BredeSchoolNet
Communicatie en de brede school
Pas als je duidelijk is wie wat doet en wie met wie, kun je bedenken
hoe de communicatie binnen een brede school moet gaan verlopen. Dit en
meer concludeert hogeschoolleerling Patricia Bruisten in haar
afstudeerscriptie, die nu als adviesrapport wordt uitgegeven.
Het is moeilijk de samenwerking binnen een brede school te typeren.
Voor het bepalen van beleid voor communicatie binnen een brede school
is dat echter wel noodzakelijk. Dit, en meer constateert Patricia
Bruisten in haar scriptie over communicatiebeleid van brede scholen.
Een tweede conclusie: communicatie is nog een redelijk duister gebied
in de ontwikkeling van brede scholen. Maar het is ook een belangrijk
terrein, omdat een goed intern communicatiebeleid helpt bij het in
gesprek komen en blijven van de verschillende betrokken instellingen.
Ook is het nodig dat brede scholen zich goed en helder naar buiten
presenteren.
Op communicatievragen als 'hoe stroomlijn je berichtgeving met zo veel
verschillende deelnemers?' en 'hoe wil je naar buiten treden?' geeft
Bruisten antwoord. De studente deed het onderzoek in opdracht van
Forum Waterwin, een brede school in ontwikkeling in Utrecht. Ze nam
interviews af bij brede scholen in Groningen, Den Bosch, Nijmegen en
Almere. Daarnaast zijn de deelnemers in Forum Waterwin ondervraagd om
zicht te krijgen op de situatie in Utrecht. Op basis van het
praktijkonderzoek en bestudering van literatuur is samen met het
inhoudelijk team van Forum Waterwin een visie ontwikkeld op de
organisatie van de interne en externe communicatie.
'Een onderzoek naar de interne en externe communicatie van brede
scholen en een communicatieadvies voor Forum Waterwin te Utrecht' was
een afstudeeropdracht voor de opleiding Communicatiemanagement aan de
Hogeschool Utrecht. De scriptie wordt - als adviesrapport - uitgegeven
door de gemeente Utrecht.