 8.0 gewaardeerd. Dit cijfer is, in vergelijking met andere gemeenten, relatief hoog.

Wat vinden de inwoners van Katwijk en Rijnsburg belangrijke aspecten van dienstverlening?

· Privacy

· Snelle afhandeling

· Goede kennis van zaken

· Een actief meedenkende medewerker

Relatief veel inwoners vinden het minder belangrijk dat:
· Zij telefonisch van tevoren een afspraak kunnen maken
· Er meer voorzieningen in het gemeentehuis komen

Uiteraard zijn ook hier punten voor verbetering vatbaar. Zo zijn de inwoners niet altijd tevreden over de openingstijden. Dit ondanks het feit dat Rijnsburg de meest ruime openingstijden heeft in de Duin- en Bollenstreek. Een onderzoek naar de mogelijkheden van andere of ruimere openingstijden ligt dan ook voor de hand volgens het onderzoek. Ook de privacy aan de balies is een aspect dat kan worden verbeterd. Eén conclusie mag echter worden getrokken: in vergelijking met veel andere gemeenten zijn er weinig grote knelpunten in de dienstverlening aan de balies van zowel Katwijk als Rijnsburg.

Toekomst
Alle drie de gemeenten vinden de mening van de inwoners over de dienstverlening zeer belangrijk. Ze zijn dan ook bijzonder verheugd dat zoveel inwoners bereid zijn geweest mee te werken aan de onderzoeken. De gelukkige winnaars van een dinerbon hebben daarover inmiddels bericht gekregen en krijgen de bon deze week nog toegestuurd. De eerste stap is gezet, het is nu aan de drie gemeenten om samen met de inwoners de dienstverlening nog verder te optimaliseren. De eerste aanzet daarvoor is inmiddels gegeven door één van de KRV-fusie werkgroepen de opdracht te geven om op basis van de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek met concrete voorstellen te komen. Belangrijk uitgangspunt daarbij: de kritiekpunten van nu zijn de verbeterpunten van de toekomst!

Klik hier voor de resultaten van de Burgerpeiling of het Balieonderzoek.