STICHTING CJP

CJP krijgt extreme makeover


CJP? Is dat niet die duffe club voor cultuurfreaks? Een 'Vrij Nederland-clubje'
zoals RTL Boulevard het afgelopen dinsdag nog noemde? Not anymore! Want
CJP ondergaat een drastische 'makeover'. Die verandering wordt meteen
zichtbaar, want voor het eerst sinds vele jaren is CJP weer op de buis, met een
nieuwe commercial met Birgit Schuurman, Sander Foppele en Ali B.

Wat verandert er dan allemaal aan het Cultureel Jongeren Paspoort?

Voorheen werd de beroemde CJP-kortingspas (die bestaat sinds 1961) vooral
ingezet om jongeren te verleiden van het bestaande cultureel aanbod gebruik te
maken. Met name theaters en musea probeerden via CJP jonger publiek naar
hun zalen te trekken. Dit werd gebracht onder het mom: 'cultuur is goed voor je'.
Maar dat belerende vingertje heeft CJP niet meer! Vanaf nu luistert CJP naar wat jongeren willen. En voor wie is CJP dan wel?
CJP is voor alle jongeren van 15 tot en met 26 jaar, die cultureel actief zijn of dat
willen worden. Jongeren die bijvoorbeeld in een bandje spelen, of musicals en
cabaretvoorstellingen bezoeken, maar ook voor jongeren die wel eens naar de
film gaan of cd's kopen. CJP wil deze groep in staat stellen haar eigen culturele
smaak te ontwikkelen door middel van tips op de website, in de Volkskrant en in
het eigen magazine UNZIP.
Een belangrijke doelgroep voor CJP zijn de 200.000 CKV-leerlingen. Dit zijn alle
middelbare scholieren tussen de 14 en 18 jaar die het vak Culturele en
Kunstzinnige Vorming (CKV) volgen.

Het aanbod van CJP-kortingen wordt vanaf nu bepaald door jongeren!

In plaats van zich te laten leiden door het aanbod uit de culturele sector, gaat CJP
meer aandacht besteden aan muziek, film en reizen, omdat dit bovenaan het
verlanglijstje staat van jongeren.
Cultuur is breder dan je denkt. Van grafitti tot Bach, van hiphop tot theater en van
breakdance tot DVD, het is allemaal (jongeren)cultuur! Regelmatig onderzoekt
CJP in haar doelgroep wat jongeren willen en past hierop haar aanbod aan.
CJP werkt bovendien voortaan alleen maar met junior reporters en jonge
fotografen, kunstenaars, musici, decorbouwers en artiesten, omdat die weten wat
hun leeftijdgenoten willen lezen, zien, horen en beleven. Kortom: CJP is niet
alleen voor maar ook door jongeren.

CJP's plannen in 2004

In het nieuwe jaar zet CJP nog meer middelen in waarbij deze platformfunctie
centraal staat. CJP organiseert inmiddels haar eigen events, het magazine UNZIP
biedt expo-ruimte voor jonge kunstenaars en -last but not least- wordt in 2004 de
CJP-website helemaal omgebouwd. www.cjp.nl wordt uitgebreid met demo's van
bandjes, recensies van CJP'ers, een forum en nog veel meer!

Nieuwe CJP-commercial met Birgit Schuurman, Ali B en Sander Foppele!

De verandering van CJP wordt meteen zichtbaar, want voor het eerst sinds vele
jaren is CJP weer op de buis. Vanaf de derde week van januari 2004 worden
CJP's gloednieuwe commercials uitgezonden op TMF, MTV en The BOX. De
commercials zijn onderdeel van de campagne 'CJP. Mooi meegenomen'. Aan de
commercials werkten mee: zangeres/actrice Birgit Schuurman, rapper Ali B en
acteur/presentator Sander Foppele. Deze drie BN-ers personificeren samen CJP
anno 2004: eigenzinnig, onafhankelijk en brutaal. En ze passen precies bij de
belangrijkste interesses van jongeren: muziek, film, urban lifestyle. De
commercial had afgelopen dinsdag zijn primeur bij RTL Boulevard.

Nieuw mini-magazine UNZIPxs

CJP wil jongeren een positieve eerste kennismaking met kunst en cultuur geven
door het nieuwe blad UNZIPxs. UNZIPxs is een mini-magazine op A6-formaat,
maar zit propvol reportages, interviews en tips over o.a. cultuur, lifestyle en
nieuwe media. UNZIPxs heeft als doel het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming
te ondersteunen en de CKV-bonbesteding te verhogen. UNZIPxs verschijnt drie
maal per jaar en wordt verspreid op alle middelbare scholen.

CJP-PAS: KORTING OP MEER DAN 100.000 PLEKKEN!

Wie lid is van CJP betaalt 12,50 euro per jaar en krijgt dan korting op meer dan
100.000 plekken in 38 landen op o.a. films, video's, reizen, cd's, tijdschriften,
boeken, attractieparken, theater en tentoonstellingen. Een aantal voorbeelden:

- doordeweeks korting bij iedere bioscoop in Nederland en in het buitenland

- tot 50% korting op musicals zoals Mamma Mia en The Lion King
- korting op tijdschriftabonnementen (bijvoorbeeld E 30,- op Yes, E 45,- op
)Sportweek en E 20,- op Break Out)

- 5% op onder andere DVD's, CD's en games bij The Music Store Daarnaast krijgen CJP leden iedere twee maanden het magazine UNZIP thuisgestuurd, vol interviews, reportages, tips en informatie.

Noot voor de redactie/