Provincie Overijssel

Provinciale Staten nemen zorg voor patint onder de loep

Patiënten en belangenorganisaties in Overijssel krijgen lang niet altijd de aandacht die ze verdienen. Dat bleek tijdens de discussies die de Statencommissie Zorg en Cultuur gisteren heeft gevoerd bij het Patiënten Consumenten Platform Zwolle. Met name patiënten in de geestelijke gezondheidszorg komen wat dat betreft tekort.

De kwaliteitswet stelt dat zorg doelmatig, doeltreffend en patiëntgericht moet zijn. Geconstateerd werd dat dit laatste er nog wel eens bij in schiet. Verder werd gesproken over korte lijnen die ingevoerd moeten worden. In Twente lijkt het redelijk te gaan, maar in de regio Zwolle zijn grote problemen. Bovendien is er behoefte aan een centraal loket waar alle vragen beantwoord kunnen worden en waar je daadwerkelijk wordt verder geholpen.

Vraaggericht

Overeenstemming was er over het feit dat vraaggerichte zorg het uitgangspunt moet zijn. Het is heel herkenbaar dat mensen niet weten waar ze heen moeten. Individuele begeleiding is daarbij belangrijk om verder geholpen te worden, bijvoorbeeld van indicatie naar daadwerkelijke zorg. De metafoor van de supermarkt werd aangehaald, waarbij op dit moment de winkel een Oostblok-tafereel is: veel is uitverkocht en je weet niet waar alles staat. Provinciale Staten kunnen daarbij een sterkere regierol op zich nemen. Zij kunnen een rol spelen in het stimuleren van de samenwerking, met subsidies of andere machtsmiddelen om daarmee de keten voor de burger te verbeteren.

Ook de rol die patiëntenorganisaties in relatie tot de huisartsenzorg spelen, is voor verbetering vatbaar. De inspraak en invloed van de platforms, bijvoorbeeld in de vorming van huisartsenposten, wordt meestal te laat ingezet. De beroepsgroep is niet gewend om inspraak te organiseren en inbreng van patiëntenbelangen toe te laten.

Meer informatie: nieuwsredactie@prv-overijssel.nl © 2004 Provincie Overijssel