AutoRai

21-1-2004

Dubbelslag voor Mitsubishi in 26ste Dakar Rally

Natuurlijk werd er vooraf gezegd dat het wel weer een walk-over zou worden voor Mitsubishi. Maar Le Dakar mag nimmer worden onderschat.

Deze editie was misschien wel de zwaarste in de geschiedenis en de overwinning was dan ook geen vanzelfsprekende afsluiting van een zegetocht, maar veeleer een verdiend einde van een helletocht.

Tweevoudig wereldkampioen rally, Miki Biasion begon Le Dakar goed in zijn Pajero Evo. Na de openingsproef leidde hij het klassement. Net als Stephane Peterhansel, die als tweede eindigde in de tweede special, ging hij uit van het principe dat een goed begin het halve werk is. Maar het was nog veel te vroeg om (kostbare) fouten te maken, daar waren beide Pajero Evo-rijders goed van doordrongen. Dus werd er nog relatief rustig gereden in de verraderlijke, modderige omstandigheden. Ook de winnaar van vorig jaar, Hiroshi Masuoka, die de derde Pajero Evo bestuurde hield zich nog in. Hij stond zesde na dag twee. De hele rally-karavaan realiseerde zich dat de woestijn uiteindelijk de meedogenloze scherprechter zou zijn. Een keihard feit waar Miki Biasion veel te vroeg mee geconfronteerd zou worden.

Een ander feit: de tegenstand van ondermeer Nissan (met Colin McRae en veteraan Vatanen), Volkswagen (met Kleinschmidt) en BMW (met de ervaren Luc Alphand) bleek zeer geducht. Desondanks bezetten de drie Pajero Evos na de eerste proef op Afrikaans grondgebied de 1e, de 2e en de 5e plaats. Andrea Mayer zat Jutta Kleinschmidt in de Touareg op de hielen en stond na de vierde dag op een keurige 12e plaats met haar ondersteunende Pajero. Daarna werden de proeven langer, maar vooral sneller. Peterhansel bouwde dus zijn voorsprong uit. Hij won de etappe naar Quarzazate en Masuoka volgde op enkele minuten. Biasion verloor echter kostbare tijd, die hij de volgende dag probeerde in te halen. Hierbij werd hij verrast door een forse kuil. Het gevolg was een koprol en een voortijdig einde van de rally. Vanaf dat moment kwam het aan op Masuoka en Peterhansel.

Masuoka en Peterhansel aan elkaar gewaagd
De druk voor de rijders begon toe te nemen. Vooral voor Peterhansel, die vorig jaar op de laatste dag een zekere overwinning uit handen gaf. Zes jaar had hij nu al moeten wachten op een overwinning in een auto. En nu moest hij Masuoka door achtereenvolgens een lekke band en een navigatiefoutje voor laten gaan. Het goede nieuws was dat beiden inmiddels een dik half uur los waren van de in derde positie rijdende McRae met zn Nissan. Dat het kan verkeren bleek op weg naar Tidjikja in Mauritanië. Masuoka verloor anderhalf uur door problemen met de versnellingsbak en Peterhansel won de etappe, maar wist zich vanaf dat moment niet meer in de rug gedekt door zijn teammaat. Op een goed uur volgde nu een BMW. Andrea Mayer assisteerde Masuoka en verloor eveneens veel tijd. De zeer lange etappe naar Nema (736 km) werd weer gewonnen door Masuoka, die geen enkel probleem kende op deze zware dag. Daardoor hernam hij zijn 2e plaats in het klassement op een moment dat meer dan de helft van de Dakar-karavaan in zeer grote problemen verkeerde. Met Mayer op een zesde positie kon Sven Quandt, die leiding geeft aan Mitsubishi Motors Motor Sport, in Nema dan ook een tevreden man zijn. Toen hij hoorde dat de twee etappes door Mali richting de rustdag in Burkina Faso onder meer om veiligheidsredenen werden geneutraliseerd zei hij: Tot zover was het een echte Dakar, maar misschien is het voor sommigen te zwaar. Bovendien gaat de veiligheid van alle Dakar-deelnemers boven alles.

Negende Dakar-overwinning
Tijdens de resterende rally-dagen diep in donker-Afrika - na het bivak in Bobo-Dioulasso - probeerden beide Pajero Evo-rijders zoveel mogelijk risicomijdend en consoliderend te rijden. Dit lukte redelijk. Ondanks een paar navigatiefouten, een lekke band voor Masuoka en de gevaren van het harde kamelengras, kwamen Peterhansel en Masuoka met een veilige voorsprong op de ernstig uitgedunde concurrentie aan in Nouakchott. Op dit punt realiseerde Hiro zich dat het idioot zou zijn een poging te ondernemen zijn teammaat te passeren. Peterhansel kon zich geestelijk gaan voorbereiden op een historische dag. En het werd een historische dag. Peterhansel behaalde zijn eerste Dakar-overwinning in een auto. Hij werd daarmee na Hubert Auriol pas de tweede man in de historie, die Dakar zowel op de motor als in een auto op zijn naam wist te brengen. En met de dubbele winst voor de zeer succesvolle Pajero Evos is het de vierde Dakar-overwinning in successie voor Mitsubishi, terwijl het totaal nu op negen staat. Op naar de tiende dus. Het bleef nog lang onrustig in de hoofdstad van Senegal