Wageningen Universiteit

Persbericht

22 januari 2004, nr. 011

Oratie prof. Antonides

Consument prefereert minder nadeel boven meer voordeel

Voor consumenten heeft een beperking van het verlies of nadeel een grotere waarde dan even grote winst of voordeel. Consumenten die cholesterolverlagende boter zien als een product dat een ongezonde situatie herstelt (beperking van verlies) zullen dit product eerder kopen dan consumenten die de boter zien als een product waarvan men gezonder wordt (winst). Dat stelt prof.dr. Gerrit Antonides in zijn oratie op 22 januari aan Wageningen Universiteit bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar Economie van consumenten en huishoudens.

In zijn oratie Hoe economisch zijn consumenten en huishoudens? gaat prof. G. Antonides in op het beoordelingsgedrag van consumenten. Bij het vergelijken van producten en diensten kiezen consumenten voor dat wat gebruikelijk is, het meest voor de hand ligt of wat niet afwijkt van de bestaande situatie. Producten van onbekende, niet voor de hand liggende merken delven daardoor vaak het onderspit ten gunste van merken waarvoor bijvoorbeeld meer reclame wordt gemaakt en die daardoor bekender zijn.

In hun vergelijking van producten weegt de consument weliswaar de voordelen af tegen de nadelen, maar daarbij geldt dat nadelen zwaarder wegen dan evengrote voordelen. Zo zullen consumenten in de vergelijking van biologische voeding met de gebruikelijke voeding, het voordeel van dier- en milieuvriendelijkheid lager beoordelen dan het nadeel van de hogere prijs. Als een vergelijking lastig is te maken, bijvoorbeeld omdat er maar één product te koop is, gaan consumenten af op gemakkelijk te beoordelen kenmerken van het product, zoals beschadigingen. Door het ontbreken van een referentiekader zijn zij in die gevallen bereid veel meer te betalen dan wanneer er naast het beschadigde exemplaar onbeschadigde artikelen liggen.

Is een product of artikel eenmaal in bezit, dan zijn consumenten weinig geneigd om het te ruilen of af te staan. Ook hier geldt dat het verlies van een product als erger wordt ervaren, dan het verkrijgen ervan als gunstig wordt gezien. Om die reden zijn burgers minder gevoelig voor de voorinhouding van inkomstenbelastingen dan voor extra bijbetalingen achteraf. Ook storen zij zich veelal minder aan voorheffingen van het energieverbruik dan aan bijbetalingen na het stookseizoen.

Ongeduld
Prof. Antonides gaat in zijn oratie ook in op de neiging van consumenten om het consumeren niet uit te stellen. Deze zogenoemde discontovoet is een maat voor het ongeduld om te consumeren. Hoe hoger de discontovoet, hoe ongeduldiger de consument. Jongeren hebben een hogere discontovoet dan ouderen, vanwege hun nog beperkte zelfcontrole en het voor hen relatief langzaam verstrijken van de tijd. Door een hoge discontovoet stellen consumenten de aanschaf van energiezuinige apparaten uit of kopen zij later een huis. Wel blijkt uit Amerikaans onderzoek dat de discontovoet kan worden verlaagd. Werknemers blijken eerder bereid te investeren in hun pensioen als dit wordt betaald uit toekomstige loonsverhogingen. Op soortgelijke manier doen bezuinigingen minder pijn in de vorm van inkomensbevriezing of verminderde stijging van toekomstige inkomens; of maken werknemers zich minder druk om een lager inkomen in de toekomst dan in het heden. Waarschijnlijk kennen consumenten daarom ook minder gewicht toe aan de gevolgen van verkeerde voeding, overgewicht, milieuonvriendelijk gedrag en te grote schulden. Het onderzoeksteam van prof. Antonides zal zich komende jaren onder meer op dit mechanisme van zelfcontrole concentreren.

Huishoudens
Prof. Antonides heeft onderzocht hoe men binnen een huishouden de billijkheid van economische beslissingen beoordeelt. Dit is vooral van belang bij conflicten over de verdeling van tijd en geld. Een dure persoonlijke uitgave betekent voor de ene partner winst, maar voor de ander partner verlies dat als onbillijk wordt beschouwd. Als de uitgave echter uit extra inkomen van de partner komt, vatten beide huisgenoten het niet meer op als verlies, maar als een kleinere winst. Dit laatste wordt veel billijker gevonden. Hoewel in de economie tijd vaak in geld wordt gewaardeerd, blijkt in huishoudens een vermindering van huishoudelijke arbeidstijd door de partner moeilijker te verteren dan een dure persoonlijke uitgave door de partner.

Prof. Gerrit Antonides (1951) studeerde psychologie aan de Universiteit Utrecht en promoveerde in 1988 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam waar hij daarna als universitair (hoofd)docent actief was. Vanaf 2002 is hij verbonden aan Mansholt Graduate School van Wageningen UR.