NMBS

21 januari 2004

Congres Rail meets Road - Ontmoetingen rond mobiliteit Mobiliteitsdebat op gang getrokken

Op 20 en 21 januari 2004 tijdens het Internationaal Auto- en Motosalon organiseerden VBO, FEBIAC en NMBS het drukbijgewoonde congres Rail meets Road - Ontmoetingen rond mobiliteit. Basis voor het congresprogramma waren de resultaten van een bevraging van 170 bedrijven over mobiliteit (behoeften, mogelijke oplossingen, nieuwe tendensen enz.) door The Boston Consulting Group (BCG). De drie initiatiefnemers onderlijnen dat Rail meets Road duidelijk heeft bijgedragen tot een mentaliteitswijziging. Er is een open dialoog tussen de bedrijfs-, wetenschappelijke en politieke wereld alsook tussen de werelden van de verschillende vervoersmiddelen (auto/vrachtwagen/tweewieler - spoor/tram/metro/bus) op gang gebracht. Ook het uitwerken van concrete oplossingen gericht op een optimaal gecombineerd gebruik van de verschillende vervoersmodi is een stap dichterbij gekomen.

Voor Filiep Deforche, Vice President van BCG, geven de resultaten van de enquête duidelijk aan dat de bedrijven in toenemende mate concurrentieel nadeel ondervinden van de toenemende mobiliteitsproblematiek op onze wegen. "Toch blijft de verplaatsing van zowel personen als goederen grotendeels over diezelfde (auto)wegen gebeuren. Reden hiervoor is het gebrek aan volwaardige alternatieven. Het gebruik van de auto moeilijker of duurder maken zal daar volgens de deelnemers aan het onderzoek weinig aan veranderen. Financiële stimuli voor het openbaar vervoer, het carpoolen en het gebruik van tweewielers kunnen volgens hen wel helpen. Naast bijkomende - weliswaar beperkte - infrastructuurinvesteringen, zal het er vooral op aankomen de bestaande capaciteit aan autowegen, spoorwegen en andere vormen van openbaar vervoer efficiënter te gebruiken en veel beter op elkaar af te stemmen. Voorts leert de enquête dat vooral het goederenvervoer over de korte afstand - waar vandaag geen echte alternatieven voor bestaan - nood heeft aan een efficiënter gebruik van vrachtwagens en van hun laadvermogen. Over de lange afstand pleiten de mobiliteitsverantwoordelijken vooral voor een scheiding tussen de goederen- en de passagiersstromen", zo geeft Deforche nog mee.

"Enerzijds versterkt de NMBS haar inspanningen om een geheel van operationele verbeteringen te verwezenlijken. Op die manier wil de NMBS de kwaliteit van haar dienstverlening garanderen zowel voor het reizigers- als voor het goederenvervoer. Ze zet ook haar investeringsprogramma in die zin verder. Een voorbeeld hiervan is het verderzetten van de infrastructuurinvesteringen bestemd voor het GEN (Gewestelijk Expres Net). Al deze verschillende acties zijn volledig in overeenstemming met het plan Move, dat een grondige maar noodzakelijke herstructurering van het bedrijf beoogt. Het bedrijf moet nog efficiënter en competitiever worden, conform de Europese eisen. Anderzijds zal de NMBS de complementariteit tussen de verschillende openbaar vervoersmaatschappijen nog meer promoten. Door het ontwikkelen van onder meer het concept van de parkeerplaatsen aan het station en het gecombineerd transport, wordt ingegaan tegen de clichés over de concurrentie met het autoverkeer en -vervoer. Nochtans kan de NMBS niet alleen handelen. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid opnemen in de uitdaging die de mobiliteit ons stelt. Overleg kan tot een nog efficiëntere samenwerking leiden die beantwoordt aan de verwachtingen van burgers en bedrijven. Zo kunnen we samenwerken aan een mobielere en dynamischere samenleving, met respect voor het milieu", aldus Karel Vinck, afgevaardigd bestuurder, en Alain Deneef, voorzitter van de raad van bestuur van de NMBS.

Luc Bontemps
, afgevaardigd bestuurder van FEBIAC, stelde het erg duidelijk: "Voor de automobielfederatie is unimodaal denken en handelen verleden tijd. Onze actieve steun aan Rail meets Road is daar het beste bewijs van. Hoewel auto en vrachtwagen ook in de toekomst onmisbaar blijven, moeten we een beroep durven doen op vernieuwende vervoersconcepten. Vooral de groei van het vrachtverkeer gedurende de volgende jaren, moet gespreid worden over de verschillende vervoersmiddelen. Inzake personenvervoer werd duidelijk dat dringend werk dient gemaakt van voorstedelijk openbaar vervoer rond de grote steden, de zogenaamde GEN's. De eerste stappen daartoe zijn gezet, maar we zijn er nog lang niet. Zo zijn vlotte overstapfaciliteiten en voldoende parkeermogelijkheden voor auto en tweewieler een essentiële schakel om pendelaars te overtuigen om van deze GEN's gebruik te maken.

Wil België inzake het goederenvervoer zijn positie als logistieke draaischijf van een uitgebreid Europa versterken, dan moet het fors investeren in multimodale infrastructuur. Bovendien is het duidelijk dat multimodaliteit slechts een deel van de oplossing is; de vrachtwagen zal immers een centrale rol blijven spelen in het opvangen van de toekomstige vervoersgroei. Bijgevolg pleit FEBIAC eveneens voor maatregelen en investeringen die de efficiëntie én de capaciteit van het wegvervoer verhogen", aldus Bontemps.

Voor Baudouin Velge, directeur van het economisch departement van het VBO, is het duidelijk dat er voor het mobiliteitsvraagstuk geen gemakkelijke oplossingen bestaan. "Er moet eerst en vooral worden gewerkt aan een grondige wijziging van ons denken en doen. Mobiliteit is zowel maatschappelijk als economisch zeer belangrijk en dat zal ook in de toekomst zo blijven. De vervoersbehoeften zullen nog verder toenemen; hieraan beantwoorden zal niet kunnen met de methodes van vandaag. In een ingewikkeld land als België met zijn verschillende bevoegdheidsniveaus moet daarom de prioriteit uitgaan naar het voeren van een coherent beleid. Dit betekent dat de betrokken beleidsverantwoordelijken bereid zijn naar elkaar te luisteren, van elkaar te leren en hun mobiliteitsbeleid onderling meer gaan afstemmen. Populaire maatregelen zoals het `gratis maken' van het woon-werkverkeer per spoor passen daar niet in, zeker niet wanneer zij eenzijdig worden opgelegd. Met Rail meets Road tonen we nu net aan dat een open dialoog de aanzet kan vormen tot het oppuntstellen van een gemeenschappelijke visie over de rol en doelstellingen van het vervoerbeleid. De actieve deelname aan het congres van de vijf ministers bevoegd voor mobiliteit in ons land is in dat verband alvast een goed teken", zo besluit Velge.

Rail meets Road is een initiatief van het VBO, FEBIAC en de NMBS, in samenwerking met de MIVB, De Lijn en TEC, en kreeg de actieve steun van The Boston Consulting Group en Siemens. Zie ook www.railmeetsroad.be.