21 januari 2004
Congres Rail meets Road - Ontmoetingen rond mobiliteit
Mobiliteitsdebat op gang getrokken
Op 20 en 21 januari 2004 tijdens het Internationaal Auto- en Motosalon
organiseerden VBO, FEBIAC en NMBS het drukbijgewoonde congres Rail
meets Road - Ontmoetingen rond mobiliteit. Basis voor het
congresprogramma waren de resultaten van een bevraging van 170
bedrijven over mobiliteit (behoeften, mogelijke oplossingen, nieuwe
tendensen enz.) door The Boston Consulting Group (BCG). De drie
initiatiefnemers onderlijnen dat Rail meets Road duidelijk heeft
bijgedragen tot een mentaliteitswijziging. Er is een open dialoog
tussen de bedrijfs-, wetenschappelijke en politieke wereld alsook
tussen de werelden van de verschillende vervoersmiddelen
(auto/vrachtwagen/tweewieler - spoor/tram/metro/bus) op gang gebracht.
Ook het uitwerken van concrete oplossingen gericht op een optimaal
gecombineerd gebruik van de verschillende vervoersmodi is een stap
dichterbij gekomen.
Voor Filiep Deforche, Vice President van BCG, geven de resultaten van
de enquête duidelijk aan dat de bedrijven in toenemende mate
concurrentieel nadeel ondervinden van de toenemende
mobiliteitsproblematiek op onze wegen. "Toch blijft de verplaatsing
van zowel personen als goederen grotendeels over diezelfde (auto)wegen
gebeuren. Reden hiervoor is het gebrek aan volwaardige alternatieven.
Het gebruik van de auto moeilijker of duurder maken zal daar volgens
de deelnemers aan het onderzoek weinig aan veranderen. Financiële
stimuli voor het openbaar vervoer, het carpoolen en het gebruik van
tweewielers kunnen volgens hen wel helpen. Naast bijkomende -
weliswaar beperkte - infrastructuurinvesteringen, zal het er vooral op
aankomen de bestaande capaciteit aan autowegen, spoorwegen en andere
vormen van openbaar vervoer efficiënter te gebruiken en veel beter op
elkaar af te stemmen. Voorts leert de enquête dat vooral het
goederenvervoer over de korte afstand - waar vandaag geen echte
alternatieven voor bestaan - nood heeft aan een efficiënter gebruik
van vrachtwagens en van hun laadvermogen. Over de lange afstand
pleiten de mobiliteitsverantwoordelijken vooral voor een scheiding
tussen de goederen- en de passagiersstromen", zo geeft Deforche nog
mee.
"Enerzijds versterkt de NMBS haar inspanningen om een geheel van
operationele verbeteringen te verwezenlijken. Op die manier wil de
NMBS de kwaliteit van haar dienstverlening garanderen zowel voor het
reizigers- als voor het goederenvervoer. Ze zet ook haar
investeringsprogramma in die zin verder. Een voorbeeld hiervan is het
verderzetten van de infrastructuurinvesteringen bestemd voor het GEN
(Gewestelijk Expres Net). Al deze verschillende acties zijn volledig
in overeenstemming met het plan Move, dat een grondige maar
noodzakelijke herstructurering van het bedrijf beoogt. Het bedrijf
moet nog efficiënter en competitiever worden, conform de Europese
eisen. Anderzijds zal de NMBS de complementariteit tussen de
verschillende openbaar vervoersmaatschappijen nog meer promoten. Door
het ontwikkelen van onder meer het concept van de parkeerplaatsen aan
het station en het gecombineerd transport, wordt ingegaan tegen de
clichés over de concurrentie met het autoverkeer en -vervoer. Nochtans
kan de NMBS niet alleen handelen. Iedereen moet zijn
verantwoordelijkheid opnemen in de uitdaging die de mobiliteit ons
stelt. Overleg kan tot een nog efficiëntere samenwerking leiden die
beantwoordt aan de verwachtingen van burgers en bedrijven. Zo kunnen
we samenwerken aan een mobielere en dynamischere samenleving, met
respect voor het milieu", aldus Karel Vinck, afgevaardigd bestuurder,
en Alain Deneef, voorzitter van de raad van bestuur van de NMBS.
Luc Bontemps
, afgevaardigd bestuurder van FEBIAC, stelde het erg duidelijk: "Voor
de automobielfederatie is unimodaal denken en handelen verleden tijd.
Onze actieve steun aan Rail meets Road is daar het beste bewijs van.
Hoewel auto en vrachtwagen ook in de toekomst onmisbaar blijven,
moeten we een beroep durven doen op vernieuwende vervoersconcepten.
Vooral de groei van het vrachtverkeer gedurende de volgende jaren,
moet gespreid worden over de verschillende vervoersmiddelen. Inzake
personenvervoer werd duidelijk dat dringend werk dient gemaakt van
voorstedelijk openbaar vervoer rond de grote steden, de zogenaamde
GEN's. De eerste stappen daartoe zijn gezet, maar we zijn er nog lang
niet. Zo zijn vlotte overstapfaciliteiten en voldoende
parkeermogelijkheden voor auto en tweewieler een essentiële schakel om
pendelaars te overtuigen om van deze GEN's gebruik te maken.
Wil België inzake het goederenvervoer zijn positie als logistieke
draaischijf van een uitgebreid Europa versterken, dan moet het fors
investeren in multimodale infrastructuur. Bovendien is het duidelijk
dat multimodaliteit slechts een deel van de oplossing is; de
vrachtwagen zal immers een centrale rol blijven spelen in het opvangen
van de toekomstige vervoersgroei. Bijgevolg pleit FEBIAC eveneens voor
maatregelen en investeringen die de efficiëntie én de capaciteit van
het wegvervoer verhogen", aldus Bontemps.
Voor Baudouin Velge, directeur van het economisch departement van het
VBO, is het duidelijk dat er voor het mobiliteitsvraagstuk geen
gemakkelijke oplossingen bestaan. "Er moet eerst en vooral worden
gewerkt aan een grondige wijziging van ons denken en doen. Mobiliteit
is zowel maatschappelijk als economisch zeer belangrijk en dat zal ook
in de toekomst zo blijven. De vervoersbehoeften zullen nog verder
toenemen; hieraan beantwoorden zal niet kunnen met de methodes van
vandaag. In een ingewikkeld land als België met zijn verschillende
bevoegdheidsniveaus moet daarom de prioriteit uitgaan naar het voeren
van een coherent beleid. Dit betekent dat de betrokken
beleidsverantwoordelijken bereid zijn naar elkaar te luisteren, van
elkaar te leren en hun mobiliteitsbeleid onderling meer gaan
afstemmen. Populaire maatregelen zoals het `gratis maken' van het
woon-werkverkeer per spoor passen daar niet in, zeker niet wanneer zij
eenzijdig worden opgelegd. Met Rail meets Road tonen we nu net aan dat
een open dialoog de aanzet kan vormen tot het oppuntstellen van een
gemeenschappelijke visie over de rol en doelstellingen van het
vervoerbeleid. De actieve deelname aan het congres van de vijf
ministers bevoegd voor mobiliteit in ons land is in dat verband alvast
een goed teken", zo besluit Velge.
Rail meets Road is een initiatief van het VBO, FEBIAC en de NMBS, in
samenwerking met de MIVB, De Lijn en TEC, en kreeg de actieve steun
van The Boston Consulting Group en Siemens. Zie ook
www.railmeetsroad.be.
NMBS