Origineel is PDF bestand.
Zie het origineel
2003
over
verslag
verkort
FOOD GROUP N.V.
verkort verslag over 2003
Nettowinst plus 21%
Sligro Food Group N.V. heeft in het jaar 2003 de De totale kosten zijn toegenomen van 12,8% tot
nettowinst ná belastingen en ná amortisatie 13,1% van de omzet.
immateriële vaste activa zien toenemen met 21,0% Dit hangt onder meer samen met de hiervoor
tot e 44,8 miljoen. Alle bedrijfsactiviteiten hebben vermelde acquisities. In de kosten van 2002 was
bijgedragen aan de verbetering van het resultaat. een voorziening ad e 6,4 miljoen begrepen. In
De totale omzet liet een toename zien van 4,4% tot 2003 waren er geen éénmalige lasten.
e 1.355,9 miljoen. De autonome omzetgroei beliep
1,7% ten opzichte van 4,4% in 2002. Het voorgaande heeft geleid tot een toename van
De autonome omzetgroei werd met 0,6% gedrukt het bedrijfsresultaat met e 7,8 miljoen tot e 73,3
door een verminderde omzet in kerstpakketten miljoen. Als percentage van de omzet betekende dit
als gevolg van, inmiddels weer grotendeels een toename van 5,0% in 2002 tot 5,4% in 2003,
ingetrokken, fiscale maatregelen. het hoogste niveau uit ons bestaan.
Het bruto omzetresultaat nam toe van 17,8% tot De rentelasten zijn afgenomen door een lagere
18,6% van de omzet. schuldpositie en doordat in de last over 2002 een
Dit is het gevolg van goed margemanagement, éénmalige post ad e 2,2 miljoen was opgenomen.
alsmede de volledige consolidatie van
EM-TÉ Supermarkten en J. Smit Vishandel. De winst per aandeel berekend over het gemiddeld
aantal uitstaande aandelen beloopt e 2,23 ten
opzichte van e 1,92 in 2002, een verbetering van
16,1%. Per 26 september 2003 zijn de aandelen
gesplitst in de verhouding twee nieuwe aandelen
voor één oud aandeel.
2
Sligro Food Group N.V. verkortverslagover2003
Over het jaar 2003 wordt een dividend voorgesteld Als gevolg van voorgaande ontwikkelingen
van e 0,90 per aandeel; dit is een toename van verwachten wij in totaliteit over het jaar 2004 een
20,0%. Het dividend is naar keuze van de ongeveer gelijke nettowinst te realiseren.
aandeelhouder in contanten dan wel in een nader Het jaarverslag verschijnt op 4 februari 2004
vast te stellen verhouding in aandelen. Het dividend in gedrukte vorm en elektronisch via
in aandelen zal ongeveer gelijkwaardig zijn aan het www.sligrofoodgroup.nl.
contante alternatief. De Algemene Vergadering van Aandeelhouders
vindt plaats op 17 maart 2004.
Vooruitzichten
Zoals te doen gebruikelijk zullen wij na afloop van
De marktomstandigheden voor zowel onze het eerste kwartaal onze verwachtingen voor het
foodretail- als foodserviceactiviteiten zijn uitdagend. eerste halfjaar nader concretiseren in de vorm van
De prijzenoorlog in het supermarktkanaal zet zowel een zogenaamde "trading update". Deze verschijnt
de marges als de volumes onder druk. De volume- op 15 april 2004.
afname in de horecamarkt lijkt het dieptepunt nog
niet geheel bereikt te hebben. Sligro Food Group Veghel, 22 januari 2004
verwacht het in dit marktsegment beter te doen dan
de marktontwikkeling, net zoals de afgelopen jaren Namens de directie,
het geval is geweest. Met deze feiten als achtergrond
verwachten wij in totaliteit voor het eerste halfjaar A.J.L. Slippens
2004 geen autonome omzetgroei. H.L. van Rozendaal
Tel: (0413) 34 35 00
Dankzij diverse reeds in gang gezette verbeter- www.sligrofoodgroup.nl
programma's denken wij de kosten in de hand te 3
kunnen houden. Wij verwachten in 2004 een
éénmalige bate ter hoogte van enige miljoenen, die
samenhangt met een onroerendgoedtransactie.
