IP/04/77
Brussel, 21 januari 2004
Scheepsbouw: Commissie stelt verlenging van EU-steun tot 31 maart 2005
voor
Het huidige mechanisme voor de toekenning van tijdelijke staatssteun
aan de scheepsbouwsector (het zogenaamde "tijdelijk defensief
mechanisme"- TDM) zal tot 31 maart 2005 worden verlengd, aldus een
besluit dat de Commissie vandaag heeft genomen en dat nu aan de Raad
en het Europees Parlement zal worden toegezonden. EU-commissaris voor
concurrentie, Mario Monti, verklaarde vandaag bij de aankondiging van
dit besluit: "Staatssteun is zeker niet de weg om de scheepsbouw in de
EU mondiaal meer concurrerend te maken, maar het besluit van vandaag
geeft aan dat de Commissie oog heeft voor de uitzonderlijke
omstandigheden in aangelegenheden waarbij de belangen van de
Gemeenschap in het geding zijn. De verlenging tot maart 2005 is
gerechtvaardigd omdat er tot dusverre geen oplossing is gevonden, noch
bilateraal noch op het niveau van de WTO".
EU-commissaris voor handel, Pascal Lamy, voegde hieraan toe: "Het
besluit van vandaag is een duidelijk signaal dat wij niet bereid zijn
om de Europese scheepswerven te laten vallen terwijl zij de gevolgen
ondervinden van oneerlijke Koreaanse praktijken. In de tussentijd
zullen wij ons in de WTO verder blijven verzetten tegen deze
praktijken. Ik hoop dat Korea de subsidies zal stopzetten zodat deze
kwestie kan worden bijgelegd."
Het besluit van vandaag is een uiting van de tweesporenstrategie die
de Commissie volgt ten aanzien van de oneerlijke handelspraktijken van
Zuid-Korea. De scheepswerven in de EU blijven schade ondervinden van
oneerlijke handelspraktijken en daarom dient rechtstreekse steun voor
contracten inzake de bouw van containerschepen en producten-,
chemicaliën- en LNG-tankers te worden toegestaan tot 31 maart 2005.
Het toepassingsgebied en de steunintensiteiten die op grond van de
huidige TDM-bepalingen zijn toegestaan, zoals vastgelegd in
Verordening (EG) nr. 1177/2002 van de Raad van 27 juni 2002, blijven
ongewijzigd.
De voornaamste bepalingen van het tijdelijk defensief mechanisme zijn
als volgt:
Maximale steunintensiteit van 6% van de waarde van het contract;
Toepassingsgebied: containerschepen, chemicaliën- en productentankers
en vloeibaar-aardgastankers (LNG-tankers);
Vervaldatum van de verordening: 31 maart 2005.
Het WTO-panel startte zijn werkzaamheden pas in december 2003 en zijn
eindverslag wordt niet eerder verwacht dan in augustus 2004. Aangezien
de mogelijkheid bestaat dat een van de partijen in beroep gaat, wordt
er vóór begin 2005 geen eindbeslissing van de beroepsinstantie van de
WTO verwacht.
Indien voordien een oplossing wordt overeengekomen of de WTO-procedure
wordt geschorst, zal het TDM evenwel al eerder worden gedesactiveerd.
Voor meer informatie, zie:
IP/01/630, MEMO/01/167, IP/01/656, IP/01/1078, IP/02/642, IP/02/1389
and IP/02/1395, IP/03/821, IP/03/895
en de website:
European Commission