EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Zoetermeer, 21 januari 2004

Persbericht

EVO gematigd positief over proef dynamische inhaalverbod

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat dit jaar twee proeven houden met dynamische inhaalverboden voor vrachtauto's. Doel is om te kijken in hoeverre dit de doorstroming van het verkeer kan bevorderen. EVO staat positief tegenover dynamische inhaalverboden. Nu gelden de inhaalverboden het gehele jaar door voor vaste trajecten en op vaste momenten. Een dynamisch systeem moet van moment tot moment kunnen bepalen of het inhaalverbod van kracht moet zijn of niet.

Het Ministerie wilde de proef eerst tot trajecten met drie rijstroken beperken. EVO heeft zich hier tegen verzet. Inhaalverboden gelden nu alleen op trajecten met twee rijstroken. Om goed inzicht in de effecten van een dynamisch inhaalverbod te krijgen als zodanig maar ook in vergelijking met een dynamisch inhaalverbod, moet de proef op trajecten met twee rijstroken plaatsvinden. Het Ministerie doet nu een proef op zowel een traject met twee rijstroken als een traject met drie rijstroken.

Een succesvolle proef staat of valt volgens EVO met een goede voorlichting aan alle weggebruikers. Inhaalverboden leiden vaak tot ergernissen tussen weggebruikers. Door het inhaalverbod bezetten vrachtauto's de rechterbaan en maken het voor personenauto's moeilijk om een afrit te nemen. Deze duiken dan vaak in de zogenoemde 'remruimte' van vrachtauto's. Vrachtauto's moeten dan plotseling remmen, waardoor onveilige situaties ontstaan.

Overigens is uit onderzoeken door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat niet gebleken dat inhaalverboden voor vrachtauto's leiden tot minder ongelukken en minder files. Het enige voordeel van een inhaalverbod is een rustiger verkeersbeeld. Wellicht dat een dynamisch gebruik van inhaalverboden (zou ook kunnen gelden voor het overige verkeer) wel bijdraagt aan een verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid. Voor een goede acceptatie van inhaalverboden is helder inzicht bij de verkeersdeelnemers in de noodzaak van de maatregel van groot belang. Dynamische inhaalverboden lijken hierop een beter zicht te bieden.

EVO pleit er voor dynamische inhaalverboden onderdeel te maken van een groter pakket aan maatregelen, die de benutting van de beschikbare capaciteit vergroten. Bijvoorbeeld het instellen van doelgroepstroken voor vrachtauto's waardoor deze gescheiden van het andere verkeer kunnen doorrijden. Vooral in de spits kan de doorstroming verbeteren door de spitsstroken te reserveren voor het vrachtverkeer.