P E R S B E R I C H T
's-Hertogenbosch, 22 januari 2004
Omzetcijfers Laurus N.V. 2003
Hoofdlijnen van dit bericht:
· Omzetontwikkeling teleurstellend
· Accent daarom verlegd naar winkelformules
· Bij alle formules maatregelen geïmplementeerd en in voorbereiding
· Stabiele en versterkte back-office maakt dit mogelijk
· Verwachting bescheiden positief nettoresultaat 2003 gehandhaafd
Laurus heeft over het jaar 2003 met haar Nederlandse kernactiviteiten (Edah, Konmar en Super De Boer) een
netto-omzet gerealiseerd van 3,807 miljard. Dit is een daling van 8,5% ten opzichte van 2002 ( 4,160 miljard). De
totale door Laurus gerealiseerde consumentenomzet van de drie Nederlandse formules bedroeg 4,485 miljard (2002:
4,932 miljard).
Op identieke (vergelijkbare) basis daalde de omzet bij Edah met 0,6%, waarbij de samenwerkende ondernemers met
een groei van 2,3% beter presteerden dan de eigen filialen, die een daling van 1,4% lieten zien. Bij Konmar daalde de
identieke omzet met 10,2%. De samenwerkende ondernemers deden het met een groei van 3,4% duidelijk beter dan
de eigen filialen, die met 10,5% daalden. De identieke omzet bij Super De Boer daalde met 1,7%. Ook hier bleven de
eigen filialen achter bij de samenwerkende ondernemers (respectievelijk 3,6% en 0,7%). De identieke omzet van de
drie formules gezamenlijk daalde met 3,2%.
De teleurstellende omzetontwikkeling in 2003 kent twee belangrijke oorzaken. De eerste ligt in de moeilijke
marktomstandigheden en de prijzenslag waarin de Nederlandse supermarktbranche in het najaar verwikkeld raakte. De
Laurusformules voerden toen zeer substantiële prijsverlagingen door. De tweede oorzaak moet worden gezocht in de
verkoop van vestigingspunten aan onder meer Sperwer. Het aantal vestigingspunten daalde vorig jaar met 43 (van 771
naar 728).
Laurus is 2003 ingegaan met een duidelijk doel: herstel van winstgevendheid. De prioriteit lag daarom het afgelopen
jaar bij maatregelen in de back-office. Dat dit rationalisatiebeleid vruchten afwerpt, bewijzen de talrijke besparingen
die werden gerealiseerd in de logistieke infrastructuur, in de inkoop, in ICT en in Finance & Administration.
De juistheid van de in 2003 gevolgde koers werd bevestigd door de prijzenslag. De door Laurus in het kader daarvan
doorgevoerde structurele prijsverlagingen waren alleen mogelijk bij een kostenefficiënte bedrijfsvoering.
De teleurstellende omzetontwikkeling van de formules toont de noodzaak van een veel sterkere profilering van de
front-office (winkelformules). Eind 2003 is het accent in het herstelbeleid daarom verlegd van de back-office naar de
winkelformules. Bij alle formules zijn maatregelen geïmplementeerd en in voorbereiding die tot een scherpere
positionering in de diverse marktsegmenten zullen leiden. Een stabiele en versterkte back-office maakt dit mogelijk.
In de tweede helft van 2003 is een aanvang gemaakt met de ombouw van de middelgrote Konmar Supermarkten naar
Super De Boer en Edah. Inmiddels zijn er circa 40 winkels omgebouwd. Als gevolg van de ombouw zijn de resultaten
van deze winkels aanzienlijk verbeterd. Medio 2004 zullen ook de resterende winkels zijn omgebouwd. Voor de
grootschalige Konmar Superstores wordt momenteel een nieuwe aanpak getest in de filialen te Zwijndrecht en
Zoetermeer. De eerste resultaten van de test zijn bemoedigend.
De in het laatste kwartaal doorgevoerde prijsverlagingen zullen het resultaat van Laurus over 2003 uiteraard negatief
beïnvloeden. Door de gerealiseerde kostenbesparingen wordt dit effect echter deels gecompenseerd. De Hoofddirectie
van Laurus handhaaft dan ook de bij de presentatie van de halfjaarcijfers 2003 uitgesproken verwachting van een
bescheiden positief nettoresultaat voor geheel 2003.
Inbegrepen in deze verwachting zijn voorzieningen voor een bedrag, voor belastingen, van circa 15 miljoen à 20
miljoen, die worden aangewend voor de uitvoering van maatregelen gericht op een verder rendementsherstel op
langere termijn. Deze maatregelen hebben onder meer betrekking op vermindering van de kosten van overhead en
logistiek en op vermindering van het aantal medewerkers in het kader van de ombouw van Konmar Supermarkten naar
Super De Boer en Edah. Eveneens inbegrepen is de belastingbate als gevolg van de verkoop van de Belgische
activiteiten, waarbij het om een bedrag van circa 14 miljoen gaat.
Aantal vestigingspunten Nederland
31-12-2003 30-06-2003 31-12-2002 Edah 269 264 263 waarvan samenwerkende ondernemers 58 62 66 Konmar 90 125 134 waarvan samenwerkende ondernemers 4 4 4 Super De Boer 369 355 374 waarvan samenwerkende ondernemers 214 220 237 Totaal 728 744 771 waarvan samenwerkende ondernemers 276 286 307 Perscontacten: F. Kremer, telefoonnummer 0031 (0) 73 622 37 14 / 0031 (0) 6 22 45 88 57
---- --