Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
donderdag 22/01/2004
BTTB-voorstel Anti-Filetramlijnen tijdens werken Ring Antwerpen (R1)
Naar aanleiding van het VAB-debat over de ringwerken in Antwerpen
brengt de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB vzw) een
alternatief tramplan naar buiten. Zoals iedereen verwacht de BTTB
grote mobiliteitsproblemen tijdens de werken. Ondanks de gewaardeerde
inspanningen van het Vlaams Gewest, zoals doorstromingsmaatregelen en
de bestelling van 130 grote bussen, vreest de BTTB dat De Lijn er niet
zal in slagen om extra reizigers aan te trekken en deze ook te kunnen
vervoeren. De Lijn kampt namelijk nu reeds met een tekort aan
capaciteit. Bovendien zullen de reeds bestaande doorstromingsproblemen
alleen erger worden als de ringwerken van start gaan. De BTTB werkte
een alternatief plan uit. Twee bijkomende 'Anti-filetramlijnen' moeten
soelaas brengen. Deze tramlijnen maken maximaal gebruik van de
premetrotunnels.
Openbaar vervoer is voor (potentiële) klanten enkel een aantrekkelijk
en betrouwbaar alternatief mits:
Voldoende capaciteit met een hoog aanbod en liefst
grote voertuigen
Voldoende betrouwbaarheid en reissnelheid door
gegarandeerde goede doorstroming
Snelle tramverbindingen tussen meerdere
randparkings (Metropolis, Zwijndrecht) en centrumbestemmingen
Betere trambediening van de NMBS-stations
Antwerpen-Centraal, Berchem en Luchtbal
Snelle tramverbindingen onder het centrum door van
noord naar zuid en van oost naar west
Het BTTB-voorstel : de anti-filetramlijnen
Uitgangspunt is dat de tram op eigen bedding en via de premetrotunnels
het betrouwbaarste en snelste alternatief biedt, zeker tijdens de
Ringwerken. De in gebruik zijnde tunnels bieden nog ruimte voor extra
lijnen.
Omdat er in Antwerpen tegen midden 2004 slechts 10 nieuwe
Hermelijntrams bijkomen, zijn slechts twee extra antifile-tramlijnen
en een verlenging mogelijk. De overige trams blijven nodig op het
bestaande net.
Voorgestelde anti-filetramlijnen:
lijn 111: P&R Metropolis (Noorderlaan)-
Groenendaallaan - NMBS-station Luchtbal - premetro via Sportpaleis,
Schijnpoort, Astrid en Diamant (NMBS Centraal Station), Planitn -
bovengronds langs NMBS station Berchem - Groenenhoek - Gitschotellei -
Deurne-Zuid (Eksterlaar)
lijn 112: Deurne Wim Saerenspl. - de
Gryspeerstraat - premetro via Schijnpoort, Astrid en Diamant (NMBS
Centraal Station), Plantin - bovengronds langs Belgiëlei - Harmonie -
Van Rijswijcklaan - Hoboken Zwaantjes - Schoonselhof
De bestaande tramlijn 15 wordt verlengd van
Linkeroever door Zwijndrecht centrum tot de P&R Zwijndrecht/Melsele.
De voordelen op een rijtje
Hogere capaciteit op drukke trajecten
(Groenendaallaan, Van Rijswijcklaan, Antwerpen-Noord, Deurne Noord en
Zuid, Zwijndrecht)
Hogere reissnelheid en betrouwbaarheid, vooral
vanuit het noorden (Luchtbal, Groenendaallaan) en oosten (Deurne).
Tijdswinst tot 15 minuten tussen randgemeenten en centrum
Betere verbinding met randparkings
Betere bediening NMBS-stations Centraal, Berchem
en Luchtbal
Directe en zeer snelle noord-zuidlijnen die op
minder dan 30 minuten de stad ondergronds doorkruisen
Alle bestaande trameindpunten worden of met groot
materieel bediend (Hermelijn of gekoppelde tram), ofwel met 2
tramlijnen.
Klik hier voor het overzichtsplan. Lees de uitgebreide persnota.
Meer concrete informatie: op donderdag tussen 16u00 en 22u00 bij Erik
Heylen, tel. 03/322.54.10
Voor algemene informatie: BTTB-secretariaat, tel. 09/223.86.12
terug
BTTB-voorstel Anti-Filetramlijnen tijdens werken Ring Antwerpen (R1)
overzichtsplan
uitgebreide persnota