Sligro Food Group N.V. verkort verslagover2003
geconsolideerde winst- en verliesrekening over 2003
(x e 1.000)
2003 2002 2001
Omzet
Netto omzet 1.355.941 1.299.028 1.171.940
Kostprijs van de omzet (1.103.472) (1.068.081) (987.963)
Bruto omzetresultaat 252.469 230.947 183.977
Verkoopkosten (147.539) (137.430) (125.330)
Algemene beheerskosten (30.457) (28.550) (14.809)
Overige bedrijfsopbrengsten 3.482 4.706 2.638
Bedrijfsresultaat vóór amortisatie 77.955 69.673 46.476
Amortisatie immateriële vaste activa (4.649) (4.191) (1.332)
Bedrijfsresultaat 73.306 65.482 45.144
Financiële baten en lasten (3.595) (7.875) (6.187)
Resultaat vóór belastingen 69.711 57.607 38.957
Belastingen (24.917) (20.583) (13.687)
Resultaat na belastingen 44.794 37.024 25.270
Gegevens per aandeel
e e e
Winst 2,23 1,92 1,35
4 Voorgesteld dividend 0,90 0,75 0,53
Andere informatie
Afschrijvingen op materiële vaste activa 20.249 18.007 16.979
Netto investeringen in materiële vaste activa 31.667 27.089 7.150
Sligro Food Group N.V. verkortverslagover2003
geconsolideerd kasstroomoverzicht 2003
(x e 1.000)
2003 2002 2001
Ontvangsten van afnemers 1.475.797 1.412.335 1.273.100
Overige bedrijfsopbrengsten 3.056 4.266 2.824
1.478.853 1.416.601 1.275.924
Betalingen aan leveranciers (1.249.554) (1.202.949) (1.103.425)
Betalingen aan werknemers (54.455) (48.856) (40.711)
Betalingen aan de overheid (79.048) (66.669) (63.234)
(1.383.057) (1.318.474) (1.207.370)
Kasstroom uit bedrijfsoperaties 95.796 98.127 68.554
Ontvangen rente 520 698 847
Ontvangen dividenden uit deelnemingen 420 328 226
Betaalde rente (5.273) (6.260) (6.177)
Betaalde vennootschapsbelasting (28.720) (18.674) (12.810)
Kasstroom uit operationele activiteiten 62.743 74.219 50.640
Acquisities (1.828) (54.407) (70.868)
Verkoop deelnemingen 22 3.597 0
Investeringen in vaste activa (29.434) (32.500) (16.782)
Desinvesteringen vaste activa 1.447 4.747 9.030
Kapitaalvermindering deelneming 0 0 73
Kasstroom uit investeringsactiviteiten (29.793) (78.563) (78.547)
Aandelenemissie 1.466 456 708
Verstrekt aan deelnemingen (1.000) 0 0
Aflossing door deelnemingen 500 171 1.335
Opgenomen langlopende schulden 0 30.627 34.867
Aflossing langlopende schulden (21.297) (9.116) (8.718) 5
Aflossing/opname kortlopend bankkrediet (4.752) (16.225) 5.118
Betaald dividend (5.774) (1.466) (1.456)
Kasstroom uit financieringsactiviteiten (30.857) 4.447 31.854
Mutatie liquide middelen 2.093 103 3.947
Sligro Food Group N.V. verkort verslagover2003
geconsolideerde balans per 27 december 2003 Vóór winstbestemming
(x e 1.000)
Activa 27 december 2003 28 december 2002 29 december 2001
Vaste activa
Immateriële vaste activa 42.561 45.503 23.626
Materiële vaste activa 183.600 171.732 130.503
Financiële vaste activa 6.018 5.511 7.504
232.179 222.746 161.633
Vlottende activa
Voorraden 104.341 100.679 81.998
Vorderingen en overlopende activa 57.606 58.181 59.827
Liquide middelen 7.594 5.501 5.398
169.541 164.361 147.223
401.720 387.107 308.856
Passiva 27 december 2003 28 december 2002 29 december 2001
Groepsvermogen 172.668 132.182 96.168
Voorzieningen
Latente belastingen 13.138 13.616 12.566
Overige 10.078 13.148 6.548
23.216 26.764 19.114
Langlopende schulden 47.591 65.984 49.401
Kortlopende schulden
6 Aflossingsverplichtingen 18.365 21.269 16.341
Schulden aan kredietinstellingen 24.498 29.250 45.475
Crediteuren 67.082 64.042 49.064
Belastingen en premies sociale verzekeringen 18.965 23.068 12.132
Overige schulden 29.335 24.548 21.161
158.245 162.177 144.173
401.720 387.107 308.856
Sligro Food Group N.V. verkortverslagover2003
geconsolideerd overzicht van wijzigingen in het eigen vermogen
over 2003 Vóór winstbestemming
(x e 1.000)
Gestort en Agio Overige Onverdeelde Totaal
opgevraagd reserves winst
kapitaal
Stand per 28 december 2002 2.341 22.825 107.016 132.182
Uitoefening opties 11 1.455 1.466
Keuzedividend 60 (60) 0
Betaald dividend (5.774) (5.774)
Resultaat na belastingen 44.794 44.794
Stand per 27 december 2003 2.412 24.220 101.242 44.794 172.668
segmentatie van het resultaat over 2003
(x e 1.000)
Foodservice Foodretail Winkelvastgoed Totaal
2003 2002 2003 2002 2003 2002 2003 2002
Netto omzet 878,3 865,2 477,6 433,8 - - 1.355,9 1.299,0
Bedrijfsresultaat 47,5 43,8 23,6 19,5 2,2 2,2 73,3 65,5
---
Gewogen gemiddeld netto
geïnvesteerd vermogen 154,7 158,1 101,4 77,9 24,7 24,2 280,8 260,2
Bedrijfsresultaat in %
van de omzet 5,4 5,1 4,9 4,5 - - 5,4 5,0
Bedrijfsresultaat in % van het
netto geïnvesteerd vermogen 30,7 27,7 23,3 25,0 8,7 9,1 26,1 25,2
Sligro Food Group N.V. verkort verslagover2003
profiel
In Sligro Food Group N.V. zijn foodretail- en food-
servicebedrijven actief, die zich direct en indirect
richten op de totale Nederlandse markt van de
etende en drinkende mens. Dit geschiedt volgens
een multi-channelstrategie met verschillende
verkoop- en distributievormen (zelfbediening en
bezorging) en via verschillende distributiekanalen.
