Endemol Entertainment

Hilversum, 22 januari 2004

Endemol grootste programma distributeur in het Midden-Oosten

In 2004, wordt een groot aantal nieuwe en klassieke Endemol programma's uitgezonden in de landen van en rond het Midden-Oosten.

MBC, de Pan-Arabische nieuws- en entertainmentzender en tevens free-to-air marktleider, sloot 2003 af met een succesvolle uitzending van 'Ready, Steady, Cook' en 'Can't Cook, Won't Cook'. Zij opent 2004 met de grootse lancering van 'Big Brother Middle East' dat eind februari van start gaat. 'Fear Factor', waarvan de eerste serie geproduceerd wordt in Argentinië, begint al op 13 februari op dezelfde zender. Verder gaat begin dit jaar het wereldwijd succesvolle 'Deal or No Deal' van start, waarvan eveneens hoge kijkcijfers worden verwacht.

De Libanese zender LBC zendt al geruime tijd hit-format 'Star Academy' uit. Het marktaandeel van de zender bereikte gedurende de uitzending van de talentenshow een hoogte van 70%. Een tweede serie is op komst. LBC heeft onlangs ook het Franse Endemol-format 'Day Dream' aangekocht, een programma waarin alle dromen van de hoofdprijswinnaar uitkomen. In Frankrijk is 'Day Dream' (Rêve d'un jour) op TF1 al twee jaar het best bekeken prime-time programma.

Een ander Endemol programma, dat momenteel uitgezonden wordt in Tunesië, is 'Split Decision', onlangs door een woordvoeder van de zender ERTT uitgeroepen tot "Tunesia's grootste en beste programma ooit". 'Split Decision' - waarvan inmiddels ook een tweede serie is gepland - is een harde quiz show waarbij de kandidaten van start gaan als Miljonairs en ervoor moeten zorgen dat zo lang mogelijk te blijven. Het spel wordt gespeeld op een high-tech game bord bestaande uit 41 TV-schermen, waarbij twee kandidaten moeten beslissen hoeveel geld zij inzetten op diverse multiple-choice antwoorden. Het bedrag dat is overgebleven bij aankomst aan de andere zijde van het bord, is voor de kandidaten. Maar als zij al hun geld bij de laatste vraag inzetten op een fout antwoord, gaan ze met lege handen naar huis!

In Dubai wordt eveneens begin dit jaar van start gegaan met twee Endemol klassiekers. Een daarvan is de 'Soundmix Show', die gedurende 15 jaar een continue succes was in Engeland en recentelijk is uitgezonden als 'Performing As...' in de VS. Het andere programma waar satelliet kanaal DubaiTV voor koos, is 'Het spijt me', dat al in 1996 zijn vuurdoop had in Nederland en inmiddels in 18 landen met succes wordt bekeken.

Tot slot gaat de Turkse zender ATV, die onlangs van start is gegaan met 'Deal or No Deal', vanaf half februari Endemol's muzikale hit-format Operacion Triunfo uitzenden. Onder de naam 'Academy Turkey', en gesponsord door Procter & Gamble, belooft het een voor Turkse begrippen ongekend grote productie te worden. Eerder in Turkije uitgezonden Endemol programma's zijn 'Make My Day' en 'Het spijt me'.

Ed Louwerse, Senior Licensing Manager bij Endemol International, zegt met gepaste trots dat Endemol nu verreweg de grootste programma distributeur is in het Midden-Oosten: "De vraag naar goed scorende en kwalitatief goede formats is enorm. In slechts 12 maanden tijd is het ons gelukt om die te leveren en daarmee de grootste distributeur in het gebied te worden".


______________________