Gemeente Alkmaar


Rijksbezuinigingen op openbaar vervoer dwingen Alkmaarse politiek tot keuzes

Alkmaar, 21 januari 2004

Tot 2008 zal Alkmaar geconfronteerd worden met bezuinigingen op de rijksbijdragen voor het openbaar vervoer van in totaal EUR 1.357.000. Deze forse financiële tegenvaller is extra aanleiding om de Alkmaarse visie op het openbaar vervoer in de stad en de regio te herzien. Op basis van politieke besluitvorming zal vervolgens gekeken moeten worden hoe het toekomstige lijnennet en de bijbehorende dienstregeling er uit komt te zien. De raad, aldus het college, zal hierover richtinggevende uitspraken moeten doen. B&W vinden het belangrijk dat het openbaar vervoer blijft voldoen aan de vraag van de reizigers. De kwaliteit zal, ook in financieel mindere tijden, verder verbeterd kunnen en moeten worden.

Om na te gaan aan welke kwaliteitseisen het openbaar vervoer in deze regio moet en kan voldoen en of het huidige openbaar vervoer verbetering behoeft is een inventarisatie gehouden onder diverse vertegenwoordigers van verschillende reizigersgroepen. Voor verbetering vatbaar zijn: de aansluiting bus-trein, bus-bus (dienstregeling); de afstemming dienstregeling specials op specifieke doelgroepen; de marketingacitiviteiten (gebruikmakend van distributiekanalen vertegenwoordigers reizigersgroepen); de reisinformatie (dienstregelinginformatie); het proces van omleidingen (tijdelijke reisinformatie).

Naast deze concrete actiepunten wordt per lijn onderzocht of de gemiddelde snelheid verhoogd kan worden of dat de betrouwbaarheid kan worden vergroot. Verder worden de mogelijkheden nagegaan van het "strekken" (= kleine omrijroutes uit de buslijnen halen) van streeklijnen. De snelheid van de bussen neemt daardoor toe alsmede de aantrekkelijkheid van de buslijn. Tegelijkertijd nemen de kosten van de lijn af.

Openbaar vervoer in de toekomst
Hoe dan ook het gemeentebestuur zal mede rekeninghoudend met de bezuinigingen op de rijksbijdragen voor openbaar vervoer keuzes moeten maken ten aanzien van het openbaar vervoeraanbod in Alkmaar en de regio. Daarbij zijn drie scenario's denkbaar:

1. referentiescenario (= handhaving huidige productformules, lijnennet en dienstregeling)

2. streek- en servicebusscenario (= opheffen van de stadsbussen)
3. streek- en stadsbusscenario (= opheffen Alkmaarse servicebussen)

Ten opzichte van het referentiescenario zal het openbaar vervoergebruik fors afnemen als de stadsbussen worden geschrapt. Als de servicebussen zouden komen te vervallen, dan vindt een verschuiving plaats naar de OV-Tax van met name WVG-gerechtigden. Ook zal een klein deel besluiten te stoppen met het reizen met het openbaar vervoer (25%). Het schrappen van de servicebussen betekent dat een uniek systeem met een sociale functie - en goed gewaardeerd door de reizigers - komt te vervallen. Kiezen uit een van de drie scenario's alleen is onvoldoende om de rijksbezuinigingen het hoofd te kunnen bieden. Aanvullende opties als structureel extra financiële middelen beschikbaar stellen, zoals nu voor 2004 is gedaan (EUR 170.000), behoort tot de mogelijkheden. Maar ook andere varianten zijn denkbaar, zoals het niet (meer) exploiteren van de Vronermeerlijn en/of Boekelermeerlijn en het schrappen van lijnen of lijndelen.

Financiering
Een mogelijkheid om de extra kosten die het instandhouden van het openbaar vervoer met zich mee brengen is het verhogen van de OZB. Voor 2004 heeft de gemeenteraad ingestemd met een meer dan trendmatige stijging van tarieven en belastingen met 4,5 %. Financiering van het OV vanuit de parkeeropbrengsten is ook een optie, maar dit houdt in dat via een andere weg deze kosten moeten worden gecompenseerd. Dit betekent echter wel een wijziging ten opzichte van de gebruikelijke begrotingssystematiek.

21 januari 2004