Foodretail
Prisma Food Retail B.V. belevert circa
driehonderdvijftig zelfstandige ondernemers via
vijf, qua oppervlakte en marktbenadering bedrijfseconomische diensten geleverd, van
verschillende, winkelformules (Golff, MeerMarkt, complete franchise tot verzekerings- en opleidings-
Attent, Zomermarkt/Rekra en Milo). Dit multi- arrangementen.
format-principe maakt een scherpe afstemming
op lokale marktomstandigheden mogelijk. Sligro Food Group heeft haar foodinkoop van
EM-TÉ Supermarkten B.V. exploiteert zelfstandig consumentenverpakkingen ondergebracht bij CIV
14 grote supermarkten en slijterijen, voornamelijk Superunie B.A., die in de Nederlandse supermarkt-
in Midden-Brabant en streeft naar regionaal sector een marktaandeel van circa 26% heeft.
marktleiderschap.
Foodservice Binnen de Sligro Food Group-bedrijven wordt
Sligro B.V. richt zich via zelfbediening en intensief gestreefd naar het delen van kennis en het
bezorging vanuit 35 grootschalige vestigingen op benutten van substantiële schaalgroottevoordelen.
horeca, grootverbruikers, bedrijfsrestauratieve Gezamenlijke inkoop en het gezamenlijk gebruik
afnemers, het midden- en kleinbedrijf, zakelijke van exclusieve merken, gecombineerd met een
dienstverlening en kleinschalige retailbedrijven. direct en gedetailleerd margemanagement, leiden
Van Hoeckel B.V., partner in foodcare, bewerkt tot toenemende brutomarges. Vermindering van
nationaal de institutionele markt via leveringen operationele kosten wordt bereikt door een
aan de zogenaamde non-profitmarkt, waaronder permanent strakke kostenbeheersing en een
ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen, de gezamenlijke logistieke strategie.
seniorenzorg en het Nederlandse leger. Groepssynergie wordt verder bevorderd door de
Rosenberg Import B.V. belevert door middel van uitbouw van gezamenlijke IT-systemen, door
exclusieve vertegenwoordigingen het topsegment gezamenlijk vastgoedbeheer en door concern
van de zoetwarenmarkt. management development. Medewerkers worden
Sligro Fresh Partners richt zich samen met haar gestimuleerd om hun talenten te ontplooien en zich
verspartners en deelnemingen (Smit Vis 100%, optimaal te ontwikkelen. Innovatie, training en
Smeding AGF 49%) vanuit zes regionale verscentra ontwikkeling van persoonlijke groei zijn hierbij
8 (RVC) op de meest efficiënte en voedselveilige sleutelbegrippen.
logistieke dienstverlening van dagverse producten Sligro Food Group streeft ernaar een constant en
voor alle Sligro Food Group activiteiten. beheerst groeiende kwaliteitsonderneming te zijn in
al haar activiteiten en voor al haar stakeholders.
Ruim 50.000 food-, semi-vers-, dagvers- en aan
food gerelateerde non-foodartikelen zijn veelal Over het jaar 2003 is een omzet gerealiseerd van
permanent op voorraad, waardoor onze afnemers e 1.356 miljoen met een nettowinst van bijna
snel kunnen worden beleverd. In samenhang e 45 miljoen. Het gemiddeld aantal personeels-
hiermee worden bovendien commerciële en leden op fulltimebasis bedroeg 2.746.
Sligro Food Group N.V. verkortverslagover2003
---- --
Sligro Beheer NV