Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


donderdag 22/01/2004
BTTB-voorstel Anti-Filetramlijnen tijdens werken Ring Antwerpen (R1)

Naar aanleiding van het VAB-debat over de ringwerken in Antwerpen brengt de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB vzw) een alternatief tramplan naar buiten. Zoals iedereen verwacht de BTTB grote mobiliteitsproblemen tijdens de werken. Ondanks de gewaardeerde inspanningen van het Vlaams Gewest, zoals doorstromingsmaatregelen en de bestelling van 130 grote bussen, vreest de BTTB dat De Lijn er niet zal in slagen om extra reizigers aan te trekken en deze ook te kunnen vervoeren. De Lijn kampt namelijk nu reeds met een tekort aan capaciteit. Bovendien zullen de reeds bestaande doorstromingsproblemen alleen erger worden als de ringwerken van start gaan. De BTTB werkte een alternatief plan uit. Twee bijkomende 'Anti-filetramlijnen' moeten soelaas brengen. Deze tramlijnen maken maximaal gebruik van de premetrotunnels.

Openbaar vervoer is voor (potentiële) klanten enkel een aantrekkelijk en betrouwbaar alternatief mits:
Voldoende capaciteit met een hoog aanbod en liefst grote voertuigen
Voldoende betrouwbaarheid en reissnelheid door gegarandeerde goede doorstroming
Snelle tramverbindingen tussen meerdere randparkings (Metropolis, Zwijndrecht) en centrumbestemmingen Betere trambediening van de NMBS-stations Antwerpen-Centraal, Berchem en Luchtbal
Snelle tramverbindingen onder het centrum door van noord naar zuid en van oost naar west

Het BTTB-voorstel : de anti-filetramlijnen

Uitgangspunt is dat de tram op eigen bedding en via de premetrotunnels het betrouwbaarste en snelste alternatief biedt, zeker tijdens de Ringwerken. De in gebruik zijnde tunnels bieden nog ruimte voor extra lijnen.

Omdat er in Antwerpen tegen midden 2004 slechts 10 nieuwe Hermelijntrams bijkomen, zijn slechts twee extra antifile-tramlijnen en een verlenging mogelijk. De overige trams blijven nodig op het bestaande net.

Voorgestelde anti-filetramlijnen:

lijn 111: P&R Metropolis (Noorderlaan)- Groenendaallaan - NMBS-station Luchtbal - premetro via Sportpaleis, Schijnpoort, Astrid en Diamant (NMBS Centraal Station), Planitn - bovengronds langs NMBS station Berchem - Groenenhoek - Gitschotellei - Deurne-Zuid (Eksterlaar)
lijn 112: Deurne Wim Saerenspl. - de Gryspeerstraat - premetro via Schijnpoort, Astrid en Diamant (NMBS Centraal Station), Plantin - bovengronds langs Belgiëlei - Harmonie - Van Rijswijcklaan - Hoboken Zwaantjes - Schoonselhof De bestaande tramlijn 15 wordt verlengd van Linkeroever door Zwijndrecht centrum tot de P&R Zwijndrecht/Melsele.

De voordelen op een rijtje

Hogere capaciteit op drukke trajecten (Groenendaallaan, Van Rijswijcklaan, Antwerpen-Noord, Deurne Noord en Zuid, Zwijndrecht)
Hogere reissnelheid en betrouwbaarheid, vooral vanuit het noorden (Luchtbal, Groenendaallaan) en oosten (Deurne). Tijdswinst tot 15 minuten tussen randgemeenten en centrum Betere verbinding met randparkings Betere bediening NMBS-stations Centraal, Berchem en Luchtbal
Directe en zeer snelle noord-zuidlijnen die op minder dan 30 minuten de stad ondergronds doorkruisen Alle bestaande trameindpunten worden of met groot materieel bediend (Hermelijn of gekoppelde tram), ofwel met 2 tramlijnen.

Klik hier voor het overzichtsplan. Lees de uitgebreide persnota.

Meer concrete informatie: op donderdag tussen 16u00 en 22u00 bij Erik Heylen, tel. 03/322.54.10
Voor algemene informatie: BTTB-secretariaat, tel. 09/223.86.12

terug

BTTB-voorstel Anti-Filetramlijnen tijdens werken Ring Antwerpen (R1)

overzichtsplan

uitgebreide persnota