BredeSchoolNet


Communicatie en de brede school

Pas als je duidelijk is wie wat doet en wie met wie, kun je bedenken hoe de communicatie binnen een brede school moet gaan verlopen. Dit en meer concludeert hogeschoolleerling Patricia Bruisten in haar afstudeerscriptie, die nu als adviesrapport wordt uitgegeven.

Het is moeilijk de samenwerking binnen een brede school te typeren. Voor het bepalen van beleid voor communicatie binnen een brede school is dat echter wel noodzakelijk. Dit, en meer constateert Patricia Bruisten in haar scriptie over communicatiebeleid van brede scholen. Een tweede conclusie: communicatie is nog een redelijk duister gebied in de ontwikkeling van brede scholen. Maar het is ook een belangrijk terrein, omdat een goed intern communicatiebeleid helpt bij het in gesprek komen en blijven van de verschillende betrokken instellingen. Ook is het nodig dat brede scholen zich goed en helder naar buiten presenteren.

Op communicatievragen als 'hoe stroomlijn je berichtgeving met zo veel verschillende deelnemers?' en 'hoe wil je naar buiten treden?' geeft Bruisten antwoord. De studente deed het onderzoek in opdracht van Forum Waterwin, een brede school in ontwikkeling in Utrecht. Ze nam interviews af bij brede scholen in Groningen, Den Bosch, Nijmegen en Almere. Daarnaast zijn de deelnemers in Forum Waterwin ondervraagd om zicht te krijgen op de situatie in Utrecht. Op basis van het praktijkonderzoek en bestudering van literatuur is samen met het inhoudelijk team van Forum Waterwin een visie ontwikkeld op de organisatie van de interne en externe communicatie.

'Een onderzoek naar de interne en externe communicatie van brede scholen en een communicatieadvies voor Forum Waterwin te Utrecht' was een afstudeeropdracht voor de opleiding Communicatiemanagement aan de Hogeschool Utrecht. De scriptie wordt - als adviesrapport - uitgegeven door de gemeente Utrecht.