European Commission

IP/04/77

Brussel, 21 januari 2004

Scheepsbouw: Commissie stelt verlenging van EU-steun tot 31 maart 2005 voor

Het huidige mechanisme voor de toekenning van tijdelijke staatssteun aan de scheepsbouwsector (het zogenaamde "tijdelijk defensief mechanisme"- TDM) zal tot 31 maart 2005 worden verlengd, aldus een besluit dat de Commissie vandaag heeft genomen en dat nu aan de Raad en het Europees Parlement zal worden toegezonden. EU-commissaris voor concurrentie, Mario Monti, verklaarde vandaag bij de aankondiging van dit besluit: "Staatssteun is zeker niet de weg om de scheepsbouw in de EU mondiaal meer concurrerend te maken, maar het besluit van vandaag geeft aan dat de Commissie oog heeft voor de uitzonderlijke omstandigheden in aangelegenheden waarbij de belangen van de Gemeenschap in het geding zijn. De verlenging tot maart 2005 is gerechtvaardigd omdat er tot dusverre geen oplossing is gevonden, noch bilateraal noch op het niveau van de WTO".

EU-commissaris voor handel, Pascal Lamy, voegde hieraan toe: "Het besluit van vandaag is een duidelijk signaal dat wij niet bereid zijn om de Europese scheepswerven te laten vallen terwijl zij de gevolgen ondervinden van oneerlijke Koreaanse praktijken. In de tussentijd zullen wij ons in de WTO verder blijven verzetten tegen deze praktijken. Ik hoop dat Korea de subsidies zal stopzetten zodat deze kwestie kan worden bijgelegd."

Het besluit van vandaag is een uiting van de tweesporenstrategie die de Commissie volgt ten aanzien van de oneerlijke handelspraktijken van Zuid-Korea. De scheepswerven in de EU blijven schade ondervinden van oneerlijke handelspraktijken en daarom dient rechtstreekse steun voor contracten inzake de bouw van containerschepen en producten-, chemicaliën- en LNG-tankers te worden toegestaan tot 31 maart 2005.

Het toepassingsgebied en de steunintensiteiten die op grond van de huidige TDM-bepalingen zijn toegestaan, zoals vastgelegd in Verordening (EG) nr. 1177/2002 van de Raad van 27 juni 2002, blijven ongewijzigd.

De voornaamste bepalingen van het tijdelijk defensief mechanisme zijn als volgt:

Maximale steunintensiteit van 6% van de waarde van het contract;

Toepassingsgebied: containerschepen, chemicaliën- en productentankers en vloeibaar-aardgastankers (LNG-tankers);

Vervaldatum van de verordening: 31 maart 2005.

Het WTO-panel startte zijn werkzaamheden pas in december 2003 en zijn eindverslag wordt niet eerder verwacht dan in augustus 2004. Aangezien de mogelijkheid bestaat dat een van de partijen in beroep gaat, wordt er vóór begin 2005 geen eindbeslissing van de beroepsinstantie van de WTO verwacht.

Indien voordien een oplossing wordt overeengekomen of de WTO-procedure wordt geschorst, zal het TDM evenwel al eerder worden gedesactiveerd.

Voor meer informatie, zie:

IP/01/630, MEMO/01/167, IP/01/656, IP/01/1078, IP/02/642, IP/02/1389 and IP/02/1395, IP/03/821, IP/03/895

en de website: